2007-06-30, 13:30
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Om man inte tolkar Bibeln som den skall tolkas så blir det bara fel.
Vem är du att avgöra hur man ska tolka bibeln, och vem är du att avgöra vad som är rätt eller fel?
Citera
2007-06-30, 13:34
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Nu har jag i alla fall svarat på allt, så respektera det och adressera inte mig mer nu. Och ha en bra helg allihop.

Det var maken till högmod, hur är det med Upp 20:14-15, 21:8 som du undvikit i 40+ sidor nu.
Citera
2007-06-30, 13:37
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Vem är du att avgöra hur man ska tolka bibeln, och vem är du att avgöra vad som är rätt eller fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Det var maken till högmod, hur är det med Upp 20:14-15, 21:8 som du undvikit i 40+ sidor nu.

Jag instämmer helt med ovanstående. Det ska bli mycket spännande att höra den "rätta tolkningen" av dessa verser
Citera
2007-06-30, 13:40
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Jag instämmer helt med ovanstående. Det ska bli mycket spännande att höra den "rätta tolkningen" av dessa verser
Känns nästan som ett vad vore på sin plats här? Men endast om jag får sätta min slant på att Xcore inte kommer att svara på det där.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-30, 13:41
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Och då återkommer vi till det klassiska temat med den avundsjuke guden som inte tillåter att man dyrkar någon annan. Då ska man döden dö. Eller rättare sagt ens barn ska dö, om de så är spädbarn och inget vet om någonting.

Med samma resonemang kan vi släppa en atombomb över valfri stad. De invånare som är onda förtjänar att dö, så det är okej. Och de som inte är onda får en ny chans senare, så det är också okej.
Gud ÄR Lars Ekborg: "Bunta ihop och slå ihjäl dom!"
Det här var ett särskilt fall. Det ingick i en av de 10 plågorna över Egypten som förslavat Guds folk. Såhär brukar det inte vara annars... Och tänk fortfarande på 1000 års riket. Och på Jesus kärlek till (alla).
Citera
2007-06-30, 13:43
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Gud är god även med mänskliga mått mätt, då han ger alla en chans att göra bot, även syndare. Sen att mänsklig moral ser straffet som ont, vägs bort genom att han ger dessa ett evigt liv i hans paradis. Det man måste förstå är att man ser själen som evig och kroppen endast som en kärl för den odödliga själen, så att straffa dessa med döden vägs upp genom att ge dem ett liv i 1000åriga riket.

/mvh Ikh
Exakt !! Dessutom !! Efter det 1000 åriga riket då Satan för andra gången släpps lös. Klarar vi den prövningen (vilket är lättare med mer kunskap i bagaget) 1000 års riket är nämligen en predikans tid bland annat av stora profeter. Ja då hamnar vi i Paradiset med EVIGT liv.
Citera
2007-06-30, 13:47
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Jesus dog aldrig. Hans kropp dog. Men hans ande predikade för de döda i dödsriket. Dessa som just (dog i syndafloden). De fick nu en ny chans till evangeliets ord !! Detta har jag inte hört någonting om, står detta verkligen i Bibeln
Javisst !!!!

Första Petrus 3:18

Kristus själv dog ju för era synder, en gång för alla. Rättfärdig dog han för er orättfärdiga för att leda er till Gud. Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ner och predika för andarna i deras fängelse.De hade en gång vägrat att lyssna, när Gud tålmodigt väntade i Noas dagar, medan arken byggdes i vilken några få, bara åtta människor, räddades genom vattnet.
Citera
2007-06-30, 13:49
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Jag försöker inte försvara, utan endast diskutera utifrån de texter som finns, och som jag tycker är mycket intressanta.

/mvh Ikh
Du har verkligen ändrat dig i rätt riktning !! Starkt gjort. De troende är de utsatta i denna värld precis som Jesus sa att vi skulle bli. Men de troende är också de starka.
Citera
2007-06-30, 13:58
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho

Uppenbarelseboken 20:14 Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön. :15 Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön.

Uppenbarelseboken. 21:8 Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.

Läs de tre sista orden i Uppenbarelseboken 21:8... Precis som Jehovas Vittnen också säger. Den andra döden. Eldsjön är den andra döden. Ett symboliskt ord för att va död. Inget plågoställe.
Citera
2007-06-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Det här var ett särskilt fall. Det ingick i en av de 10 plågorna över Egypten som förslavat Guds folk. Såhär brukar det inte vara annars...
Nej, det var inget särskilt fall. Såhär fortgår det genom hela gamla testamentet. Oskyldiga slaktas till höger och vänster av Gud, på Guds order, eller med Guds godkännande. Vad hände när Guds folk lämnat Egypten och nått Jeriko? Jo, dess murar revs och invånarna, unga som gamla, slaktades urskiljningslöst av Josua, med Herrens goda minne.

Citat:
Och tänk fortfarande på 1000 års riket. Och på Jesus kärlek till (alla).
Tusenårsriket förändrar inte det faktum att Gud straffar oskyldiga. Om jag slår en kille på käften och sen ger honom en hundring så har jag fortfarande slagit honom på käften. Och Jesu lära går ofta tvärt emot gamla testamentets Gud, så den innebär ingen ursäkt för Guds tidigare beteende utan istället en mildring av hans följande.

Jag kan förresten rekommendera Karen Armstrongs bok "A History of God" om du vill följa hur synen på bibelns och koranens gud har förändrats genom årtusendena.
Citera
2007-06-30, 15:40
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Uppenbarelseboken 20:14 Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön. :15 Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön.

Uppenbarelseboken. 21:8 Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.

Läs de tre sista orden i Uppenbarelseboken 21:8... Precis som Jehovas Vittnen också säger. Den andra döden. Eldsjön är den andra döden. Ett symboliskt ord för att va död. Inget plågoställe.

Nu är detta vad DU (och vad Jehovas Vittnen säger/tolkar ?), frågan var riktad till Xcore. Ovanstående stämmer inte överrens med vad Xcore säger, och han har påpekat att man INTE skall tolka bibeln utan läsa den ordagrant. Till skillnad mot dig antar jag, som kör med symbolik och tolkningar.

Vill inte "avslöja" för mycket , men exempelvis uttalanden att sjön BARA är till för satan och co. är fel. Det står klart och tydligt i 21:8 att syndarnas plats ÄR i sjön.
Citera
2007-06-30, 16:04
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Nej, det var inget särskilt fall. Såhär fortgår det genom hela gamla testamentet. Oskyldiga slaktas till höger och vänster av Gud, på Guds order, eller med Guds godkännande. Vad hände när Guds folk lämnat Egypten och nått Jeriko? Jo, dess murar revs och invånarna, unga som gamla, slaktades urskiljningslöst av Josua, med Herrens goda minne.

Tusenårsriket förändrar inte det faktum att Gud straffar oskyldiga. Om jag slår en kille på käften och sen ger honom en hundring så har jag fortfarande slagit honom på käften. Och Jesu lära går ofta tvärt emot gamla testamentets Gud, så den innebär ingen ursäkt för Guds tidigare beteende utan istället en mildring av hans följande.

Jag kan förresten rekommendera Karen Armstrongs bok "A History of God" om du vill följa hur synen på bibelns och koranens gud har förändrats genom årtusendena.
I de övriga fallen i Gamla Testamentet är det ju ofta så att folket i det ogudaktiga landet som skall erövras har fått chansen till Gudstro men inte tagit den. Precis så sa ett Jehovas Vittne som var här för tre år sen minns jag nu då vi snacka om Gamla Testamentets blodiga krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in