2007-06-29, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Men suck.

Alltid lika kul, jag kommer ihåg när jag också var i det träsket som du är i nu. När folk tog upp ett stycke i bibeln och jag märkte att jag inte kunde bemöta det utan att falla i fällan så sa jag "det ska tolkas metaforiskt" eller "det finns olika tolkningar". Men när jag själv lade fram stycken så sa jag "det står klart och tydligt".

Bibeln är klar i texten att syndare som inte ångrar sig hamnar i helvetet (eller dödsriket om du nu så vill) och plågas av lågor där.

Har du ett stycke i bibeln som motbevisar det får du gärna citera det, tills vidare så inga andra skrifter kan gå emot bibeln om man ska påstå att det som står i bibeln är guds ord genom människan.

Läs min länk säger jag. Sen slår du upp skriftställena i Bibeln.

Var det för avancerat?

Kalle Anka nästa?
Citera
2007-06-29, 13:27
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Läs min länk säger jag. Sen slår du upp skriftställena i Bibeln.

Jag har läst den och det är pseudoteologi skriven av människor som använder modern grekiska för att tolka koinegrekiska.

Citat:
Kalle Anka nästa?

Alltså har du inga verser eller stycken som motbevisar Jesus ord. Hur var det med barnnivån egentligen? Tycker du sköter den ypperligt.
Citera
2007-06-29, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Men nu tror jag väl ändå att du missuppfattat en hel del, satan har redan kastats ner till underjorden.

Lukasev. 10:18
Jesaja 14:12-15
Uppenbarelseboken 12:9

/mvh Ikh

Satan härskar över jorden, kastad från himlen till jorden. Satan är inte i något helvete, vad får dig att tro det?

Det är inte dags för det än riktigt.

>> Och den store draken, den gamle ormen, blev nedkastad, han som kallas Djävul och Satan, och som förvillar hela världen; han blev nedkastad till jorden, ...<<

Jorden är en planet.

(dags för paus tror jag)
Citera
2007-06-29, 13:32
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Tycker inte att du skall kritisera andra för att gnälla direkt.

Haha, ja inte vet jag om det är gnäll om jag vill att du skall redogöra för Upp 20:14-15, 21:8; vilka du verkar ignorera.

Det är väl bara dra till med nån länk och hoppas att ingen synar bluffen ?
Citera
2007-06-29, 13:34
Medlem
Sollens avatar
Citat:
Jorden är en planet.
Åfan.
Citera
2007-06-29, 13:35
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Satan härskar över jorden, kastad från himlen till jorden. Satan är inte i något helvete, vad får dig att tro det?

Det är inte dags för det än riktigt.

>> Och den store draken, den gamle ormen, blev nedkastad, han som kallas Djävul och Satan, och som förvillar hela världen; han blev nedkastad till jorden, ...<<

Jorden är en planet.

(dags för paus tror jag)
Och på jorden ligger underjorden, du måste väl åtminstonde ha lite grundläggande kännedom om bibeln, eller läser du endast hemsidor?

/mvh Ikh
Citera
2007-06-29, 13:40
Medlem
ikhs avatar
12. Och jag såg de döda, stora och
små, stå inför Gud och böcker blev
öppnade och en annan bok blev öppnad,
som är livets bok. Och de döda
blev dömda enligt det som var skrivet
i böckerna, efter sina gärningar.
2 Mos. 32:32. Ps. 62:13, 69:29. Jer. 17:10,
32:19. Dan. 7:10. Matt. 16:27. Rom. 2:6, 14:12.
2 Kor. 5:10. Gal. 6:5. Fil. 4:3. Upp. 2:23, 3:5,
13:8, 21:27, 22:12.
13. Och havet gav igen de döda, som
var i det, och döden och dödsriket*
gav igen de döda som var i dem, och
de blev dömda var och en efter sina
gärningar. *KXII: helvetet.
14. Och döden och dödsriket* blev
kastade i den brinnande sjön. Detta
är den andra döden. *KXII: helvetet.
1 Kor. 15:26, 54-55. Upp. 2:11.
15. Och den som inte fanns skriven i
livets bok, blev kastad i den brinnande
sjön.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-29, 13:41
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Och du barnsligt nog påpekar det?

Lika naivt påstående som du gör till Billow.

2 JHV har förmodligen samma tro och samma synsätt, vad tror du?
Det räcker med att du svarar en gång på samma post. Använd editeringsknappen i framtiden.
Citera
2007-06-29, 13:42
Medlem
ikhs avatar
Och jag såg en ängel komma ner
från himlen, han hade nyckeln
till avgrunden och en stor kedja i sin
hand. Upp. 1:18.
2. Och han grep draken, den gamle
ormen, som är Djävulen och Satan
och band honom för tusen år.
2 Petr. 2:4. Upp. 12:9.
Upp. 20:2

/mvh Ikh
Citera
2007-06-29, 15:05
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Jag gillar folk som säger att man inte ska dömma religionen efter dess anhängare. Vad är en religion utan anhängare om inte en bunt tramsiga och dåligt skrivna sagor?

Intressant statistik: I USA är c:a 15% av befolkningen ateister/humanister/agnostiker/sekulariserade, men bara 0.2% av fängelsekunderna. Så mycket för religionens moraliska överlägsenhet.
(Källa: ARIS 2001 och U.S. Federal Bureau of Prisons 1997)

Det kan ju inte bero på att USA burat in muslimer ända sen 9/11? Islam är ju f.ö. en våldsförespråkande religion. Denna statistik har ju dessutom minimalt lite att göra med kristendomen då USA har fler religioner en den.

Citat:
http://www.concordant.org/expohtml/DeathAndJudgment/TheGehennaOfFire.html

Denna länk är postad hur många gånger som helst av dig och många har påpekat att den är pseudovetenskaplig. Ämnet skulle jag kunna tänka mig inte är i närheten så behandlat inom jehovas vittnen som i den katolska kyrkan. Den är inte heller representativ för kristendomen.

Citat:
Suck, diskutera Bibeln på barn nivå är hopplöst.
Det är en mer barnslig nivå på att mata upp länkar i mankan-style från en sekt som inte är representativ för kristendomen. Bemöt kritiken istället för att spamma din pseudovetenskapliga länk.

Citat:
Kan de flesta här läsa igenom Boken som ni kritiserar så hårt, utan att kunna något av. Hur skall vi annars få till en vettig diskussion?

Jag vägrar att fortsätta diskutera tills ni vet vad ni kritiserar. Fullkomligt hopplöst när ingen fattar ett dyft av vad man försöker att säga....................

Som jag fattar det är du JV och därmed läser du inte Bibeln enligt min mening utan ”Bibeln med viss förändring för att vi ska vara lite unika”.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Det räcker med att du svarar en gång på samma post. Använd editeringsknappen i framtiden.

Hur ska han då få poster/status hade du tänkt? Att denna medlem inte fällts för KFK än är för mig en gåta. Mer än 2000 inlägg på mindre än 3 månader, känns ju som viss trollvarning på det.
Citera
2007-06-29, 15:06
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Och på jorden ligger underjorden, du måste väl åtminstonde ha lite grundläggande kännedom om bibeln, eller läser du endast hemsidor?

/mvh Ikh

Hallå! Det måste ju tolkas på rätt sätt... Du kan ju liksom inte bara ta orden för vad som står utan du måste hela tiden tolka dem på ett sätt så att det inte uppstår motsägelser och problem.
Citera
2007-06-29, 15:28
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Hallå! Det måste ju tolkas på rätt sätt... Du kan ju liksom inte bara ta orden för vad som står utan du måste hela tiden tolka dem på ett sätt så att det inte uppstår motsägelser och problem.
Oj faen... Ska genast glömma allt jag läst och sedan tolka om detta efter diverse hemsidor, och sedan förbise vad experter och andra som tolkat bibeln under århundraden har sagt om det hela. Tack för påminnelsen.

/mvh Ikh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in