2007-06-28, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Det är tydligen ok för Jehovas att använda lösryckta bibelverser men inte för bibelkritiker.

Om du läste mitt svar till billow #3592 så sa jag just att man skulle läsa texterna i sitt sammanhang.

Ytterst ointelligent påpekande eftersom jag gav fler länkar till där man sa samma sak.
Citera
2007-06-28, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Du gör det lätt för dig. Det som står i Bibeln är sanning, men när något känns obekvämt så är det bara feltolkat.

Hur tycker du att "Heaven or hell is determined by whether a person believes (puts their trust) in Christ alone to save them" och "Everyone will exist eternally either in heaven or hell" ska tolkas?

Antingen lever man för evigt eller är död för evigt.

Var det svår tolkning?
Citera
2007-06-28, 07:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Den sidan du länkade till har ju utelämnat alla de bitar som står i www.bible.org verkar det som. Det är väl inte vidare vettigt eller korrekt tolkning, att bara välja det som passar smaken.

Inte alls eftersom bitarna på bible.org blir FÖRKLARADE genom de ställen jag länkade till.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Allt är rätt på en och samma gång, fastän det skiljer sig. Det står ju så i Bibeln !

En dag är som tusen år och tusen år som en dag !

Sött är salt och salt är sött !

Stor är liten och liten är stor !

Bibeln är otydlig och Bibeln är tydlig !

I vilket sammanhang tog du dessa?

För Gud är 1.000 år såsom en dag. (men inte för oss)

Till exempel.
Citera
2007-06-28, 07:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Det är väl just det som är problemet med tolkningar av bibeln. Man kan tolka den precis som man vill, för hur ska man avgöra vilken som är rätt?

Kan man inte alls göra. Det finns bara en korrekt förklaring när man har alla fakta. Men många har inte fått med allt eller gjort en korrekt översättning av orginalskriften.

Och i värsta fall försökt att tolka något på egen hand.

Rätt komiskt egentligen. Den enda tråden som inte handlar om vetenskap i vetenskapsforumet är den enda som det är riktig fart på.

Citera
2007-06-28, 09:27
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Det har jag funderat mycket på. Jag brukar tänka att kärnpunkten och den centrala meningen med Bibeln är iallafall densamma mitt i alla olika tolkningar. Att älska Gud och försöka leva rättfärdigt. Älska sin nästa. Be få bönesvar. Hoppas på paradiset.

Som alla andra religioner då. En sorts opium för folket...
Citera
2007-06-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Antingen lever man för evigt eller är död för evigt.

Var det svår tolkning?

Så de la till "either in heaven or hell" bara för att göra det snyggare? Att orden either in heven or hell finns där tyder ju ganska uppenbart att helvetet existerar. Men det är väl standard i kristna kretsar att strunta helt i vissa delar av bibeln medans man måste följa andra 100%.

Citat:
Kan man inte alls göra. Det finns bara en korrekt förklaring när man har alla fakta. Men många har inte fått med allt eller gjort en korrekt översättning av orginalskriften.

Men du sitter minsann på orginalskriften?
Citera
2007-06-28, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Så de la till "either in heaven or hell" bara för att göra det snyggare? Att orden either in heven or hell finns där tyder ju ganska uppenbart att helvetet existerar. Men det är väl standard i kristna kretsar att strunta helt i vissa delar av bibeln medans man måste följa andra 100%.

Men du sitter minsann på orginalskriften?

Jag menade att hell (här) betyder inte ett "brinnande helvete" utan grav.

Läste du mina inlägg?
Citera
2007-06-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ytterst ointelligent påpekande eftersom jag gav fler länkar till där man sa samma sak.

I vilket sammanhang ska texterna läsas? I dom länkar du postat har lösrykta bibelcitat satts in och tolkats i olika religösa sammanhang, gör man så är det klart att du kommer få ett enkelt och tydligt svar. Men är det bibelns svar eller bibeltolkarens?

Läser du texterna i sitt eget sammanhang, struntar i vad Jehovas, Ulf Ekman eller påven har att säga, blir det svårt att blunda för att många budskap inte är så entydiga som det framställs i vakttornet. Bibeln är full av luddiga liknelser och direkta motsägelser. Vilken tolkning som är rätt, vilka verser man ska lita på, står inte i bibeln.
Citera
2007-06-28, 09:51
Medlem
ikhs avatar
Citat:

Läste du mina inlägg?
Nu har du nog misstolkat bibeln något. Helvetet benäms som gehenna, dvs en plats utanför jerusalem, där man brände avskräde, men som tidigare var en kultplats där man offrade spädbarn i just eld.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-28, 09:53
Medlem
fbes avatar
Citat:

Läste du mina inlägg?
Jah, så det menar du. Detta grundat i att du har "alla fakta"? Är det så att du och Gud har diskuterat er fram till vad han/hon egentligen menar på tu man hand, eller fick du "alla fakta" på något annat sätt?
Vad säger Bibeln om självrättfärdighet?
Citera
2007-06-28, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
I vilket sammanhang ska texterna läsas? I dom länkar du postat har lösrykta bibelcitat satts in och tolkats i olika religösa sammanhang, gör man så är det klart att du kommer få ett enkelt och tydligt svar. Men är det bibelns svar eller bibeltolkarens?

Läser du texterna i sitt eget sammanhang, struntar i vad Jehovas, Ulf Ekman eller påven har att säga, blir det svårt att blunda för att många budskap inte är så entydiga som det framställs i vakttornet. Bibeln är full av luddiga liknelser och direkta motsägelser. Vilken tolkning som är rätt, vilka verser man ska lita på, står inte i bibeln.

Vad betyder ordet "Sheol" eller grekiska motsvarigheten "Hades"?

Tror du att Jesus hamnade i ett "brinnande helvete?"

Kan du hitta någon annan "tolkning" på de orden?
Citera
2007-06-28, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Nu har du nog misstolkat bibeln något. Helvetet benäms som gehenna, dvs en plats utanför jerusalem, där man brände avskräde, men som tidigare var en kultplats där man offrade spädbarn i just eld.

/mvh Ikh

Och var står det att människan skall hamna i Gehenna i Bibeln?

http://www.layhands.com/DidJesusGoToHell.htm

Säga vad man vill om Jehovas Vittnen, men de har lagt ned tid på att lära sig hitta i Bibeln.

http://www.watchtower.org/z/20020715/article_02.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in