2007-06-30, 22:09
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Snälla nån, kom igen nu. du har ju inte plockat fram nåt relevant, lägg ned lite jobb och leta istället. Jesus talade inte alls om nån aktuell händelse det var bara en liknelse.

Inte? Billow verkar i alla fall tycka det och han går i alla fall igenom det och ger kommentar istället för att säga "Äh jag sticker" och sen inte gå igenom det.

Citat:
Jag läser 1917 års oficiells svenska översättning av Bibeln.

Jag föreslår Bibeln 2000, den har bättre översättning då kunskaper i både fornhebreiska, arameiska och koinegrekiska avancerat sedan man gick över till högertrafik.

Citat:
31. Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar
med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron.
32. Och inför honom skall församlas alla folk och han skall skilja
dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna.
33. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på
den vänstra.

34. Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra
sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och ta i besittning
det rike som är tillrett åt er från världens begynnelse.
35. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig,
och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig
härbärge,
36. naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag
var ni fängelse, och I kommen till mig.'
37. Då skall de rättfärdiga svara honom och säga: 'Herre, när sågo
vi dig hungrig och gåvo dig mat, eller törstig och gåvo dig att
dricka?
38. Och när såg vi dig husvill och gåvo dig härbärge, eller naken
och klädde dig?
39. Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig?'

40. Då skall Konungen svara och säga till dem: 'Sannerligen säger
jag er: Vadhelst ni har gjort mot en av dessa mina minsta
bröder, det har ni gjort mot mig.'

?

Jag talar om 16:19-16:31
Citera
2007-06-30, 22:10
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jesus sa aldrig att man inte ska kissa någon i örat, anser du att det är kristen etik att kissa någon i örat?
I övrigt så kan du läsa detta inlägg av mig (den tiden då jag var kristen)
http://www.flashback.org/showpost.php?p=6333999&postcount=173
Där ser du min ståndpunkt och argument. För jag tänker inte ge mig in på den diskussionen i denna tråd för då riskerar tråden att låsas.
Kanske för att kyrkan inte har åsikter om sådant. De håller sig till exorcism istället.
Yes of course.
Det är den vanliga tolkningen ordet blev människa. (ORDET) är Guds energi han skapar med. Han sa

1. Låt det bli ljus........ Och det varde ljus. (ORDET).
Han skapade ALLA människor med ORDET ... Ordet från gud är kraftfullt. Allt lyder Gud. Gud blev inte människa men Guds väsen fanns i Jesus då de stod varann så nära.

Och hur kan du kalla det som Paulus, Petrus mm använde i den första kyrkan för Exorcism ?? Skilj på Ande och Ande....

Medelst denna gåva är det meningen att kunna uppdaga en felaktig ande och inte t.ex. nådegåvornas missbruk eller profetians feltolkning.

Andeurskiljningens grekiska motsvarighet betyder en grundlig undersökning av andarna. Den är inte en blixtsnabb, på känslor eller förhandsinställning baserad bedömning. Den är snarare som en domstolsbehandling, där man lyssnar, överväger och än en gång överväger, för att hitta den rätta lösningen.

Urskiljningsförmågan kommer från kännedom om Guds ord och en livsstil enligt ordet.

Falska andar kan uppträda som ljusets änglar och använda t.o.m. personer, som är mycket trevliga, lever på ett kristet sätt, visar kärlek till nästan och är fromma. Härvidlag är andars urskiljningsgåva synnerligen viktig.

Genom hjälp av den Helige Andes verksamhet blev den första församlingen gång efter annan bevarade från falska andar.

I vår tid har intresset för okultiska och spiritistiska frågor tilltagit avsevärt. I många religioner från Asien verkar demoniska andar. De kan åstadkomma under, som förvillar folk. Undren kan påminna om Guds under, som vi minns från Egypten under Moses' tid. Guds Ande övervinner inflytandet av falska andar. Allt översinnligt och övernaturligt är ingalunda från Gud. Det finns också ondskans övernaturliga verklighet. Därför måste man ta reda på i vems namn undren sker, vartill de avsedda, varifrån kommer de och leder de till frälsning och Jesu efterföljelse. Därför behövs andars urskiljningsgåva i församlingen.

Läs mer här ................

http://www.lindellnet.net/andeg.htm#10
Citera
2007-06-30, 22:11
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Jesus gav de efterlevande instruktioner att älska sin nästa. Jehovas Vittnen anser att Jesus föddes långt innan 24 december. Läs mer HÄR;
http://www.watchtower.org/z/20021215/article_02.htm

Att göra militärtjänst bryter inte mot att älska sin nästa. Militärtjänst bygger faktiskt vänskap mellan okända. I amerikanska armén förr så tvingades svarta och vita umgås och strida sida vid sida under världskriget, oavsett om de ogillade varandra eller ej.

Och det är ju vad Jehovas anser, sätter du deras åsikter högre än andra samfunds? Torde man inte vara objektiv vad gällande teologi om man inte tillhör ett uttalat samfund?
Citera
2007-06-30, 22:12
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Det är den vanliga tolkningen ordet blev människa. (ORDET) är Guds energi han skapar med. Han sa

1. Låt det bli ljus........ Och det varde ljus. (ORDET).
Han skapade ALLA människor med ORDET ... Ordet från gud är kraftfullt. Allt lyder Gud. Gud blev inte människa men Guds väsen fanns i Jesus då de stod varann så nära.

Och hur kan du kalla det som Paulus, Petrus mm använde i den första kyrkan för Exorcism ?? Skilj på Ande och Ande....

Medelst denna gåva är det meningen att kunna uppdaga en felaktig ande och inte t.ex. nådegåvornas missbruk eller profetians feltolkning.

Andeurskiljningens grekiska motsvarighet betyder en grundlig undersökning av andarna. Den är inte en blixtsnabb, på känslor eller förhandsinställning baserad bedömning. Den är snarare som en domstolsbehandling, där man lyssnar, överväger och än en gång överväger, för att hitta den rätta lösningen.

Urskiljningsförmågan kommer från kännedom om Guds ord och en livsstil enligt ordet.

Falska andar kan uppträda som ljusets änglar och använda t.o.m. personer, som är mycket trevliga, lever på ett kristet sätt, visar kärlek till nästan och är fromma. Härvidlag är andars urskiljningsgåva synnerligen viktig.

Genom hjälp av den Helige Andes verksamhet blev den första församlingen gång efter annan bevarade från falska andar.

I vår tid har intresset för okultiska och spiritistiska frågor tilltagit avsevärt. I många religioner från Asien verkar demoniska andar. De kan åstadkomma under, som förvillar folk. Undren kan påminna om Guds under, som vi minns från Egypten under Moses' tid. Guds Ande övervinner inflytandet av falska andar. Allt översinnligt och övernaturligt är ingalunda från Gud. Det finns också ondskans övernaturliga verklighet. Därför måste man ta reda på i vems namn undren sker, vartill de avsedda, varifrån kommer de och leder de till frälsning och Jesu efterföljelse. Därför behövs andars urskiljningsgåva i församlingen.

Läs mer här ................

http://www.lindellnet.net/andeg.htm#10

Vill du diskutera treenighet, får du ta upp det i den tråden eller skapa en i religionsforumet. Jag vill inte förstöra denna tråd. Den ligger ju trots allt i ett naturvetenskapsforum.
Citera
2007-06-30, 22:16
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Fiskare och fisk i samtal?

Krappfiskare och Ful fisk

Det som dina kunskaper brister i är helt enkelt oförmågan att kunna ta fram de de ställena som berättar vad det egentligen handlar om. Du tar vissa saker för bokstavligt eller fattar fel därför att du inte läst vad det handlar om.

Du förstod ju inte ens att det var en liknelse som Jesus berättade, allt du hade behövt gjort var att läsa hela kapitlet från början. Jag svarade inte först för jag tänkte att du skulle se efter själv, men det gjorde du inte.

Och då tvivlar jag starkt på denna Bibelkunskap.

Jag kunde inte bry mig mindre om vad du tror om min bibelkunskap. Det enda du säger är att jag tolkar för bokstavligt ibland och för symboliskt ibland.
Du däremot gör tolkningar som endast en liten sekteristisk del av kristendomen gör och därför känner jag mig tvungen att påpeka detta för den okunnige läsaren.

Försök inte få någon att tro att jag och Krappfiskaren skulle vara samma person. Vi har religiöst sett rätt lika bakgrunder som jag förstår, men våra åsikter går isär efter det.

Citat:
Jesus sa aldrig att han var Gud. Han bär Guds väsen och visdom inom sig däremot. Det finns olika tolkningar av treenigheten. Men Katolikerna har inte så stark tro på helig ande som exempelvis Pingstkyrkan och Livets ord m.fl har. Andedop och andliga upplevelser och tungotal och profeterande är något som du inte upplever så mycket inom katolska kyrkan eller på samma sätt som Pingstkyrkan. Vet du inte att större delen av Nya Testamentet förespråkar detta som kännetecken för de Kristna. Paulus, Petrus, Johannes o.s.v hade dessa heliga andliga gåvor i sina försammlingar !!

Den katolska kyrkan upplyfter den helige ande till samma status som Gud Fadern och Jesus sonen. Varken högre eller lägre. Min fråga till dig är vad dina erfarenheter kommer ifrån då försöker ge intrycket av att du känner till den väl.

Citat:
Stämmer. Men de har ändå förstått några riktigt bra saker med Bibeln

1. Vapenvägra och vägra militärtjänst.

2. Förstått att Jesus ej är född 24 December och firar endast åminelsen.

Och endel annat bra. Som Katolikerna missat.

Jo Gud ledde ju aldrig Israels folk i krig. Sen var ju Jesus lite lätt våldsam också. Slogs o hade sig i templet. Hans lärjungar hade som Krappfiskaren sa vapen med sig i Getsemane.

Det är aldrig skrivet att han föddes den 24 dec. Katolska kyrkan existerade ju faktiskt när beslutet togs ang. vilken dag man skulle fira Jesu födelse på. Det var några hundra år innan JV det.
Citera
2007-06-30, 22:17
Medlem
Billows avatar
Citat:
Att göra militärtjänst bryter inte mot att älska sin nästa. Militärtjänst bygger faktiskt vänskap mellan okända. I amerikanska armén förr så tvingades svarta och vita umgås och strida sida vid sida under världskriget, oavsett om de ogillade varandra eller ej.

Och det är ju vad Jehovas anser, sätter du deras åsikter högre än andra samfunds? Torde man inte vara objektiv vad gällande teologi om man inte tillhör ett uttalat samfund?
Jag står inte helt bakom alla Jehovas Vittnens åsikter men vissa är bra. Jag tillhör inget samfund. Jag är Kristen på mitt eget sätt. Men granskar Livets Ord och Svenska Kyrkan för tillfället. Skall på mässa i svenska kyrkan 8 Juli
Citera
2007-06-30, 22:21
Bannlyst
Citat:
Inte? Billow verkar i alla fall tycka det och han går i alla fall igenom det och ger kommentar istället för att säga "Äh jag sticker" och sen inte gå igenom det.

Jag föreslår Bibeln 2000, den har bättre översättning då kunskaper i både fornhebreiska, arameiska och koinegrekiska avancerat sedan man gick över till högertrafik.

?

Jag talar om 16:19-16:31

Jo, jag vet. Jag bara tog det stycket för att visa att jag har en ascii Bibel till hands och snabbt kan söka. Jodå, jag har en nyare också, men språket blir så vackert i den äldre versionen. "I gåven mig" osv låter så ärligt och fint på något sätt.

Jag sticker för att, ja du läste varför. Det finns ingen vits med att seriöst försöka diskutera Bibeln när allt man gör ses som fel, hur man än gör.

Bara för att reta nån här, jag har mycket väl ett svar på uppenbarelseboken 20.14-15

Men då blir folk här antingen vansinniga eller så får man höra hur barnsligt, orelevant osv svaret är. Så, varför slösa energi?

Under den här korta stunden så har jag redan fått flera...........

Bibeln är en sagobok.

Jag diskuterar inte en sagobok seriöst

osv
Citera
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Jag står inte helt bakom alla Jehovas Vittnens åsikter men vissa är bra. Jag tillhör inget samfund. Jag är Kristen på mitt eget sätt. Men granskar Livets Ord och Svenska Kyrkan för tillfället. Skall på mässa i svenska kyrkan 8 Juli

Båda två är extrema minoriteter. Svenska kyrkans homovigslar, kvinnliga präster och h*n definering på Gud föraktas av 95% av de kristna.

Livets Ord är en sekt så som god medborgare avråder jag dig från den.

Edit:

Citat:
Jo, jag vet. Jag bara tog det stycket för att visa att jag har en ascii Bibel till hands och snabbt kan söka. Jodå, jag har en nyare också, men språket blir så vackert i den äldre versionen. "I gåven mig" osv låter så ärligt och fint på något sätt.

Jag sticker för att, ja du läste varför. Det finns ingen vits med att seriöst försöka diskutera Bibeln när allt man gör ses som fel, hur man än gör.

Bara för att reta nån här, jag har mycket väl ett svar på uppenbarelseboken 20.14-15

Men då blir folk här antingen vansinniga eller så får man höra hur barnsligt, orelevant osv svaret är. Så, varför slösa energi?
Är du på riktigt? Är du seriös?
Citera
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Den katolska kyrkan upplyfter den helige ande till samma status som Gud Fadern och Jesus sonen. Varken högre eller lägre. Min fråga till dig är vad dina erfarenheter kommer ifrån då försöker ge intrycket av att du känner till den väl.
Jo Gud ledde ju aldrig Israels folk i krig. Sen var ju Jesus lite lätt våldsam också. Slogs o hade sig i templet. Hans lärjungar hade som Krappfiskaren sa vapen med sig i Getsemane. Det är aldrig skrivet att han föddes den 24 dec. Katolska kyrkan existerade ju faktiskt när beslutet togs ang. vilken dag man skulle fira Jesu födelse på. Det var några hundra år innan JV det.
Ändå finns inga som hellst bevis på 24 december. Det var ju jordbruks och fruktbarhets guden hos romarna som föddes då. Dessutom avguden Mithra föddes 25 december. Därför snodde Katolska kyrkan detta. Katolska Kyrkan utför inga ande utdrivningar, tungotal, profeterande. Helbrägdagörelse, healing, bota sjuka, smörjelse med olja mm som både Paulus, Petrus m fl gjorde i den tidiga Kristna tiden
Citera
2007-06-30, 22:22
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:

Ok.

Citat:

Ok.

Citat:

Ok.

Citat:

Ok.
Citera
2007-06-30, 22:22
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Båda två är extrema minoriteter. Svenska kyrkans homovigslar, kvinnliga präster och h*n definering på Gud föraktas av 95% av de kristna.

Livets Ord är en sekt så som god medborgare avråder jag dig från den.
Alla präster står inte för homosexuell vigning. Livets Ord har likssom Jehovas Vittnen fått lögner kastade emot sig. Läs själv !!
http://www.utb.falun.se/hbo/projekt/religion/religionvt98/Livetsord/livetsord.htm
Citera
2007-06-30, 22:23
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ändå finns inga som hellst bevis på 24 december. Det var ju jordbruks och fruktbarhets guden hos romarna som föddes då. Dessutom avguden Mithra föddes 25 december. Därför snodde Katolska kyrkan detta. Katolska Kyrkan utför inga ande utdrivningar, tungotal, profeterande. Helbrägdagörelse, healing, bota sjuka, smörjelse med olja mm som både Paulus, Petrus m fl gjorde i den tidiga Kristna tiden

Nej det finns däremot gott om bevis emot att det var den 24 december. Men man ville fira händelsen på en dag och därför bestämde man sig för 24 december.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in