Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Vad jag menade var att människan är bra trångsynt och tror att de vet så mycket när de inte ens är kapabla att utnyttja sina egna sinnen fullt ut. Enligt vetenskapen skulle en synestet vara tokig och se syner, för det är ju precis vad en sådan gör, hela tiden. Synestesi är fortfarande ganska färskt inom vetenskapen, men man lär väl sig mer om det också. För att man tror på Bibeln behöver man knappast vara toklig, det finns mycket vi inte förstår eller förmår förklara, än.
Hmm, det blir pocketstorlek på det här.
Men vi nöjer oss så.

"Enligt vetenskapen skulle"?
Va? Synestesi har varit känt väldigt länge och aldrig klassats som galenskap.
Varför känner du att du måste snacka skit?
Eller kan det vara så att du helt enkelt inte har begripit vad synestesi handlar om?
Om du och jag diskuterar kan du av olika anledningar uppfatta mig som t.ex arg. Det är din tolkning, och inget som helst magiskt bevis för att jag verkligen
är arg. Är du med så långt?
En människa med synestesi kan göra en sådan tolkning också, men i tolkningen kan ingå att man uppfattar som ett rött skimmer runt den "arga" personen (aura) eller kanske att det kommer rök ur öronen, eller att det luktar konstigt.
Inget av detta visar mer än att personen med synestesi har gjort en tolkning av samtalspartnerns kroppsspråk, mimik, tonfall etc, precis som alla normala människor gör i ett samtal.
Inget magiskt, men för all del psykologiskt intressant.
Nu har studier visat att de som uppfattar andra människors förmodade smärta i sin egen hud tenderar att vara mer empatiska människor. Det är ju logiskt, men faktum kvarstår:
Den empatiska synestesismärtan kan förstås utlösas även av t.ex ett skådespelat tortyrscenario.
Inget magiskt, inget facit. Det handlar om subjektiva tolkningar av verkligheten.