2007-06-27, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Hur Bibeln än tolkas. Så är den fortfarande ett kärleksinriktat verk.

Beror på vilken syn på kärlek man har. Är homosexualitet kärlek? Är aga en kärleksfull uppfostringsmetod? Är det kärleksfullt att döda sitt barn för att visa sin lojalitet till gud? Alla dessa frågor finns det motsägelsefulla svar till i bibeln.
Citera
2007-06-27, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Men citaten står i Bibeln? Eller ljuger sidan?

Förstod att den skulle komma..........

Det gäller att kunna tyda citaten och sätta dem i sitt rätta sammanhang. Tror du själv att Jesus var i ett brinnande helvete?

Tänk lite........
Citera
2007-06-27, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Om du inte fattat så ok.

Jag har inte påstått att Jesus brann i helvetet.

Då texten du "citerade" tidigare inte passade in i www.bible.org beskrivning av helvete blev jag konfundersam, därav min post.

Dvs. en undran hur en stor organisation som bible.org kan ha så fel i detta.

Det finns TYVÄRR många feltolkningar som oftast uppstår när man inte fått med alla saker som hörde till eller lyckats att tyda vissa ord från orginalspråket så att det blir helt korrekta.

Bibeln är sannerligen ingen lätt bok att vare sig läsa eller tolka rätt ibland. Det finns Bibelforskare som lägger ned åtskilligt med tid för att allt skall bli så korrekt som går.

Då förstår jag bättre varför du tog upp det i alla fall, tack för förklaringen.
Citera
2007-06-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Igen, läs boken. Jag rekommenderar det till dem som skrev webbsidan också.

Citat:
Snälla nån, det är väl bara att läsa bibelställena?

Det är tydligen ok för Jehovas att använda lösryckta bibelverser men inte för bibelkritiker.

Om du läste mitt svar till billow #3592 så sa jag just att man skulle läsa texterna i sitt sammanhang.
Citera
2007-06-27, 23:02
Medlem
Citat:
Förstod att den skulle komma..........

Det gäller att kunna tyda citaten och sätta dem i sitt rätta sammanhang. Tror du själv att Jesus var i ett brinnande helvete?

Tänk lite........

Du gör det lätt för dig. Det som står i Bibeln är sanning, men när något känns obekvämt så är det bara feltolkat.

Hur tycker du att "Heaven or hell is determined by whether a person believes (puts their trust) in Christ alone to save them" och "Everyone will exist eternally either in heaven or hell" ska tolkas?
Citera
2007-06-27, 23:21
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Men modern forskning försöker ge ett svar som baserar sig på hur världen fungerar. De andra alternativ är att helt lita blint på en gammal bok, dvs inte söka något svar alls. Eller så hittar man på svar som är helt ogrundade, dvs som Mankan.

Moderns forskning verkar vettigast känns det som....
Bibeln är inte bara en bok utan kraft. Utan skakande andliga händelser runt omkring som jag länkat mycket till tidigare på tråden. Ändå har jag nämnt 2 % av allt.
Citera
2007-06-27, 23:23
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Beror på vilken syn på kärlek man har. Är homosexualitet kärlek? Är aga en kärleksfull uppfostringsmetod? Är det kärleksfullt att döda sitt barn för att visa sin lojalitet till gud? Alla dessa frågor finns det motsägelsefulla svar till i bibeln.
Här har du fått information från sidor som rycker citat ur sina meningar. Gud hatade de som offrade barn åt Molok. Guds fiender hamnade dock i situationer ibland där barn offrades. Men det var p.g.a andra omständigheter. Inget Gud bett dem göra. Homosexualitet fördöms i Bibeln men inget tvång att låta bli. Mer en uppmaning.
Citera
2007-06-27, 23:25
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Du gör det lätt för dig. Det som står i Bibeln är sanning, men när något känns obekvämt så är det bara feltolkat.

Hur tycker du att "Heaven or hell is determined by whether a person believes (puts their trust) in Christ alone to save them" och "Everyone will exist eternally either in heaven or hell" ska tolkas?
Källa på att det där är ur Bibeln tack. För det är det inte. Bibelns helvete är 1. Det brinnande Gehenna. En sopplats utanför som ständigt brann. Symboliskt uttryck från Jesus alltså. 2. Ett exempel på den andra döden. Liknelse.

I Daniel 12:2 står det inte så. Det står att många av de som sover i markens stoft skall vakna upp, några till liv till oöverskådlig tid och andra till smädelse och avsky som består till oöverskådlig tid. Det står inget om helvetet. Och oöverskådlig tid är begränsad till ett visst mått. Dessutom syftar detta på något annat än domens dag. Endel tror tusenårsriket. Det står ju senare i boken också att Daniels bok skall många i ändens tid försöka tyda. Det innersta budskapet skall förhållas hemligt intill ändens tid och många skall söka i boken.
Citera
2007-06-27, 23:37
Medlem
Citat:
Här har du fått information från sidor som rycker citat ur sina meningar. Gud hatade de som offrade barn åt Molok. Guds fiender hamnade dock i situationer ibland där barn offrades. Men det var p.g.a andra omständigheter. Inget Gud bett dem göra.

Så han bad inte Abraham att döda isak? Eller att man ska stena trotsiga barn 5 mos 21:18?

Citat:
Homosexualitet fördöms i Bibeln men inget tvång att låta bli. Mer en uppmaning.
Har du frågat herr Stanley Sjöberg om vad bibeln har att säga i ämnet.

Jag har inte påstått vad som är rätt eller fel, bara att bibeln är motsägelsefull och kan användas för att motivera flera helt skilda åsikter.
Citera
2007-06-27, 23:43
Medlem
expanders avatar
Citat:
Som Xcore säger. Det besparar skrivande. Varför skriva sådant man vill förmedla när det går snabbare att klistra in det ihop med sina egna åsikter.

Öh... du är skyldig att ange källa om du kopierar en text och publicerar den offentligt.
Citera
2007-06-27, 23:44
Medlem
Billows avatar
Citat:
Tror du själv att Jesus var i ett brinnande helvete?
Det finns folk som tror detta p.g.a en feltolkning i Petrus brev i Nya Testamentet. Det Jesus gjorde var att predika för de oroliga andra som ej lyssnat på Gud och gick in i Noas ark. Utan dog av syndafloden. Detta gjorde tydligen Jesus de 3 dagar de trodde han var död. Sen uppstod hans kropp på tredje dagen. Vi kollar i Petrus i Nya Testamentet:

1 Petrus 3:18

Kristus själv dog ju för era synder, en gång för alla. Rättfärdig dog han för er orättfärdiga för att leda er till Gud. Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden,
och så kunde han stiga ner och predika för andarna i deras fängelse.
De hade en gång vägrat att lyssna, när Gud tålmodigt väntade i Noas dagar, medan arken byggdes i vilken några få, bara åtta människor, räddades genom vattnet.

PS: En mycket intresant sak här är att i Petrus Evangeliet som inte kom med i Bibeln står det att då änglarna ledde Jesus kropp ur graven den tredje dagen frågade en röst - Har du predikat för de döda. Svaret - ja !!
Citera
2007-06-27, 23:46
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Så han bad inte Abraham att döda isak? Eller att man ska stena trotsiga barn 5 mos 21:18?
Har du frågat herr Stanley Sjöberg om vad bibeln har att säga i ämnet.
Jag har inte påstått vad som är rätt eller fel, bara att bibeln är motsägelsefull och kan användas för att motivera flera helt skilda åsikter.
Jo Gud bad Abraham döda Isak. Men menade inget annat med det än att pröva Abrahams tro. Då Abraham hade så ytterst stor styrka i sin tro bad Gud honom låta bli !!!!

Stanley Sjöbergs böcker läste vi förr då jag var med i Missions-kyrkan. Han har underligga uppfattningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in