2007-06-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Vad jag vet fick alla chansen att först lyda Gud. Men jag skall kolla upp stället i min Bibel. Varje gång jag hithills gjort det mot Ateister har det dock visat sig vara så att då ett Bibel citat rycks ur sitt sammanhang får det inte samma mening som då man läser det i sin helhet.
Jag har läst bibeln från pärm till pärm. Och vad andra debattörer sagt till dig tidigare berör varken mig eller mitt inlägg.

Medan vi väntar på att du ska hitta rätt bibelstycke kan vi ju sjunga psalm 137, även känd genom den nyskrivna versionen "Rivers of Babylon" :

Babylon, du förstörerska,
lycklig den som får vedergälla
vad du har gjort mot oss.
Lycklig den som får ta dina späda barn
och krossa dem mot klippan.

(Den versen kom inte med i den moderna versionen av nån anledning)
Citera
2007-06-28, 21:25
Medlem
Stockos avatar
Citat:
LÄS MER HÄR :
http://paranormal.se/topic/pendling.html
LÄS MER HÄR :
http://en.wikipedia.org/wiki/Ideomotor_effect

Jösses, tro på saker som debunkades för över 100 år sedan.
Jag gillar inte att säga det, men du är nog ett hopplöst fall.
Citera
2007-06-28, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Nej, det är ingen enkel förklaring, eftersom det lilla stycket som åsyftades citerades här i tråden. Det var hur tydligt som helst och kunde inte misstolkas. Du svarade att stycket inte var felaktigt, och skrev därefter raka motsatsen.

Vad jag är ute efter här är att du en enda gång erkänner att du hade fel. Bara en gång, utan några löjliga bortförklaringar, utan slingrande utläggningar, bara ett simpelt konstaterande att du hade fel. Om man inte kan göra det så är nämligen all diskussion meningslös.

Om man tolkade det som att människan skulle brinna i helvetet, så var det felaktigt.

Och det var väl det man gjorde?
Citera
2007-06-28, 21:33
Medlem
Furfurs avatar
Citat:
Börja med att studera Sumerernas mytologi i Mesopotamien (dagens turkiet). De första skrifterna på jorden. Sen läs Bibeln, övriga andliga upplysningar. Läs sist Jesu lära och uppenbarelseboken innan du uttalar dig.

Vem är det som är obildad här egentligen. Mesopotamien, landet mellan floderna (Eufrat och Tigris), dvs dagens Irak inte Turkiet!

Varför skulle jag läsa allt det där tramset, sagan om ringen är mer spännande om jag vill läsa fantasy.
Citera
2007-06-28, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Furfur
Vem är det som är obildad här egentligen. Mesopotamien, landet mellan floderna (Eufrat och Tigris), dvs dagens Irak inte Turkiet!

Varför skulle jag läsa allt det där tramset, sagan om ringen är mer spännande om jag vill läsa fantasy.

Själv läser jag en annan bra fantasy bok, evolutionsteorin.

(kunde inte låta bli den)
Citera
2007-06-28, 21:41
Medlem
Furfurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Okunskap som skrattar åt okunskap förstår jag?

Hur skulle det vara att läsa lite Bibel först? Så man vet vad man pratar om? Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att vi har en sådan här situation, om ni läser boken så förstår ni varför Gud inte ingriper och gör något just nu. Om ni läser lite mer så står det inget som helst om att människan skall brinna i ett helvete för evigt.

Då skall vi se.......

Ordet helvetet finns bara nämnt i 12 av Bibelns verser. Ordet himlen finns däremot nämnt i hela 656 verser.

BLA BLA BLA

Så var det med det.

ROTFLMAO

Vad sjutton vet du om min bakgrund och uppväxt? Kan berätta för dig att jag är uppvuxen i en mycket kristen familj. Gick i söndagsskola hela barndomen, kyrka varje söndag och större helg, flera år i kyrkans ungdom, arbetat som konfirmationslägerledare fyra somrar. Jag har en syster som är präst, en morbror, farbror, morfar likaså. En annan släkting längre bak grundade missionsförbundet i jönköping, det bara fortsätter. Jag har läst plenty i Bibeln och det är bara en massa trams, rappakalja och en del uppenbara självklarheter för oss vanliga förnuftiga människor med ett uns av kritiskt tänkande.

Men för att bespara oss alla en massa klydd så kan du väl bara berätta vilken kö du kommer stå i på domedagen så jag vet vilken jag inte ska välja, för en evighet med sådana som dig, billow, mankan mfl måste ju vara ett helvete.
Citera
2007-06-28, 21:42
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Jag har läst bibeln från pärm till pärm. Och vad andra debattörer sagt till dig tidigare berör varken mig eller mitt inlägg.

Medan vi väntar på att du ska hitta rätt bibelstycke kan vi ju sjunga psalm 137, även känd genom den nyskrivna versionen "Rivers of Babylon" :

Babylon, du förstörerska,
lycklig den som får vedergälla
vad du har gjort mot oss.
Lycklig den som får ta dina späda barn
och krossa dem mot klippan.

(Den versen kom inte med i den moderna versionen av nån anledning)
Vad har en låt-text med saken att göra. Det står inte att Gud tänker krossa späda barn mot klippan. Vem som står för det beslutet står inte. För Babylon är ett land och kan inte tänka. Ska kolla i Bibeln ikväll.
Citera
2007-06-28, 21:43
Medlem
Billows avatar
Citat:

Många anser att Mesopotamien också tillhörde dagens Turkiet. Läser du om det får du veta endel om världens första religionsgrundare. Som sedan vissa delar av skrevs i nytappning i gamla testamentet.
Citera
2007-06-28, 21:45
Bannlyst
Citat:
Vad sjutton vet du om min bakgrund och uppväxt? Kan berätta för dig att jag är uppvuxen i en mycket kristen familj. Gick i söndagsskola hela barndomen, kyrka varje söndag och större helg, flera år i kyrkans ungdom, arbetat som konfirmationslägerledare fyra somrar. Jag har en syster som är präst, en morbror, farbror, morfar likaså. En annan släkting längre bak grundade missionsförbundet i jönköping, det bara fortsätter. Jag har läst plenty i Bibeln och det är bara en massa trams, rappakalja och en del uppenbara självklarheter för oss vanliga förnuftiga människor med ett uns av kritiskt tänkande.

Men för att bespara oss alla en massa klydd så kan du väl bara berätta vilken kö du kommer stå i på domedagen så jag vet vilken jag inte ska välja, för en evighet med sådana som dig, billow, mankan mfl måste ju vara ett helvete.

Så då visste du att allt ha sa bara var trams?

Okey, tack för klargörandet.

Då gällde det inte okunskap alltså.
Citera
2007-06-28, 21:49
Medlem
Billows avatar
Citat:

Vissa försammlingar kan ha en negativ inverkan på utövaren. Uppfattar man Bibeln som trams betyder att man inte förstår den sanna innerbörden och den stora visdommen
Citera
2007-06-28, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ni troende är som sagt "bra" på enkla förklaringar.

"Det är det enkla som är det svåra"

citat
Citera
2007-06-28, 21:57
Medlem
Citat:
Om man tolkade det som att människan skulle brinna i helvetet, så var det felaktigt.

Och det var väl det man gjorde?

Suck... Okej, vi tar det en gång till i en förenklad sammanfattning:

Xcore: "Inga människor ska brinna i helvetet. Kolla på den här sidan."

Annan skribent: "Men på den sidan står det att vissa människor ska brinna i helvetet. Titta, här citerar jag vad det står. Betyder detta alltså att sidan har fel?"

Xcore: "Nej."

Mycket tydligare än så kan jag inte göra det.

Citat:
Själv läser jag en annan bra fantasy bok, evolutionsteorin.

Det vore i och för sig ingen dum idé om du läste lite om den, för hittills har du inte ens vetat vad det är du kritiserar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in