Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
På samma sätt som det finns hunddjur, kattdjur, hästdjur etc, så finns det även apdjur...
Varför använda en sådan benämning, när det räcker med att säga
apor?
Apor är en stor grupp av olika arter till skillnad från t.ex. hundar som bara är en enda art, samma sak gäller för katter, hästar etc. Hunddjur, Kattdjur och Hästdjur är ord som skapats för att beteckna grupper av djurarter som är besläktade med våra tamdjur Hunden, Katten och Hästen...
Hunddjur: Hund, Varg, Räv, Schakal m.fl.
Kattdjur: Katt, Lodjur, Lejon, Tiger, Puma m.fl.
Hästdjur: Häst, Åsna, Sebra m.fl.
Citat:
Vadå för "primitiva" däggdjur...?
Förmodligen djur som påminner om vår tids insektsätare, näbbmöss t.ex.
Att olika djurordningar är besläktade med varandra kan man lätt se genom att t.ex. titta på deras "fötter" och "händer". På sätt och vis kan man säga att primaterna har behållit en del primitiva drag som hos andra däggdjur har vidareutvecklats till något annat. Den mänskliga handen t.ex. är väldigt lik de "händer" som våra avlägsna förfäder hade - med en tumme och fyra motsättbara fingrar. Dock har den moderna människan utvecklat en fingerfärdighet som våra förfäder inte ens kunde drömma om.
Citat:
Och vad har du att säga om Spökdjuret och Lemuren?
[...]
Vem hade de "gemensam farsa" med?
Spökdjuret och Lemuren är liksom oss
primater och har samma förfäder som oss.
Citat:
Och har bananen också haft "gemensam farsa" med någon annan?
Självklart!
Citat:
Varför inte ta fram Occams rakkniv och fatta att katten alltid varit katt, apan alltid varit apa, och bananen alltid banan...
Varje gång jag använder Occams rakkniv kommer jag fram till att kreationism, ID etc. inte kan stämma.
Personligen tycker jag att evolutionsläran har lett fram till en av de djupaste och vackraste insikter som människan någonsin haft, nämligen att allt liv på den här planeten är en enda stor släkt. Det är nästan så att man blir religiös när man tänker på det.
Citat:
Snacka om att evolutionsteorin är sjukt ologisk...
Nu får du nog allt förklara dig. Vaddå "sjukt
ologisk"?