Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Jag håller helt med dig om att bibeltro och kreationism inte är vetenskap och därmed borde vara någon annanstans, men då varken jag eller Stocko orkar rensa ut dessa gamla urspårade Mankan-trådar så får sådant fortgå här. Men inte i några andra trådar på naturvetenskap.
Jadu Quantilho, jag tror inte direkt att Gud förklarade exakt hur han gick tillväga när han skapade universum och oss eftersom det var tämligen irrelevant för vad Bibeln berättar, och vad som är viktigt för oss att veta. Bibeln berättar varför vi och universum blev till, vad som var planerat, varför saker gick snett och till sist vad som kommer att hända sen. Sen får man tänka på när Bibeln är skriven och hur omfattande den skulle bli med antagligen totalt obegripliga saker för oss människor.
Det var mycket fantastiskt som Gud gjorde, och som är fullständigt obegripligt för oss människor. Så även om han försökte förklara så skulle vi knappast förstå mycket i alla fall med vår vetenskap och vårt sätt att tänka. Gud har alltid funnits och kommer alltid att finnas, vad sätter vi för vetenskap eller term på något sådant? För mig personligen så svindlar tanken bara.
Problemet är att du försöker se vetenskapligt på Bibeln, det går inte eftersom det ligger långt utanför vetenskapen att förklara en Gud och meningen med vår existens här. Så skall vi diskutera Bibeln så får man sluta att försöka se vetenskapligt på den hela tiden, eftersom det helt enkelt inte fungerar. Det rör sig om en Gud, och en Gud är övermänsklig och inget som kan diskuteras med vår mänskliga vetenskap. Där är vetenskapens begränsning i sammanhanget.
För min del så tycker jag det är en smula naivt att försöka diskutera allt sett med vetenskap eftersom vetenskapen bara inrymmer..........
Det människan kan se, mäta och upptäcka, dvs vad vi hittills kommit på.
Jag är övertygad om att det finns mängder med saker vi vare sig kan se, upptäcka eller mäta, än i alla fall. Då får man diskutera på annat sätt för att det skall kunna bli en diskussion som blir seriös utan att spåra ur. Många är tyvärr så korttänkta att de måste se en sak för att tro på den, kan man släppa såna tankar så blir en diskussion om Bibeln plötsligt möjlig. Det är mycket som inte går att förklara med vetenskap, jag har personligen råkat ut för några såna saker och är någon intresserad så startar jag upp en tråd sen och hoppas att alla som deltar är öppna och glömmer vår mänskliga vetenskap för en stund. Men det avgör ni själva naturligtvis.