Citat:
Ursprungligen postat av esaskar
Om livets väsentligheter verkligen vore så kvantitativ som att beräkna vinkeln mellan två separabla bilder vid en solförmörkelse, så skulle jag hålla med dig.
Men nu var det inte huruvida ID tillhörde livets väsentligheter, eller ej som vi diskuterade. Utan om ID tillhörde naturvetenskapen, eller ej. Och naturvetenskapen är precis så kvantitativ som att beräkna vinkeln mellan två separabla bilder vid en solförmörkelse. Och det är sådant jag efterfrågar från ID. Finns det?
Citat:
Vaga formuleringar visar att verkligheten inte alltid går att sammanfatta i en väldefinierad matematisk formel. Att dessutom jämföra generella uttalanden med ett specifikt förhållande inom astrofysiken är föga övertygande. Om luddighet är problemet så finns det städarbete i din egen bakgård. Den neo-darwinistiska förklaringen till hur komplexa biokemiska nanomaskiner tillkommit är ett sådant exempel.
Nej, inom naturvetenskapen är vaga formuleringar inte värda speciellt mycket. Är inte modellen väldefinierad är modellen värdelös. Det är inte svårare än så.
Vadå föga övertygande? Jag tycker att det är ett exempel som på ett ypperligt sätt visar hur en vetenskaplig modell fungerar, med kvantitativa förutsägelser som kan verifieras med observationer. Och det är precis det jag vill se från dig och ID om det överhuvud ska vara möjligt att fundera på om ID kan räknas som vetenskap. Jag vill inte se generella uttalanden, utan kvantitativa förutsägelser.
Och vad menar du med att det finns ”städarbete i din egen bakgård”?
Citat:
Självkart hör inte religion hemma inom vetenskapen. Men om man definierar vetenskapen så att endast materialistiska svar tillåts, då har man redan infört scientismen, dvs en slags trosmässig föreställning om verklighetens natur. Verklighetens sanna natur har med andra ord reducerats till en skenföreställning pga ett filosofiskt ställningstagande.
Nej, jag accepterar även icke-materialistiska svar. Det är ju till och med sådana som jag ber dig presentera! Dock kräver jag att svaren ska ge kvantitativa, mätbara resultat som dels innehåller nya förutsägelser och som dels ger bättre överensstämmelse med observationer än de nu rådande teorierna. Kan ID prestera sådana?
Och det har inget med någon trosmässig föreställning eller filosifiskt ställningstagande att göra. Det har att göra med att skapa en modell som stämmer med observationer samtidigt som den kan användas att förutsäga beteenden hos hittills ej undersökta system.
Citat:
Mönstret upprepar sig. Medan neodarwinister (av ideologiska skäl) är alltför snabb att utnämna den komplexa strukturs bristfälliga funktion som beständig, är ID-forskare (också av ideologiska skäl) mera uthålligt inriktade på att försvara och förklara strukturens design och funktion, därmed inte sagt att det enskilda systemets optimala design är bästa lösningen. Som alltid när konkurrerande system ingår i en helhet, kan den bästa lösning vara den bästa kompromissen. Müller-celler är en ID-relaterad upptäckt men huruvida det är en ID-forskare som gjort den vet jag faktisk inte (förmodligen inte). Men du menar väl inte att ID är på banan om jag kan ge namn på en nobelpristagare inom t ex fysik som är ID:are? (belönad för område besläktad med Müller-celler)
Nej, det menar jag definitivt inte. På samma sätt som satanism inte skulle bli naturvetenskap bara för att en nobelpristagare skulle råka vara satanist. Jag menar att ID ”är på banan” om du kan presentera en artikel, eller konferensbidrag, som så specifikt som möjligt beskriver förekomsten av, strukturen hos, och funktionen hos, dessa Müller-celler. Publicerat innan dessa upptäcktes. Och, viktigast av allt, publikationen måste vara baserad på teoretisk ID (eller vad ni kallar det). Det räcker inte med att forskaren tror på ID eller något sådant. Kan du presentera detta, då är ID ”på banan”.
Naturligtvis måste det inte vara just Müller-celler. Vilken kvantitativ förutsägelse som helst duger.
Citat:
Du menar väl inte att diskussionen om ID inte är relaterad till den neodarwinistiska förklaringsmodellen bara för att du inte är biolog? Har jag missat något?
Nej. Jag menar att eftersom jag inte är biolog så kan jag inte svara på frågan. Därför bollar jag den vidare till någon evolutionsbiolog som känner sig manad, eftersom jag anser att det skulle vara intressant att höra om det finns något bra svar på den.
Citat:
Endera måste du förklara vad de forskarteam som försöker experimentellt motbevisa IC håller på med, eller så måste du åtminstone i denna fråga medge ID:s vetenskapliga karaktär.
För det första vill jag para påpeka att jag noterade slamkryparen med att blanda ihop två olika förkortningar. Men tyvärr gick den inte hem.
För det andra. Vad de håller på med? Menar du de som arbetade med en evolitionsbiologisk förklaring på bakteriemotorn? I så fall är det väl precis det som de håller på med, att ge en evolutionsbiologisk förklaring på bakteriemotorn? Vad är problemet?
Citat:
Så lika är jämförelsen mellan datorns mjukvara och DNA. Informationen är i båda fallen kopplad till en digital kod. Detta faktum får konsekvenser för ditt diffusa sätt att beskriva information.
Jag förstår fortfarande inte vad du försöker säga? Vilken jämförelse? Vad spelar det för roll om informationen är digital eller analog? Vad då för konsekvenser? Vilket diffust sätt att beskriva information?
Citat:
En snöflingas utseende och form beror på fysisk påverkan och kemisk sammansättning, medan en cells funktion och sammansättning bottnar i den information som finns lagrad i dess digitala kod - DNA.
Ja? En cell byggs upp utifrån DNA? Det är väl ett rätt välkänt faktum? Så? Jag förstår inte din poäng?
Citat:
Om vetenskapsmän upptäckt att små flugor har en rudimentär grad av medvetande dvs fri vilja (om än långt från människans själsförmögenheter) så tycker jag nog inte att man ska räkna bort DNA:s inflytande på mänskligt medvetande. Att detta skulle vara en universell egenskap verkar inte otroligt. Det finns nämligen forskare idag som menar att det inte räcker att starta med materia och energi utan att information också måste ingå i startvillkoren.
http://www.msnbc.msn.com/id/18684016/?GT1=9951
Ursäkta, men vad är detta? Någon hävdar att flugor har en fri vilja eftersom att de tycker sig kunna se ett mönster i hur flugorna rör sig när de limmat fast dem på kopparkrokar? På vilket sätt skulle ett rörelsemönster implicera en fri vilja? Finns detta publicerat på riktigt någonstans, eller bara på msn.com?
Citat:
Ditt argument om barns förmåga är barnsligt. Vi talar ändå om forskare inom olika vetenskapliga discipliner, som får sina opponenter att skriva (peer-review) vetenskapliga artiklar. Om ID-forskare ”sitter och hittar på” vad sysslar då dessa ID-kritiska forskare med? Granskar barnhistorier? Är detta trovärdigt?
Nej, det är inte det minsta barnsligt. Det är helt korrekt. Ge mig vilken fysikalisk observation, eller kombination av observationer, som helst så kan jag lova att jag inom en timme skulle kunna komma på en alternativ förklaring till dem. Men om inte min alternativa förklaring ger bättre resultat på befintliga observationer och dessutom kvantitativa förutsägelser som går att testa är den totalt värdelös ur ett vetenskapligt perspektiv. Hur filosofiskt intressant min alternativa förklaring än må vara.
Och det är detta som är pudelns kärna. ID är jätteintressant ur ett filosofiskt perspektiv. Men vill du argumentera för att ID tillhör naturvetenskapen så får du se till att presentera lite naturvetenskapliga resultat också!
Citat:
Kärnfysik, då är jag på ”mammas gata”. Men en sådan diskussion skulle snart dö pga rörande samstämmighet.
Mammas gata?
Citat:
Låt mig först säga att det mesta inom vetenskapen är både tillförlitligt och säkert. Men när vi kommer in på Darwin och grundtankarna i hans förklaring, så härrör den från en tid då cellen inte ansågs vara mer än en enkel slemblåsa. Neodarwinismens förklaringar har stått förvånansvärt stilla sedan dess, trots den enorma biokemiska utvecklig som skett. Och ID-debatten kommer att fortsätta så länge man hävdar att slumpvisa genetiska förändringar skapat dessa fantastiska system. Det kan verka som ödets ironi att de sinnrika strukturella och funktionella mönster som vetenskapsmännen idag avslöjar, håller på att underminera den materialistiska grund vetenskapen själv står på. Frågan är om inte det allvarligaste hotet mot dagens materialistiska vetenskapssyn, ändå är de egna upptäckterna.
http://www.uncommondescent.com/intelligent-design/rna-binding-proteins-modular-design-for-efficient-function/
Återigen, jag är inte biolog. Så jag vet inte vad dessa neodarwinister, som du kallar dem, har för förklaringar. Och ID-debatten kring detta fantastiska system får gärna fortsätta. Men nu kritiserar jag inte existensen av ID utan att man, på mycket lösa grunder, försöker få sig att framstå som en naturvetenskap.
Citat:
Om du nu inte tror vad Behe säger (han är ändå prof. i biokemi), så måste du väl ändå ha tagit intryck av de vetenskapliga artiklar som säger sig ha falsifierat IC.
För det första undrar jag varför du hela tiden, när jag pratar om falsifiering av ID, svarar med falsifiering av IC? Är det något jag har missat? Jag förstår inte det logiska steget i: 1) alla strukturer kan uppkomma stegvis => 2) en intelligent designer kan inte existera. Förklara!