Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Glöm inte bort att Intelligent Design-hypotesen har blivit totalkrossad i en rättegång (Dover, Pennsylvania), där kraven på bevis är mycket högre än på ... internet samt där vittnen inte tillåts ljuga ihop vad som helst. I princip ALLT som sägs på Mankans skitsidor har visat sig var avsiktliga feltolkningar, missförstånd och rena lögner (ja, folk ljög bevisligen i denna rättegång). Bland annat så krossades en av ID-rörelsens främsta profeter, Michael Behe, när det visade sig att han totalt ignorerade alla upptäckter som tillintetgör hans "främsta" kritik mot evolutionen - irreducible complexity. Jag föreslår att att Mankan läser igenom
rättegångsprotokollet innan han uttalar sig i denna fråga nästa gång, då många svar på hans "frågor" finns där.
Dock så får jag, i detta nu, ett meddelande från framtiden där de berättar att Mankan
inte kommer att läsa denna text samt kommer att fortsätta föra monologer i Flashbacks forum.
Man måste också vara medveten om att det finns starka krafter som vill motverka ID. Jag säger inte att ID har rätt, men det finns ett stort motstånd mot allt "ovetenskapligt" överlag.
Från början var kyrkan emot vetenskapen. Kyrkan var "teoretiker" dvs förespråkade en högre form av medvetande etc. Kyrkan motarbetade vetenskapsmännen pga av att de var ett hot mot religionen.
Empisismen var en ny och fräsch "rebellrörelse". De stod för nyskapande, framtidstro (i motsats till världens undergång som förutspåddes av kyrkan), frihet, etc tec. Newtons fysik var the shit. som representerade en dynamisk och levande världsbild.
Kyrkan var de gamla ondskefulla konservativa gubbarna. (för att använda en enkel liknelse).
Idag är det tvärt om. Empiristerna har tagit på sig den roll kyrkan hade förr i tiden. Idag är det teoretikerna/rationalisterna som är rebellerna, och mot den statiska, mekaniska och döda världsbild som presenteras av de gamla griniga vetenskapsgubbarna.
OBS att det är enkla liknelser jag använder, och jag är fullt införstådd med att vetenskapen är otroligt spännande etc.
Jag vill bara belysa att bakom kulisserna finns det mycket mänskliga psykologiska variabler med i spelet. Det är ett rådande "paradigm" som är hotat, och många människor lever på att detta paradigm upprätthålls. OM det rasar rasar ett helt system.