2007-01-27, 12:01
Medlem
servos avatar
Jag kan förstå de som inte begriper kvantmekanik. Jag begriper att det finns de som hellre tror på en själ än sätter sig in i neurofysiologi.

Men evolution? Det krävs en särskild typ av tjockskalle för att ifrågasätta en av de bäst underbyggda och samtidigt faktiskt mest lättförståeliga teorierna någonsin.
Citera
2007-01-27, 15:13
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan

Eftersom vetenskapen aldrig har lyckats isolera Jaget från de kemiska komponenterna, så är ju slutsatsen uppenbar...

Dessutom är ju du själv ditt bästa bevis för att ditt Jag inte är några kemiska komponenter, eftersom när du t.ex. upplever djup sorg, så vet du att det inte kan vara dina kemiska komponenter som sörjer...

Jag kan vara ute och cykla här men stämmer det inte att man hittat några de kemiska processerna som styr vissa av våra känslor?
Isf borde väl dessa känslor vara en del av Jaget.

Ungefär när enligt din "teori" (som du ännu inte framfört) bildas Jaget? Vad bildas det ifrån, toma intet?
Citera
2007-01-27, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ge oss ett exempel på en insekt som utvecklats till en helt och hållet annan art, tack!
Jag påstod inte att det inträffade, jag bara undrade vad du hade för grund för (det väldigt luddiga) uttalandet:
Citat:
Dessa nya insekter som skapas varje dag (källa?) evolverar fortfarande inom mikroevolutionens råmärken...
Altså, jag upprepar:
Vad drar du för distinktion mellan makroevolution och mikroevolution?
Vad är det som gör att det räknas som mikroevolution om insekter utvecklas till nya arter men som makroevolution om däggdjur gör det?
Citera
2007-01-29, 15:03
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Hur vet du att kemiska komponenter inte drabbas av samvetsbetänkligheter? Har du frågat dem eller?

Jag väntar fortfarande på en kommentar på den oetiska debattekniken med förvridna citat som dina evolutionskritiska källor bevisligen använder...

Vad skulle kemiska komponenter kunna tänkas lida av för samvetsbetänkligheter?

Apropå oetisk debatteknik, rötägg finns tydligen i alla läger...
Citera
2007-01-29, 15:06
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servo
Jag kan förstå de som inte begriper kvantmekanik. Jag begriper att det finns de som hellre tror på en själ än sätter sig in i neurofysiologi.

Men evolution? ...mest lättförståeliga teorierna någonsin.

Såsom att tapiren med tiden skulle ha förvandlats till en elefant?

Tapir:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tapir

Elefant:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elefant

Citera
2007-01-29, 15:13
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Jag kan vara ute och cykla här men stämmer det inte att man hittat några de kemiska processerna som styr vissa av våra känslor?
Isf borde väl dessa känslor vara en del av Jaget.

Ungefär när enligt din "teori" (som du ännu inte framfört) bildas Jaget? Vad bildas det ifrån, toma intet?

Kemiska processer som styr känslor, skillnad mot att dessa kemiska processer skulle vara dessa känslor...

Jaget bildas inte, eftersom jaget inte består av materiella fysiska komponenter...

Jaget har ingen början och inget slut, m.a.o. kan det inte ha uppkommit ur tomma intet, vilket för övrigt inte ens materia gör...
Citera
2007-01-29, 15:14
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Såsom att tapiren med tiden skulle ha förvandlats till en elefant?

Tapir:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tapir

Elefant:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elefant

Tumme:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tumme

Alltså finns det ingenting som heter handled, typ.
Citera
2007-01-29, 15:17
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cower
Vad drar du för distinktion mellan makroevolution och mikroevolution?
Vad är det som gör att det räknas som mikroevolution om insekter utvecklas till nya arter men som makroevolution om däggdjur gör det?

Har jag påstått att insekter utvecklas till helt nya arter???
Citera
2007-01-29, 15:37
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Återigen undvek du frågan. Om nu planeternas forntida positioner kan skvallra om potentiella framtider så måste det finnas en korrelation mellan framtiden och forntidens planetpositioner.

Kan du inte berätta lite mer om denna absoluta existens?

Och om man skulle få en giv och därefter kan spela den hur man vill. Varför är då horoskop så precisa i sina förutsägelser? Jag har aldrig hört talas om horoskop där man får typ fem olika alternativ för framtiden som man kan välja fritt mellan.

Korrelationen utgörs av planeternas Transiter och Progressionsaspekter till planeternas födelsepositioner:

http://www.astrologi.nu/millenniet/300-transiterprogressioner.htm

Det relativas existens (de materiella världarna inom tid-rum) skulle sakna existensberättigande om inte det absoluta existerade; allt relativt är ytterst sett relaterat till det absoluta, ungefär som mörkret är relaterat till ljuset; mörker är bara frånvaro av ljus...

Som sagt, eftersom det finns en fri vilja med i bilden (förutom det determinerade), så kan man inte alltid vänta sig att astrologerna träffar rätt till 100%...

Man kan ta exemplet med kiromantin, där linjerna på vänster hand (för män) är det deterministiska, det ödesbestämda, de ändras inte under livets gång, medan linjerna på höger hand har med den fria viljan att göra och ändras därmed något under livets gång...när man föddes så såg linjerna identiska ut på båda händerna...

Astrologer ger oftast bara det alternativet som vederbörande tycker verkar sannolikast, men risken är stor att man får felaktiga alternativ om man går till astrologer som inte är så bevandrade i vetenskapen...
Citera
2007-01-29, 15:43
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Vad skulle kemiska komponenter kunna tänkas lida av för samvetsbetänkligheter?

Apropå oetisk debatteknik, rötägg finns tydligen i alla läger...

Vad skulle människor kunna tänkas lida av för samvetsbetänkligheter då? Det är bara en massa kemiska signalsubstanser som flyger runt i hjärnan som orsakar exempelvis depression. Samvetsbetänkligheter är inget annat än kemiska komponenter in action.

Lustigt då att ditt läger använder det betydligt oftare än evolutionsförespråkarna. Vissa läger är ruttnare än andra
Citera
2007-01-29, 15:43
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Kemiska processer som styr känslor, skillnad mot att dessa kemiska processer skulle vara dessa känslor...

Jaget bildas inte, eftersom jaget inte består av materiella fysiska komponenter...

Jaget har ingen början och inget slut, m.a.o. kan det inte ha uppkommit ur tomma intet, vilket för övrigt inte ens materia gör...

Mankan. Det är inte omöjligt att det finns ett ickefysiskt jag, det är emellertid omöjligt att bevisa. Naturvetenskapen erbjuder oss testbara förklaringar till sådant som tankar och känslor och gör därför en "själ" onödig. Vore det då inte dags för dig att ta till dig av vad Occam som du så ofta tjatar om egentligen ville ha sagt?
Citera
2007-01-29, 15:53
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Korrelationen utgörs av planeternas Transiter och Progressionsaspekter till planeternas födelsepositioner:

http://www.astrologi.nu/millenniet/300-transiterprogressioner.htm

Det relativas existens (de materiella världarna inom tid-rum) skulle sakna existensberättigande om inte det absoluta existerade; allt relativt är ytterst sett relaterat till det absoluta, ungefär som mörkret är relaterat till ljuset; mörker är bara frånvaro av ljus...

Som sagt, eftersom det finns en fri vilja med i bilden (förutom det determinerade), så kan man inte alltid vänta sig att astrologerna träffar rätt till 100%...

Man kan ta exemplet med kiromantin, där linjerna på vänster hand (för män) är det deterministiska, det ödesbestämda, de ändras inte under livets gång, medan linjerna på höger hand har med den fria viljan att göra och ändras därmed något under livets gång...när man föddes så såg linjerna identiska ut på båda händerna...

Astrologer ger oftast bara det alternativet som vederbörande tycker verkar sannolikast, men risken är stor att man får felaktiga alternativ om man går till astrologer som inte är så bevandrade i vetenskapen...

Och om man då skulle befinna sig på en helt annan plats i universum, därifrån zodiaken såg totalt annorlunda ut, vad skulle dina horoskop säga då?
Varför denna inherenta koppling till observationsplatsen som gör allting så subjektivt?

Bah. Nu rabblar du upp banala jämförelser. Har du funderat på tanken att ljus bara är frånvaro av mörker? Dina billiga new age-utlägg imponerar inte.

Astrologin blir ju inte mer korrekt för att du hänvisar till en annan pseudovetenskap som kiromanti. Jag kan definitivt garantera att linjerna på händerna inte såg likadana ut när man föddes. Mina händer såg inte likadana ut, iallafall från vad jag kan se från fotografierna. Ergo så blir ju hela ditt påstående felaktigt.

Astrologi förblir fortfarande bara pseudovetenskap och vuxensagor för dumma. Astrologi uppfyller helt enkelt inte kraven för vetenskap och har inte heller klarat av vetenskapliga tester. Det finns ingen stringens i det hela utan allt blir bara i slutändan en fråga om subjektiva tolkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in