2007-01-29, 15:55
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Mankan. Det är inte omöjligt att det finns ett ickefysiskt jag, det är emellertid omöjligt att bevisa. Naturvetenskapen erbjuder oss testbara förklaringar till sådant som tankar och känslor och gör därför en "själ" onödig. Vore det då inte dags för dig att ta till dig av vad Occam som du så ofta tjatar om egentligen ville ha sagt?

Det är även omöjligt att bevisa (med våra begränsade 3-D instrument) att du existerar, betyder det att vi ska anta att du inte existerar...?

Jag tror, ärligt talat, inte att ens du är själlös...
Citera
2007-01-29, 15:58
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Har jag påstått att insekter utvecklas till helt nya arter???

Begreppet Insekter är ingen art, utan en klass. Däremot innehåller klassen insekter ett otal olika arter (950000 st) enligt wikipedia.

Det är observerat förändringar på/över artnivå för olika insektsarter. Dvs. makroevolution.

Eller, vill du nu svänga dig igen och acceptera detta, då du målat in dig i ett hörn, och säga: Makroevolution är då en klass blir en annan klass ! (Dvs. att en insekt kan bli ett däggdjur)

Citera
2007-01-29, 15:59
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Det är även omöjligt att bevisa (med våra begränsade 3-D instrument) att du existerar, betyder det att vi ska anta att du inte existerar...?

Du får ju gärna visa varför det är omöjligt? Jag kan däremot lätt tänka mig typ fyra eller fem olika sätt att visa att en människa existerar på. Allt ligger bara i hur man definierar existens.
Citera
2007-01-29, 16:01
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Det är i så fall även omöjligt att bevisa att du existerar...

För dig är det helt klart omöjligt, men för folk i min närhet, eller jag själv, är det enkelt att bevisa. Men nog är det den enklaste och mest sannolika förklaringen till mina inlägg?
Din tro hör, som många andra har påpekat många gånger, inte riktigt hemma här.
Citera
2007-01-29, 16:01
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Vad skulle människor kunna tänkas lida av för samvetsbetänkligheter då? Det är bara en massa kemiska signalsubstanser som flyger runt i hjärnan som orsakar exempelvis depression. Samvetsbetänkligheter är inget annat än kemiska komponenter in action.

Lustigt då att ditt läger använder det betydligt oftare än evolutionsförespråkarna. Vissa läger är ruttnare än andra

Ja, dina kemiska signalsubstanser är del i att DU (subjektet i kroppen) drabbas av depression...lägger du ö.h.t. märke till distinktionen...
Citera
2007-01-29, 16:06
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Begreppet Insekter är ingen art, utan en klass. Däremot innehåller klassen insekter ett otal olika arter (950000 st) enligt wikipedia.

Det är observerat förändringar på/över artnivå för olika insektsarter. Dvs. makroevolution.

Eller, vill du nu svänga dig igen och acceptera detta, då du målat in dig i ett hörn, och säga: Makroevolution är då en klass blir en annan klass ! (Dvs. att en insekt kan bli ett däggdjur)

Ge mig ett exempel på makroevolution inom insektsvärlden, tack!
Citera
2007-01-29, 16:07
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Du får ju gärna visa varför det är omöjligt? Jag kan däremot lätt tänka mig typ fyra eller fem olika sätt att visa att en människa existerar på. Allt ligger bara i hur man definierar existens.

Man har inte kunnat lokalisera Jaget (subjektet i kroppen)...
Citera
2007-01-29, 16:09
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ja, dina kemiska signalsubstanser är del i att DU (subjektet i kroppen) drabbas av depression...lägger du ö.h.t. märke till distinktionen...

Hur är du säker på det? Då deprimerade upphör vara deprimerade när de fått rätt psykofarmaka, som återställer balansen. Då visar det ju att hela depressionen enbart är en kemisk obalans. Subjektets upplevelser är bara en funktion av biokemin, som påverkas av exempelvis medicin och upplevelser, och ingenting övernaturligt som du vill tolka det som. Du kan inte uppleva något om inte biokemi finns med i bilden.

Lägger du märke till hur Occam smyger sig in här? Varför ha en helt onödig komponent med i lösningen, när en annan lösning fungerar precis lika bra men utan onödiga inslag?

Citat:
Man har inte kunnat lokalisera Jaget (subjektet i kroppen)...

Jaget sitter i huvudet, dvs hjärnan. Det är enkelt att komma fram till att personer utan fullt fungerande hjärnor saknar jaget. Hjärnan i sin tur är bara en biokemisk/bioelektrisk apparat som skickar signaler mellan sina oliak delar.
Citera
2007-01-29, 16:09
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
För dig är det helt klart omöjligt, men för folk i min närhet, eller jag själv, är det enkelt att bevisa. Men nog är det den enklaste och mest sannolika förklaringen till mina inlägg?
Din tro hör, som många andra har påpekat många gånger, inte riktigt hemma här.

Hur *bevisar* du din existens för andra?

Ge oss ett bevis!
Citera
2007-01-29, 16:35
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ge mig ett exempel på makroevolution inom insektsvärlden, tack!

Det är ju lönlöst att posta något, för du verkar inte fatta nått ändå. Men, du kan börja med att titta på

http://evolution.berkeley.edu/evosite/evo101/VBDefiningSpeciation.shtml

Sedan kan du leta reda på, ex.
Dodd, D.M.B. (1989) "Reproductive isolation as a consequence of adaptive divergence in Drosophila pseudoobscura." Evolution 43:1308–1311.
Rice, W.R. and G.W. Salt (1988). "Speciation via disruptive selection on habitat preference: experimental evidence". The American Naturalist 131: 911-917
Kort sammanfattning om detta på http://en.wikipedia.org/wiki/Speciation

Observera att bananflugor inte är en art. Så om du tycker detta är helt OK och självklart (en bananfluga är ju ändå en bananfluga), så gäller "din mikroevolution" även över arter.

För fåglar har vi även
http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin%27s_finches
Citera
2007-01-29, 16:38
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Och om man då skulle befinna sig på en helt annan plats i universum, därifrån zodiaken såg totalt annorlunda ut, vad skulle dina horoskop säga då?
Varför denna inherenta koppling till observationsplatsen som gör allting så subjektivt?

Bah. Nu rabblar du upp banala jämförelser. Har du funderat på tanken att ljus bara är frånvaro av mörker? Dina billiga new age-utlägg imponerar inte.

Kopplingen till observationsplatsen finns just pga att alla upplevelser de facto ÄR subjektiva...

Sedan apropå Ljus vs Mörker:

Mörker är inte något i sig...

Mörker är alltså inte någonting i sig, utan mörker är frånvaro av något, nämligen frånvaro av ljus (ljus består av fotoner -- mörker är när inga fotoner finns -- det existerar inga svarta fotoner).

Belyser man en svart yta, absorberas alla de inkommande fotonerna och inga fotoner reflekteras. Det är därför den ser svart ut. En datorskärm som är svart, sänder inte heller ut några fotoner.
Citera
2007-01-29, 17:01
Medlem
Citat:
Sedan apropå Ljus vs Mörker:

Mörker är inte något i sig...

Mörker är alltså inte någonting i sig, utan mörker är frånvaro av något, nämligen frånvaro av ljus (ljus består av fotoner -- mörker är när inga fotoner finns -- det existerar inga svarta fotoner).

Belyser man en svart yta, absorberas alla de inkommande fotonerna och inga fotoner reflekteras. Det är därför den ser svart ut. En datorskärm som är svart, sänder inte heller ut några fotoner.

Mankan säger något som stämmer överrens hyfsat med naturen

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in