Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-06, 13:16
  #121
Medlem
Bolages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har du purépress hemma?

~Paul~
Nej, det har jag missat.
Citera
2009-05-06, 13:32
  #122
Medlem
dePauls avatar
Då får du använda en finmaskig sil i stället.

~Paul~
Citera
2009-05-06, 14:52
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag kanske missförstod dig. Åt gatukökshållet tolkade jag som pulvermos, men så behöver det ju inte vara. Det finns utmärkta recept i den här tråden. En potatispress eller liknande är ett måste för att slippa klumparna. Dra ner på mängden grädde/mjölk i receptet så är du hemma.

Frågan är om din mor vill ha ett "stelt" mos, och det är ju henne du vill imponera på.

Nej det är inte så fallet är. Men jag vill bevisa att jag kan göra ett jäkligt gott mos som jag båda kan tycka om. Egentligen struntar jag i andras åsikter om jag själv gillar det.
Citera
2009-08-24, 15:25
  #124
Medlem
sinkaduss avatar
Intressant tråd. Mandelpotatis har jag aldrig testat, fast jag är mosälskare. Det blir det nästa gång.
Jag har ett par gyllene regler som jag alltid följer:
Vitpeppar, inte svart, om inte annat så ser det illa ut med svarta prickar i moset.
Mjölken/gräddmjölken ska vara varm.
Smöret ska vara rumstempererat, absolut inte smält.
En nypa socker för balansen.
Jag brukar köra mitt med potatisstöt & elvisp men jag ska testa potatispress och ballongvisp nästa gång.
Citera
2009-08-24, 18:30
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinkadus
Intressant tråd. Mandelpotatis har jag aldrig testat, fast jag är mosälskare. Det blir det nästa gång.

Ett äkta potatismos, i mina ögon, kan endast tillverkas av den excellenta mandelpotatisen. Den smakar Potatis, inte lika blaskigt som jag ofta upplever rundpotatisen vara.

På enklaste sätt tillredes moset:
Skala - koka - mosa grovt med gaffel eller annat redskap - tillsätt mjölk - elvispa och mjölka till en lagomt fast konsistens.
Erforderligt salt tillsättes redan under kokningen och kompletteras med mellanmalen svartpeppar under "mosningen".
Mjölken kompletteras med mindre mängd smör eller margarin (helt valfritt) under mosningen för det sista lilla extra smaksensationen. Det finns ingen anledning att smälta smöret i förväg, det smälter så snällt i kontakt med det varma moset.
Citera
2009-08-24, 20:33
  #126
Medlem
ett tips är ångkoka potatisen ,då undviker man att potatisens smak försvinner ut i vattnet.

sen så skall ett riktigt mos innehålla ordentligt med fett , för varje kilo potatis bör iallafall 250gram smör vispas ned.
Citera
2010-07-12, 23:10
  #127
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Hur är det med att använda bakpotatis till potatismos? Det är de enda jag har hemma...
Citera
2010-07-12, 23:20
  #128
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Pagrotsky
Hur är det med att använda bakpotatis till potatismos? Det är de enda jag har hemma...

Just detta såg jag en känd australiensisk kock köra på. Att det var det enda rätta sättet att göra potatismos på tydligen, dom visade detta på Australian master chef som går på 3:an tror jag det är.

Han lade upp 2 stora bakpotatisar på en ugnsform där botten var täckt med mycket grovt salt. Sen bakade han dom helt mjuka, delade dom på mitten klämde ur potatisen i en finmaskig sil av någon sort för att sen pressa potatisen igenom. Sen la han i säkert 250 - 300gram margarin i detta. Rörde runt och vips var det klart.
Han använde varken salt/peppar eller mjölk etc.
Citera
2010-07-12, 23:29
  #129
Medlem
Blåbärskungens avatar
Det där med bakad potatis till mos har jag sett Heston Blumenthal köra med.



Såg en Irländsk kock(Irländare måste väl kunna sin potatis? )göra mos och enligt han var det viktigaste: Potatisen måste vara torr, använd lika mängd grädda och smör som potatis.

Själv har jag nog inte riktigt så mycket smör i mitt mos, men vitpeppar är ett måste när det gäller potatismos.
Citera
2010-07-12, 23:29
  #130
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Just detta såg jag en känd australiensisk kock köra på. Att det var det enda rätta sättet att göra potatismos på tydligen, dom visade detta på Australian master chef som går på 3:an tror jag det är.

Han lade upp 2 stora bakpotatisar på en ugnsform där botten var täckt med mycket grovt salt. Sen bakade han dom helt mjuka, delade dom på mitten klämde ur potatisen i en finmaskig sil av någon sort för att sen pressa potatisen igenom. Sen la han i säkert 250 - 300gram margarin i detta. Rörde runt och vips var det klart.
Han använde varken salt/peppar eller mjölk etc.


OK!

Tänkte bara koka dem och köra med potatispress, sen mjölk och smör.
Citera
2011-02-21, 04:21
  #131
Medlem
bronsfisks avatar
Potatis
Morötter
Smör
Salt
Svartpeppar

Koka potatisen, krossa potatisen med valfritt köksredskap, blanda i grovt rårivna morötter. Tillsätt rejält med smör. Rör ihop med en elvisp så morötterna och smöret blir jämnt fördelat. Potatisen ska enligt mig vara lite klumpig. Salta och peppra efter behag. Serveras med hemmagjorda köttbullar.
Citera
2011-02-21, 19:05
  #132
Medlem
_Dante_s avatar
Majonäs och fint fint hackad rödlök skall det vara i moset...Sedan salt och peppar förstås.

Lite socker måste man tillföra också....det glömde jag i hastigheten
__________________
Senast redigerad av _Dante_ 2011-02-21 kl. 19:24. Anledning: glömde
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback