Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-06, 05:44
  #109
Medlem
Windom_Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, bra att vi löste det hela .

~Paul~
En liten uppdatering. Köpte King Edward-potatis (istället för Bintje som jag vanligen köper) och lät den koka fem minuter extra efter att den var klar.. körde sedan i potatispressen och rörde ner smör, grädde, salt och vitpeppar med en träslev.

Resultatet? Inte så mycket som en enda klump i moset! Mycket gott må jag säga. Till detta åt jag hemmagjorda fiskpinnar.

Jag blir hungrig igen av att bara tänka på det.
Citera
2007-07-06, 08:12
  #110
Medlem
Så länge man använder en rejält mjölig potatis så kan man vispa den väldigt mycket utan att det blir tapetklister av det. Med andra sorter kan man knappt mosa den innan det blir klistrigt. Det viktigaste för att få ett bra mos är vilken potatis man använder.

- mjölig potatis
- smör
- varm mjölk (eller grädde + mjölk)
- salt
- vitpeppar
- riven muskotnöt
- socker

Svårare än så är det inte. Dessutom blir det så gott att man kan äta bara moset utan något till, om man så vill.
Citera
2007-07-06, 08:41
  #111
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windom_Earl
En liten uppdatering. Köpte King Edward-potatis (istället för Bintje som jag vanligen köper) och lät den koka fem minuter extra efter att den var klar.. körde sedan i potatispressen och rörde ner smör, grädde, salt och vitpeppar med en träslev.

Resultatet? Inte så mycket som en enda klump i moset! Mycket gott må jag säga. Till detta åt jag hemmagjorda fiskpinnar.

Jag blir hungrig igen av att bara tänka på det.
Det var ju kul att du lyckades. Jag tyckte förra gången att det lät konstigt när du sa att du hade klumpar i ditt mos.

~Paul~
Citera
2007-07-06, 08:43
  #112
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Så länge man använder en rejält mjölig potatis så kan man vispa den väldigt mycket utan att det blir tapetklister av det. Med andra sorter kan man knappt mosa den innan det blir klistrigt. Det viktigaste för att få ett bra mos är vilken potatis man använder.

- mjölig potatis
- smör
- varm mjölk (eller grädde + mjölk)
- salt
- vitpeppar
- riven muskotnöt
- socker

Svårare än så är det inte. Dessutom blir det så gott att man kan äta bara moset utan något till, om man så vill.
Ja, det är exakt dessa ingredienser som jag också har i mitt mos.

Häromdagen gjorde jag ett test. Kokade vanlig färskpotatis och gjorde sedan mos på dem. Återigen: Inte en enda klump och moset smakade i stort sett som vanligt . Gott m a o. Hemligheten är att inte jobba för mycket med smeten så att man piskar bort luften.

~Paul~
Citera
2009-05-05, 23:44
  #113
Medlem
Jag vet att ni postat recept men jag söker trots allt efter ett. Vill vara säker på att det blir som jag vill. Har ni någon hum om hur mycket kalorier det kan vara i en normalportion mos? Inget jag käkar ofta men det godaste moset jag ätit finns på särlakoket i Borås. Är väldigt "stelt" och inte alls så löst som jag vet att bland annat morsans är och hon jobbar i ett kök. Deffar nu men kommer träna hårt och äta mycket sen då kan man unna sig lite mos någon gång Bör helst vara relativt kalorie-snålt. Säg att det med köttbullar och diverse tillbehör inte bör vara så farligt mycket mer än en normal portion husmanskost. Anledningen till att jag vill göra det själv när det finns ett så gudomligt mos i närheten beror på min passion för matlagning.

Jag vill således ha ett ganska hårt mos som smakar lite mer åt gatukök hållet än det traditionella hemmamoset. Inga klumpar är välkomna Tänkte bräcka morsan som skryter om sitt mos som i mina ögon är tämligen mediokert.

Säg gärna mängder med. Äter inte så mycket potatis så har inte så bra koll. Spelar ingen roll om hur många det är till så länge du nämner det.
Citera
2009-05-06, 00:47
  #114
Medlem
JoeDevolas avatar
Till Sandb3rg

Jag tror inte att du och morsan gillar samma sorts mos. Om du vill imponera på din mor, så är det hemlagat som gäller. Punkt! Personligen tror jag att hon blir gladare om du serverar ett något misslyckat hemkört mos än ett pulvermos.

Trust me on this one.
Citera
2009-05-06, 01:04
  #115
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag kanske missförstod dig. Åt gatukökshållet tolkade jag som pulvermos, men så behöver det ju inte vara. Det finns utmärkta recept i den här tråden. En potatispress eller liknande är ett måste för att slippa klumparna. Dra ner på mängden grädde/mjölk i receptet så är du hemma.

Frågan är om din mor vill ha ett "stelt" mos, och det är ju henne du vill imponera på.
Citera
2009-05-06, 02:36
  #116
Medlem
är jag den enda som inte tycker om allt för stora mängder fett i moset?
jag kokar mjölig potatis och sedan pressar jag den , krydddar den ( efter humör) men oftast salt, nymalen vitpeppar* och muskotnöt ev. en nypa socker med. Sedan monterar jag ner smält smör ,mjölk och lite grädde och rör om. Vet inte hur mycket men det är inte tal om några 50/50 mängder iaf.
Rör om så lite som möjligt efter avsmakning kollakryddningen på moset och sedan servera.

en varning är på plats här ..nuförtiden i takt med förfallet så kan man tyvärr inte lita på den vitpeppar som finns i affären ..vissa sorter/partier har en egendomlig bismak av bajs det är en chansning att köpa på ICA . jag beställde från någon webutik och hade tur.
Citera
2009-05-06, 09:15
  #117
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
en varning är på plats här ..nuförtiden i takt med förfallet så kan man tyvärr inte lita på den vitpeppar som finns i affären ..vissa sorter/partier har en egendomlig bismak av bajs det är en chansning att köpa på ICA . jag beställde från någon webutik och hade tur.
Detta har med lagerhållning att göra. Tyvärr har jag ibland upplevt det samma. Jag maler min vitpeppar i kaffekvarn. Om den luktar illa så kasseras den obönhörligt med en gång.

Jag har på senare tid använt Epice Riche i mitt mos. Det blir ytterligare en förhöjning av smaken. Becels nya Gold-margarin funkar faktiskt över förväntan när man inte har riktigt smör till hands.

~Paul~
Citera
2009-05-06, 12:53
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Så länge man använder en rejält mjölig potatis så kan man vispa den väldigt mycket utan att det blir tapetklister av det. Med andra sorter kan man knappt mosa den innan det blir klistrigt. Det viktigaste för att få ett bra mos är vilken potatis man använder.

- mjölig potatis
- smör
- varm mjölk (eller grädde + mjölk)
- salt
- vitpeppar
- riven muskotnöt
- socker

Svårare än så är det inte. Dessutom blir det så gott att man kan äta bara moset utan något till, om man så vill.

Novis kock och har svårt för att måtta på egen hand. Du har ingen uppfattning om hur mycket du tar av varje ingrediens? Bara mellan tummen och pekfingret.
Citera
2009-05-06, 13:07
  #119
Medlem
Bolages avatar
Hur gör ni potatismos på fast potatis, något annorlunda att tänka på? Eller är det helt uteslutet?
Jag tänkte nämligen göra potatismos idag, men jag har visst bara asterix-potatis hemma.
Citera
2009-05-06, 13:12
  #120
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage
Hur gör ni potatismos på fast potatis, något annorlunda att tänka på? Eller är det helt uteslutet?
Jag tänkte nämligen göra potatismos idag, men jag har visst bara asterix-potatis hemma.
Har du purépress hemma?

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback