Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-15, 23:09
  #241
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin0lle
Har aldrig hört någon annan ha muskot i vilket är min inte så hemliga ingrediens. Gör nosen riktigt god!

Alltid muskot i moset. Potatis, smör, mjölk o muskot kör vi med.
Citera
2019-09-16, 01:07
  #242
Medlem
Millediablos avatar
Muskot, salt och vitpeppar. Smör och varm mjölk samt kort koktid på pluggen (dom läggs i kokande vatten).
Citera
2019-09-16, 04:04
  #243
Medlem
Finhackad purjolök är smaskens i moset.
Citera
2019-09-16, 04:07
  #244
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Finhackad purjolök är smaskens i moset.

Själv gillar jag ibland finhackad gul lök i moset. -Möjligen är jag konstig, men löken ska vara rå.
Potatissorten skall vara King E.
Citera
2019-09-16, 06:06
  #245
Medlem
Goose420s avatar
Testa knäcka i ett ägg också nästa gång ni gör potatismos
Citera
2019-09-16, 06:41
  #246
Medlem
Evaristos avatar
Ja, det går åt dubbelt med potäter. Och så blir man dubbelt så mätt, med paltkoma i flera timmar. Stort mysterium!
Citera
2019-09-16, 06:58
  #247
Medlem
sluskjohans avatar
Inte fan äter man bara 2-3 potatisar, isf jumbo stora. Vanligtvis äter jag ca 4-5st.
Citera
2019-09-16, 07:27
  #248
Avstängd
AuticaMinores avatar
Ja, lite konstigt tycks det att 2-3 kokta potäter kan kännas mäktigare för magen att ta emot än 3-4 mosade dito som blandats ut med mjölk, smör och/eller grädde.

Liknande mysterium med en kompakt kladdkaka som mättar väldigt fort att äta som den är men mindre så om den serveras med en stor klick fet vispgrädde.

Kanske har dessa utkommor lite att göra med konsistensen? Mos/puré och grädde till kaka ger en överlag lenare känsla i gom och tänder vilket samtidigt gör det lättare att svälja fler tuggor antar jag.

Ett tips som ingen ännu nämnt är potatis & popcornmos - bara att poppa en liten sats och hälla ner i en bunke med vispgrädde och en skvätt mjölk som man sedan puréar med hjälp av mixerstav.

Sen sila den tjocka krämen med hjälp av en sked för att filtrera bort de hårda skalbitarna så popcornkrämen blir mjuk och len i konsistens.

Som sista moment blir det att blanda krämen tillsammans med mosad potatis och en matsked flytande smör och du har ett fredagsmos som smakar lite biokväll.

Gör ibland äggviteomelett med samma popcorngrädde. Passar riktigt bra till kalkonbacon.

Mer popcorn i matlagning!
Citera
2019-12-10, 13:17
  #249
Medlem
ingen i tråden som nämner brynt smör vad jag kan se, det är trevligt ha i.
Citera
2019-12-10, 13:25
  #250
Medlem
Råkade köpa harvest basket. Innehåller gurkmeja vad är det? Och mjölk.

Bästa mos jag smakat. Hittar inte i butik


Är det gurkmejan som gör den så god ?
Citera
2020-11-29, 15:34
  #251
Medlem
chimichurris avatar
Det bästa potaismosreceptet 2020

Enligt mig så är detta den heliga gralen om man skall göra riktigt gött potatismos.

500 g mandelpotatis
500 g "bakpotatis"
150 g brynt smör
Mjölk och gräddblandning efter behov
Salt, rostad vit och svartpeppar och ev pyttelite muskot efter smak.

Skala mandelpotatisen (spara skalet) och koka i 10 minuter.
Koka klart bakpotatisen med skalet på för att bevara
potatisaromen bättre. Ni skalar potatisen när den kokat klart istället.
Rosta samtidigt mandelpotatiskalen i ugnen tillsammans med svart och vitpeppar.
När ni rostat färdigt så mortlar ni pepparkornen och värmer mjölk och gräddblandningen tillsammans
med de rostade skalen från potatisen till cirka 60 grader.
Använd en potatispress och pressa all potatis ner i varm kastrull. Ta fram en ballongvisp och blanda ner
det brynta smöret. Vispa snabbt ner mjölkblandningen med ballonvispen. Smaka av med den rostade pepparn och salt. Vid servering klipp över lite färsk vår eller gräslök.

Helt enkelt det bästa moset man kan göra!
Citera
2020-11-29, 15:41
  #252
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Enligt mig så är detta den heliga gralen om man skall göra riktigt gött potatismos.

500 g mandelpotatis
500 g "bakpotatis"
150 g brynt smör
Mjölk och gräddblandning efter behov
Salt, rostad vit och svartpeppar och ev pyttelite muskot efter smak.

Skala mandelpotatisen (spara skalet) och koka i 10 minuter.
Koka klart bakpotatisen med skalet på för att bevara
potatisaromen bättre. Ni skalar potatisen när den kokat klart istället.
Rosta samtidigt mandelpotatiskalen i ugnen tillsammans med svart och vitpeppar.
När ni rostat färdigt så mortlar ni pepparkornen och värmer mjölk och gräddblandningen tillsammans
med de rostade skalen från potatisen till cirka 60 grader.
Använd en potatispress och pressa all potatis ner i varm kastrull. Ta fram en ballongvisp och blanda ner
det brynta smöret. Vispa snabbt ner mjölkblandningen med ballonvispen. Smaka av med den rostade pepparn och salt. Vid servering klipp över lite färsk vår eller gräslök.

Helt enkelt det bästa moset man kan göra!
Alla etablerade kockar säger emot.

Top notch är potatisen ratte, men även sparrispotaris, eller amandine ska gå bra. Och i princip ska man väl ha hälften så mycket smör som potatis. Det är bara att youtubea puree pommes de terre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback