Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-03, 02:49
  #1
Medlem
En fruktpizzas avatar
Det är här och nu som ni skall leverera förslag och recept på världens godaste potatismos!

Själv gör jag världens absolut godaste potatismos på Blå Kongopotatis som jag kokar så att den blir lagom mjuk - inte sönderkokt. Sedan häller jag av vattnet och tillsätter mellanmjölk, lite ost av valfri sort (några skivor) normalsaltat smör, vitpeppar, Piffikrydda, gräslök (färsk eller fryst - spelar ingen roll) och en lätt sista dunk på currykryddsburken. Därefter är det elvispen som får arbeta upp kastrullens innehåll till en fluffig konsistens. Tillsätt lite örtsalt om behov finnes. Ja, detta var mitt förslag på ett "Åhhhh-mos". (mina matgäster som låter så... *lite småstolt när jag skriver detta*)

Självklart är jag mycket nyfiken på om ni kan slå detta åhhhhmos med era fantastiska recept! En kär vän beskrev att sirap skulle göra susen i potatismos, men det har jag ännu inte hunnit testa.

Fram med recepten nu!

Lycka till!
Citera
2007-03-03, 02:58
  #2
Avstängd
zekevs avatar
Koka mandelpotatis, slå av 90 % av kokvattnet. Riv i en vitlöksklyfta och ha i finhackad bladpersilja, en skvätt grädde + mjölk, en liten klick smör, vitpeppar, aromat ( ett måste) samt riven extralagrad prästost eller västerbotten. Amen!
Citera
2007-03-03, 03:38
  #3
Medlem
Golonkas avatar
Potatiskross a la moi:

Kokt King Edward mosas med en gammeldags potatisstöt.
Kokt gräddmjölk (2 delar mjölk i del grädde) rörs ned tills önskad fluffighet är nära.
Montera ner en kladd smör.
Salt och grovmalen svartpeppar.
Lite riven muskotnöt.
Lite rörsocker (inga mängder här: typ 1 tsk/pers)

Röres med en ballongvisp tills ingridienserna blandats och rätt konsistens uppnåtts. Parera med mer gräddmjölk!
Citera
2007-03-03, 10:12
  #4
Medlem
ostz0rs avatar
när vi har potatismos på menyn ser receptet ut som följer

koka valfri mängd potatis, mosa den och blanda i lika mycke smör som potatis dvs har du 500 g potatis har du 500 g smör sen en liten skvätt mjölk, lite riven muskotnöt, vitpeppar och salt. vispa potatismosen så den blir fluffig.
Citera
2007-03-03, 10:39
  #5
Avstängd
Sam Lowrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
när vi har potatismos på menyn ser receptet ut som följer

koka valfri mängd potatis, mosa den och blanda i lika mycke smör som potatis dvs har du 500 g potatis har du 500 g smör sen en liten skvätt mjölk, lite riven muskotnöt, vitpeppar och salt. vispa potatismosen så den blir fluffig.
Seriöst?
Citera
2007-03-03, 10:42
  #6
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
när vi har potatismos på menyn ser receptet ut som följer

koka valfri mängd potatis, mosa den och blanda i lika mycke smör som potatis dvs har du 500 g potatis har du 500 g smör sen en liten skvätt mjölk, lite riven muskotnöt, vitpeppar och salt. vispa potatismosen så den blir fluffig.
Jag gör ungefär som du men har inte lika mycket smör i. Jag mosar heller inte potatisen utan kör den i potatispress för att få in luft. Dessutom smälter jag smör sakta och skirar det innan jag monterar ner det.

Prova att minska på mängden smör och du kommer att upptäcka att det inte förtar smaken speciellt mycket. Något som jag dock saknar i ditt recept är några nypor socker

~Paul~
Citera
2007-03-03, 10:55
  #7
Medlem
ostz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag gör ungefär som du men har inte lika mycket smör i. Jag mosar heller inte potatisen utan kör den i potatispress för att få in luft. Dessutom smälter jag smör sakta och skirar det innan jag monterar ner det.

Prova att minska på mängden smör och du kommer att upptäcka att det inte förtar smaken speciellt mycket. Något som jag dock saknar i ditt recept är några nypor socker

~Paul~


jag använder en visp när jag mosar och vispar den lite samtidigt så blir den hur fin som helst sen så vispar jag in smöret och mjölken. angående sockret så har jag de ibland beroende vad jag serverar till.
Citera
2007-03-03, 11:17
  #8
Medlem
ok, inser att jag kommer bli skrattad åt, men här är det;

pulvermos (allt utom euroshopper)
trocamare örtsalt
citronpeppar
lite mjölk

gottigottgott
Citera
2007-03-03, 11:19
  #9
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag gör ungefär som du men har inte lika mycket smör i. Jag mosar heller inte potatisen utan kör den i potatispress för att få in luft. Dessutom smälter jag smör sakta och skirar det innan jag monterar ner det.

Prova att minska på mängden smör och du kommer att upptäcka att det inte förtar smaken speciellt mycket. Något som jag dock saknar i ditt recept är några nypor socker

~Paul~

Samma här kör alltid i potatispress. dock inte alls lika mycket smör men dessrower grådde, och muskot. mycket gott. Och som tidigare person skrev, det skall vara mandelpotatis
Citera
2007-03-03, 11:39
  #10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvgobben
Samma här kör alltid i potatispress. dock inte alls lika mycket smör men dessrower grådde, och muskot. mycket gott. Och som tidigare person skrev, det skall vara mandelpotatis
Helt klart rätt recept gobben! Jag får tyvärr av hälsoskäl inte vräka i mig för mycket smör och grädde. Annars hade man gjort det .

Problemet med visp är att det är lätt att fixa till tapetklister i stället för luftigt mos. Jag undviker således diverse eldrivna maskiner som pesten.

~Paul~
Citera
2007-03-03, 12:48
  #11
Medlem
Potatismos är inte smalmat. Det är en regel man inte kan frångå om man vill äta gott mos. Det går dock att göra det lite, lite mindre onyttigt om man vill:

Kokt, mjölig potatis
Mjölk
Lättmargarin (Minilätta 28% funkar jättebra)
Salt
Vitpeppar
Riven muskot
Socker

Mosa potatisen (gärna med en potatisstöt), blanda ned mjölk, klicka i några rejäla margarinklickar, salta, peppra, sockra och riv över lite muskot. Blanda med en visp (inte elvisp) tills du har rätt konsistens. Socker är lika livsviktigt i potatismos som det är i tomatsås.

För ett lyxigt (och godare) mos så byter man ut hälften av mjölken mot grädde, och använder riktigt smör. Som sagt, ingen smalmat...

Man kan även värma grädden/mjölken med några krossade (inte pressade) vitlöksklyftor, om man vill ha vitlök i moset. Då får man smaken men slipper vitlöksbitar.

Man kan även tillsätta någon ört, beroende på vad man skall äta till moset. Några förslag:

Stekt fisk: gräslök, finstrimlad salladslök
Kyckling: dragon, basilika, persilja
Citera
2007-03-03, 12:53
  #12
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Seriöst?
Jag håller med, men enligt "stjärnkockarna" så ska det va så mycket smör.
Bläää.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback