2007-06-26, 03:28
Medlem
En fruktpizzas avatar
Hahaha...

Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Säger mannen som sitter och tokspammar forumet för att få komma in i porr-passwords...

HAHAHAHA!!! Word!

Dumt av honom att börja tracka dig för att du skulle ha en "barnslig" smak vad gäller potatismos. Som svar på tal så fick du in en femetta! Dagens skratt! Tackar!!!

På jakt efter porr-passwords (eller potatis-mus)... Mohahaha!!!
Citera
2007-06-26, 15:54
Medlem
Jonas_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Potatismos äter jag mycket, mycket sällan.

Gör jag det hemma får det bli pulver, då jag oftast vill ha något riktigt snabbt i det läget.

Annars är det enda potatismos jag egentligen får i mig, det jag får när jag passeras Alingsås och gör ett stopp på Bögens. DÄR är det finfint potatismos!

Haha, mycket riktigt. Jävligt gött mos där.
Citera
2007-06-26, 16:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_
Haha, mycket riktigt. Jävligt gött mos där.
Vad heter stället egentligen?

~Paul~
Citera
2007-06-26, 18:16
Medlem
Jonas_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vad heter stället egentligen?

~Paul~

kristinelund- eller kristineholm-kiosken.

mvh
Citera
2007-06-26, 18:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
kristinelund- eller kristineholm-kiosken.

mvh
OK, Skall besökas.

~Paul~
Citera
2007-06-26, 18:44
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Jag tillhör skaran som i alla lägen faktiskt föredrar pulvermos. Jag har i alla tider förundrats över alla som gnäller över pulvermos och i stället vill ha "riktigt" potatismos. Jag är givetvis öppen för experiment men hittills har ingen människa på jorden (ett antal högklassiga kockar inkluderade) lyckats presentera ett hem/restaurantlagat mos som smakar bättre än vilket pulvermos som helst. Det absolut värsta jag vet är när hemlagat mos inte är helt slätt utan är lite "chunky" av potatisbitar. Blä.
Samma sak här, jag har aldrig smakat ett mos som är godare än pulvermos, och givetvis har jag smakat en hel del mos under mina år.
Citera
2007-06-26, 18:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Samma sak här, jag har aldrig smakat ett mos som är godare än pulvermos, och givetvis har jag smakat en hel del mos under mina år.
Tråkigt att vi inte bor i närheten av varandra Svensken!

~Paul~
Citera
2007-06-26, 19:27
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Absolut. Hemligheten är rätt sorts potatis och just det faktum att jag använder potatispress. Denna är den helt vanliga som de flesta har i sitt hem, dvs den som inte liknar en stor vitlökspress utan den som kan delas i två: http://carlotta.gotlib.goteborg.se/z...2/GIM_8516.jpg

~Paul~
Japp. Precis en sådan potatispress är det som jag använder. Pressar man mjölig potatis genom den så kommer det ut och ser ut som en liten hög av lätt saffranskryddat ris. Sätter man en sked mot det så blir det till mos nästan vis första snudden.
Citera
2007-06-26, 19:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Japp. Precis en sådan potatispress är det som jag använder. Pressar man mjölig potatis genom den så kommer det ut och ser ut som en liten hög av lätt saffranskryddat ris. Sätter man en sked mot det så blir det till mos nästan vis första snudden.
Helt rätt . Resten blir en mer eller mindre "akademisk fråga" .

~Paul~
Citera
2007-06-26, 20:50
Medlem
Jonas_s avatar
Citat:
OK, Skall besökas.

~Paul~

det tycker jag låter som en underbar ide.
Citera
2007-06-26, 21:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
det tycker jag låter som en underbar ide.

~Paul~
Citera
2007-06-28, 07:34
Medlem
Gött mos

Koka potatis(skala innan eller efter, jag skalar före).
Pressa dem sedan i en sådan här:http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Potatispress.JPG

Efter det, så använd gärna en "pärstampa' "(vad nu det är), och stampa pärer' n så dessa blir till mos= något slätt och fint.
Salta, vitpeppra+ en skvätt mjölk och 1 ägg. Curry är dock verkligt gott att hafva i moset.
Mer i moset: Finhackad, vanlig lök(eller purjolök, paprika, t. ex).

OT: Men pulvermos är inte fy skam, det heller. Och då Felix och King Edwards(min smak).
Och vill man göra just detta pulvermos godare, än det redan äro, och hafver man någon typ av korv till, så: Koka vald korv(Falukorv, grillkorv, fläskkorv, "Bullens" korv, e. d) i vatten först och använd sedan detta vatten(men då med mest delar mjölk i, i efterhand då)till att tillaga moset i. "Smakförstärkare", typ.

Tillägg: En klick smör(eller rättare bordsmargarin)skall givetvis i oavsett typ av mos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in