2007-06-22, 02:01
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Att en viss person lägger beslag på resurser som andra inte sedan kan nyttja. På lång sikt kommer ny teknik, folk dör, klimatförändringar sker osv.
okej så du blandar in klimatförändringar med?
Citera
2007-06-22, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Nej, det du beskriver är ren stöld eller det som man får acceptera utan ens en nattväktarstat.

Att solidariskt fördela samhällets resurser till alla är inte stöld, din idiot.
Citera
2007-06-22, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammon
Det är väl snarare som så att liberalism (och kanske mer exakt helt fri marknadsekonomi) är det bästa system vi har just för att kunna tackla problem som uppstår på grund av jordens begränsade resurser.
Nja, stämmer det i alla lägen?
Vad jag har hört så låter en del klädestillverkare elda upp en massa kläder för att kunna dra in mer i profit. Det tycker iaf jag låter rätt slösaktigt.
Citera
2007-06-22, 02:19
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
För en gångs skull håller jag med dig.
Citera
2007-06-22, 02:19
Bannlyst
Citat:
Bara för att jag förstår hur andra resonerar innebär det inte att jag tycker de har rätt. Fördelningspolitik är inget jag förespråkar eller eftersträvar. Över tid eller rent generellt existerar inte problemet.

Men den ideologi du förespråkar gör det ju möjligt för enskilda personer/företag som äger den enda vattenbrunnen på 10 mils avstånd att sälja vattnet, eller att enskilda personer förbrukar och konfiskerar andra typer av tillgångar helt själva. Den ökade "frihet" du vill uppnå leder i praktiken till kraftigt minskad frihet för de allra flesta.
Citera
2007-06-22, 02:21
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda

Hög nivå på debatten ser jag.

Stöld är det inte i juridisk, men i moralisk betydelse (om man respekterar rättigheter).

Är det solidariskt att tvinga folk att betala skatt, men inte solidariskt att hjälpa människor i nöd helt frivilligt?
Citera
2007-06-22, 02:22
Medlem
Kivans avatar
Angående begränsade resurser: Vet ni hur mycket energi och materia det finns i haven, i jordens inre och i yttre rymden? Inte ens på land använder mänskligheten en mätbar del av resurserna.
Citera
2007-06-22, 02:24
Medlem
Relays avatar
Citat:
Hög nivå på debatten ser jag.

Stöld är det inte i juridisk, men i moralisk betydelse (om man respekterar rättigheter).

Är det solidariskt att tvinga folk att betala skatt, men inte solidariskt att hjälpa människor i nöd helt frivilligt?
Hur solidariskt är det att bara ge vård till dom som har råd, att låta polisen rycka ut bara om kunden som ringer kan betala?
Citera
2007-06-22, 02:24
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Att en viss person lägger beslag på resurser som andra inte sedan kan nyttja.

Det är ett problem om man lägger beslag på andras resurser, men inte om man "lägger beslag på" egna resurser. Det du skapar har du rätt till. Det jag skapar har jag rätt till. Något problem ser jag inte, om man kan respektera att alla har samma rätt att leva för sin egen skull, och inte som offerlam för staten/samhället/majoriteten/gud.
Citera
2007-06-22, 02:29
Medlem
möbelklisters avatar
Frågan var hur det blir solidariskt av tvång från staten/majoriteten.

Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Hur solidariskt är det att bara ge vård till dom som har råd, att låta polisen rycka ut bara om kunden som ringer kan betala?

Läkare/sjukvårdare/sjukhus kan (i ett fritt samhälle) välja hur solidariska
de vill vara, precis som vi andra kan välja hur mycket vi vill ge i välgörenhet eller om vi vill jobba gratis vid vissa tillfällen.

Att alla har samma rättigheter betyder att alla har samma rätt att få hjälp av polisen när de blir utsatta för brott.
Citera
2007-06-22, 02:29
Medlem
Relays avatar
Citat:
Frågan var hur det blir solidariskt av tvång från staten/majoriteten.

Läkare/sjukvårdare/sjukhus kan (i ett fritt samhälle) välja hur solidariska
de vill vara, precis som vi andra kan välja hur mycket vi vill ge i välgörenhet eller om vi vill jobba gratis vid vissa tillfällen.

Att alla har samma rättigheter betyder att alla har samma rätt att få hjälp av polisen när de blir utsatta för brott.
Inte i ett nyliberalt samhälle där allt ägs av privatra intressen. Och du klagade över nivån.
Citera
2007-06-22, 02:31
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Angående begränsade resurser: Vet ni hur mycket energi och materia det finns i haven, i jordens inre och i yttre rymden? Inte ens på land använder mänskligheten en mätbar del av resurserna.

Precis, det är bara en tidsfråga innan denna tas om hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in