2007-06-22, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Kanske det, men jag förstår folk som kritiserar personer/företag som äger den enda vattenbrunnen på 10 mils avstånd och säljer vattnet.
Såna problem hade inte uppståt om det funnits oändligt med resurser för människorna att bruka.
Eller att alla inte har samma chans att arbeta upp sig, eftersom alla resursers redan kan vara beslagtagna på en viss plats.

Se där, det kanske finns en gnutta socialliberalism i dig ändå Det är aldrig för sent att ändra sig, det kanske finns hopp för dig ändå
Citera
2007-06-22, 01:18
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Där har vi olika åsikter. Du måste vara anarkist eller anarkokapitalist?
Korrekt uppfattat.
Citat:
Om du läser första inlägget i tråden så ser du vad förutsättningar är angående korven.
Då är det upp till A och B att komma överens om hur de vill göra. Saken är ju den att det är en högst bisarr modell av samhällets ekonomi. Den är inte ens på dagisnivå.
Citera
2007-06-22, 01:25
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Det största argumentet mot liberalism tycker jag är jordens begränsade resurser.

Det är materian som är begränsad i mängd (och knappast så att det har så stor praktiskt betydelse) - inte resurserna. Resurser kan vi skapa med allt större värden även om vi gör det med samma atomer om och om igen.
Citera
2007-06-22, 01:33
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Det bästa argumentet i mina ögon mot liberalismen i sin helhet, är att den förlitar sig på att fri vilja skall sätta upp och betala t.ex social trygghet för människor som inte kan försörja sig själva, t.ex p.g.a av en olycka.

Människor ger bort pengar och annat helt frivilligt trots att man bara får behålla hälften efter skatt. Jämföresler mellan länder antyder att lägre skattetryck ger ännu större generositet. Däremot är det inte säkert att folk är lika benägna att ge bort pengar till de som inte är i nöd, utan bara vill leva på andras bekostand. Det är väl bara bra? Folk som kan försörja sig själva bör göra det.

Hela idén om att ha tvångsfinansierad hjälp är ganska märklig. Å ena sidan menar man att folk är så "onda" att de inte vill dela med sig, men å andra sidan är det just omtanken om andra som skall få oss att rösta fram detta tvång. Förlkaringen till denna motsägelse är naturligtvis att de som förespråkar tvånget inte alls vill hjälpa människor i nöd. Man bara vill att alla skall tvingas.
Citera
2007-06-22, 01:38
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ett något haltande exempel du kommer med, men skillnaden är att jag som vänster anser att de 2 personerna skall dela rättvist på korven, medans nyliberaler anser att de får göra upp om detta själva, vilket i praktiken innebär att den starkare personen tar hela korven själv och den svagare blir utan.

Nej, det du beskriver är ren stöld eller det som man får acceptera utan ens en nattväktarstat.
Citera
2007-06-22, 01:44
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Det finns ju både bra och dåliga stater.

Ja, det finns stater som respekterar individuella rättigheter, och det finns stater som inte gör det.

En bra stat stjäl inte medborgares pengar. Det är sådant som tjuvar sysslar med. Staten är till för att förhindra stöld (och straffa tjuvarna) - inte tvärt om.
Citera
2007-06-22, 01:44
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Det är materian som är begränsad i mängd (och knappast så att det har så stor praktiskt betydelse) - inte resurserna. Resurser kan vi skapa med allt större värden även om vi gör det med samma atomer om och om igen.

Ja det kanske var lite felaktigt formulerat att det är brist på resurserna som sådana som är problemet. Vatten finns det liksom gott om, men kanske inte där det behövs. I längden så är det inget problem, utan mer på kort sikt. Det liksom jämnar ut sig över tid.
Citera
2007-06-22, 01:46
Medlem
Relays avatar
Hur som helst är nyliberalismen en utopi i dess mest extrema form.
Citera
2007-06-22, 01:46
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Se där, det kanske finns en gnutta socialliberalism i dig ändå Det är aldrig för sent att ändra sig, det kanske finns hopp för dig ändå

Bara för att jag förstår hur andra resonerar innebär det inte att jag tycker de har rätt. Fördelningspolitik är inget jag förespråkar eller eftersträvar. Över tid eller rent generellt existerar inte problemet.
Citera
2007-06-22, 01:48
Medlem
Relays avatar
Citat:
Bara för att jag förstår hur andra resonerar innebär det inte att jag tycker de har rätt. Fördelningspolitik är inget jag förespråkar eller eftersträvar. Över tid eller rent generellt existerar inte problemet.
Vilket problem är det som inte existerar?
Citera
2007-06-22, 01:54
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Hur som helst är nyliberalismen en utopi i dess mest extrema form.

Ja, knappast en dystopi.
Citera
2007-06-22, 01:57
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Vilket problem är det som inte existerar?

Att en viss person lägger beslag på resurser som andra inte sedan kan nyttja. På lång sikt kommer ny teknik, folk dör, klimatförändringar sker osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in