Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-23, 11:02
  #757
Medlem
Merwinnas avatar
Inte värsta kanske, men till påsklunchen nu för några veckor sedan, tänkte jag variera mig lite och använda ett recept på potatisgratäng ifrån Aftonbladet, i stället för mitt vanliga. Aftonbladets recept innehöll crème fraiche och riven prästost. Serverade detta till (varm) fläskfilé. Som jag borde ha räknat ut smakade det syrligt snarare än som vanlig potatisgratäng, och det passade inte alls i varmt tillstånd. Tror inte att någon närvarande tyckte att det var gott...

Tror dock att receptet skulle funka, om man lät det svalna och använde det som potatissallad till kallskuret.

Kontentan är väl, att man inte ska gå på läckra bilder, utan själv tänka efter: "hur kommer det här egentligen att smaka, och passar det i varmt/kallt tillstånd, eller till den övriga mat som jag ämnar servera?".
Citera
2021-11-09, 16:29
  #758
Medlem
Martensites avatar
Största misslyckandet jag har gjort var nog när jag skulle baka kladdkaka. Den skulle vara inne i ugnen ca 20 min på 175 grader, men jag läste fel i receptet och satte ugnen på 275 grader och slängde in kakan varefter jag gick på toaletten. Efter en stund började det lukta bränt som in i helvete. Insåg att jag gade failat totalt. Kastade mig ut i köket med byxorna nere. Öppnade ugnen varav jag möttes av ett rökmoln som satte igång brandvarnaren. Fick öppna alla fönster och vifta som en galning innan röken skingrades. Kakan hade blivit fullkomligt förintad av värmen och det enda som återstod var en bränd hög med aska som hade bränt fast i formen. Det var fullständigt omöjligt att få den ren, så jag fick slänga hela skiten. Röklukten i lägenheten fanns kvar ett bra tag trots vädring.
Citera
2022-01-21, 19:09
  #759
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Hade jobbat några långpannor i rad med julbord så var rätt sliten. Började som vanligt med att köra igång en Jansson,när alla var klara så tyckte jag att dom såg väldigt konstiga ut,så frågade en kollega som också hade jobbat väldigt många dagar i rad,han såg inte heller något. Tillslut kom en 3e kollega och kollade och sa "det är ju ingen grädde i korkskalle"
Citera
2022-01-25, 17:11
  #760
Medlem
Häromdagen skulle jag baka en limpa bröd. Jag använde samma recept som alltid men bytte ut vetemjölet mot en glutenfri mjölmix. Jag blev tveksam när jag kände att mjölmixens konsistens liknade majsstärkelse. Jag körde på ändå som vanligt och blev lite smått oroad över att degen inte jäste lika mycket som vanligt. Satte ändå in den i ugnen och när det var dags att skära upp den var den inte det minsta luftig alls, den hade inte jäst och blev därför alldeles för kompakt. Tänker testa snart igen fast med siktat dinkelmjöl.
Citera
2022-01-25, 18:25
  #761
Medlem
Säger bara stekt majonnäs. Inte jag, exet 😂🤮 cremfraichen var slut så hon bytte ut den ingrediensen mot det hon hittade i kylen som låg närmast i konsistens. Jag borde fått medalj för det lilla jag åt.
Citera
2022-01-25, 19:22
  #762
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Säger bara stekt majonnäs. Inte jag, exet 😂🤮 cremfraichen var slut så hon bytte ut den ingrediensen mot det hon hittade i kylen som låg närmast i konsistens. Jag borde fått medalj för det lilla jag åt.

Hade hon tänkt steka creme fraiche?
Varför då?
Citera
2022-01-26, 00:01
  #763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Hade hon tänkt steka creme fraiche?
Varför då?

Enkel pastasås: klippt bacon steks med grovhackad gul paprika och ev lite nedskurna gröna bönor, svartpeppar och sen välter man ner 1-2 burkar crem Fraiche så steker man ytterligare en stund, klart. Nykokt pasta till, fett men man står sig bra på det och det går fort när man kommer hem från verkstan.

Så det blir stekt crem Fraiche och man gör såsen direkt i stekpannan, men hon tog majonnäs istället, det var överjävligt äckligt.
Citera
2022-01-26, 12:10
  #764
Medlem
Sladdarens avatar
Blandade finfördelad spam med corned beef med grädde vitkål andra gränsaker och lite kryddor, fy fan va äckligt det vart. Det såg ut som spya ochså :-)

När jag var liten ställde jag en stor glaskål som stod i kylen med makaroner och köttfärsås på spisen med full värme, som vi skulle äta senare. Jag minns bara att skålen blev skålhet och exploderade med makaroner och köttfärssås över hela mammas kök X-) .. Jag hoppade till i köksoffan minns jag medans jag ritade
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback