2007-06-16, 08:24
Medlem
dePauls avatar
Som rubriken säger. Vi hör ofta hur bra vi har lyckats med det ena eller det andra men aldrig när det har gått käpprätt åt h......e. Skriv gärna ett sådant inlägg så vi får skratta lite .

Jag börjar med min bravad som hände för ca 7 år sedan. Skulle då bjuda min dåvarande flickväns föräldrar samt syster med sin kille på kinesiskt.

Jag hade lagat den här maten flera gånger tidigare och alltid lyckats, så tuppkammen var rest och jag skröt hur gott de kommer att tycka att maten smakar.

Problemet var att jag hade fått slut på mörk soja, så jag köpte ett annat märke. Ett stort misstag! Den här sojan var avsevärt kraftigare i smaken och sipprade sakta, likt en trög lavaström ur sin flaska.

Jag tog lika mycket soja som vanligt (idiot som man är) och tillagade rätten som jag brukar. Tyvärr smakade jag heller inte av i min enfald, eftersom jag var så säker på att den kommer bli bra.

När vi väl satt vid bordet och alla tog sin första tugga så blev ansiktsuttrycken något ansträngda. Så jag testade också. Fy fasen. Det var det värsta jag ätit i mitt liv. Maten smakade så jäkla salt och beskt samtidigt så att en hel utsvulten biafransk by hade rynkat på näsan.

Jag fick be om ursäkt och snabbt slängde ihop en omelett eller något annat. Hur som helst, något jättefint intryck gjorde jag inte på mina blivande svärföräldrar (som tur är, tycker jag idag ).

~Paul~
Citera
2007-06-16, 10:45
Medlem
Ninsos avatar
I tonåren när jag bodde hemma fortfarande skulle jag göra pasta med tomatsås. Jag hittade inga konserverade tomater hemma, men väl en burk ajvar relish. Går väl lika bra tyckte jag och använde hela burken som såsbas...

Det var helt oätbart kan jag meddela, och det är inget jag tänker göra om.
Citera
2007-06-16, 10:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninso
I tonåren när jag bodde hemma fortfarande skulle jag göra pasta med tomatsås. Jag hittade inga konserverade tomater hemma, men väl en burk ajvar relish. Går väl lika bra tyckte jag och använde hela burken som såsbas...

Den var bra . Nej, det kan inte ha varit någon höjdare. Förhoppningsvis var det inte den starka varianten av Ajvar .

~Paul~
Citera
2007-06-16, 11:41
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninso

Vad är ajvar relish?
Citera
2007-06-16, 11:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Vad är ajvar relish?
Det är en balkansk pasta gjord på paprika, lök, diverse rotfrukter och tomat, samt kryddor. En del är stark en del mild. Passar bra till grillat, korvar och kött i allmänhet. Gott till kyckling också.

~Paul~
Citera
2007-06-16, 11:45
Medlem
bullybrugds avatar
Hmm... för inte så länge sen skulle jag göra stekta gösfiléer med vitvinssås till min tjej. Gösfiléen blev väl okej, men inget speciellt liksom. Kunde lika gärna varit panerad vilken-fisk-som-helst. Men vitvinssåsen smakade verkligen röv. Gjorde efter ett recept jag fått som skulle vara så jäkla gott, tror det var grädde, vitvin och citron bara, men det smakade vispgrädde med citron när den var färdig, passar säkert jättebra till pannkakor men knappast till fisk. Så den middagen ser jag som riktigt misslyckad.
Citera
2007-06-16, 12:22
Medlem
dePauls avatar
Vin i såsen kan vara knepigt. Man får komma ihåg att inte använda för mycket och dessutom väga upp med något sött. Efter det krävs det en kraftig reducering och en ganska lång tid på spisen.

~Paul~
Citera
2007-06-16, 12:27
Medlem
dePauls avatar
Strax efter att jag hade flyttat hemifrån så skulle jag bjuda mina kompisar på kräftor och hembakad baguette. Till det tänkte jag fixa hemmagjord majonnäs.

Så jag började som vanligt med alla de rätta ingredienserna men såsuslingen ville inte gå ihop oavsett hur mycket olja jag än hällde i. Jag kom då ihåg att man kan rädda det hela genom att slänga i mer äggulor.

För att göra historien kort. Efter ytterligare 3 äggulor och en halv liter olja så hällde jag ut hela sk---n. Jag vet än idag inte vad jag gjorde för fel?!?

~Paul~
Citera
2007-06-16, 12:37
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Strax efter att jag hade flyttat hemifrån så skulle jag bjuda mina kompisar på kräftor och hembakad baguette. Till det tänkte jag fixa hemmagjord majonnäs.

Så jag började som vanligt med alla de rätta ingredienserna men såsuslingen ville inte gå ihop oavsett hur mycket olja jag än hällde i. Jag kom då ihåg att man kan rädda det hela genom att slänga i mer äggulor.

För att göra historien kort. Efter ytterligare 3 äggulor och en halv liter olja så hällde jag ut hela sk---n. Jag vet än idag inte vad jag gjorde för fel?!?

~Paul~
hehe, har aldrig gjort majo, men när jag gjorde bearneise första gången så skar den sig (inte oväntat), men jag lyckades få ihop den med hjälp av en extra äggula. Vispade och den blev jätteslät och fin. Tio minuter senare när det var dags att äta hade den skurit sig igen.
Citera
2007-06-16, 12:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
hehe, har aldrig gjort majo, men när jag gjorde bearneise första gången så skar den sig (inte oväntat), men jag lyckades få ihop den med hjälp av en extra äggula. Vispade och den blev jätteslät och fin. Tio minuter senare när det var dags att äta hade den skurit sig igen.
Hahah, ja det gäller att äta snabbt. Och ändå sägs det att man skall äta sakta och njuta av maten .

~Paul~
Citera
2007-06-16, 15:06
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Både majonäs och bearnaise räddas enklast med några droppar kallt vatten. Vispa sedan försiktigt där du hällde i vattnet, för att så småningom utöka till hela bunken. Antagligen hade ni båda i för mycket smör/olja i början, eller så varierade temperaturen på råvarorna.
Citera
2007-06-16, 15:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Både majonäs och bearnaise räddas enklast med några droppar kallt vatten. Vispa sedan försiktigt där du hällde i vattnet, för att så småningom utöka till hela bunken. Antagligen hade ni båda i för mycket smör/olja i början, eller så varierade temperaturen på råvarorna.
Ja, det kan vara fallet. Dessutom tror jag att jag körde på alldeles för höga varv. Det är i alla fall min teori. Å andra sidan så har jag lyckats på samma varvtal både tidigare och senare.

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback