2009-12-13, 14:57
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coesar
Då kör vi.

Sparta: Bra läge i förhållande till Tornavägen där fem av tolv nationer ligger. Asful byggnad, stort och smått svårnavigerat komplex, men insidan är det inget problem med (korridorerna det vill säga, de allmäna ytorna är väldigt mycket Östberlinbunker). Gemensam balkong ingår, och dom är jävligt nice.
Delphi: Bor visserligen själv där så jag är smått partisk, men ett område med mer öppna ytor och betydligt finare byggnader. Relativt nyrenoverat, fräscha korridorer. Nautilusgym -- på vilket man har AFB-rabatt -- och närbutik på området, dessutom busshållplats för stans mest trafikerade busslinje precis utanför. Mina polare antagoniserar mig för påståendet, men Delphi ligger inte särskilt offside vad folk än tycker: med en cykel och lite tålamod är allt, allt, nära i Lund. Rekommenderas starkt.
Parentesen: Vet inte mycket mer om det än att korridorerna tydligen är lite småskabbiga, men att det är party nästan varje dag i veckan. Centralt läge, nära till citynationerna.
Ulrikedal: Inga detaljer tyvärr, känner ingen som bor där. Ser dock helt okej ut utifrån, och ligger rätt nära centrum.

Du glömde Kämnärsrätten
Kämnärs ligger en bit från centrum, det positiva dock är att det ligger precis bredvid Willys. Finns några korridorer på kämnärs fast det det finns mest av där är lägenheter allt ifrån ettor till fyror. Personligen tycker jag det är det skönaste studentboendet i Lund där då lägenheterna är jäkligt fina.

Edit - såg i föregående posten att du inte glömde utan att han inte fråga, men jag låter det vara kvar ändå.
Citera
2009-12-13, 18:55
Medlem
FrasseFloyds avatar
Glöm inte bort att man också kan bo på nationerna. Det kan vara ett väldigt bra sätt att snabbt lära känna nya människor, som dessutom kan hjälpa en in i nationslivet. Är man i desperat behov finns det ingen anledning att inte skicka en ansökan till nationerna och fråga om man kan bo där.
Citera
2009-12-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuttoblack
jag undrar lite om korridorrummen i de olika områden
hur många rum är det som delar på kök ungefär för jag kollade på några rum i delphi där det stod att det var 26 rum i en korridor kan det stämma?
I Delphi finns det korridorer från 5/6 rum (i D och E-husen, dyraste "vanliga" korridorerna i Lund) upp till 26 rum i diverse dubbelkorridorer
Senast redigerad av Theyn 2009-12-13 kl. 21:10.
Citera
2009-12-14, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeaouh
Jag har kötiden 2009-12-08 03:11.
Tror ni det blir kämpigt att få ett novisch-boende via AF Bostäder?
Jag tolkade det som en bra tid men efter att ha läst här blir jag nervig.
Om någon vill ta sig tid att beskriva de olika bostadeområdena så att man får veta lite mer
än vad som går att utläsa av beskrivningarna på afb.se så vore det hyggligt.
Jag funderat främst över om Sparta, Delphi, Parentesen samt Ulrikedal är något att ha.

Det verkar som det skulle varit en superbra tid på en hösttermin, men på vårterminen verkar det desto sämre.

Jag fick som sagt 2009-12-08 01:19 och det tjänar mig ganska väl. Ligger hyffsat bra till på de flesta bostäder men inte bra nog för att hamna 1a på de jag vill ha, än.

Angående Delphi har jag knappt hört ett ont ord om det stället. Det är underligt faktiskt.
Citera
2009-12-14, 01:20
Medlem
Sedan tänker jag väll mig att det är en bra idé att ta hänsyn till VAD man ska plugga när man väljer bostaden.

Pluggar du på LTH är ju inte Vildanden eller Parantensen nån höjdare kanske.
Citera
2009-12-14, 01:55
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeus
Sedan tänker jag väll mig att det är en bra idé att ta hänsyn till VAD man ska plugga när man väljer bostaden.

Pluggar du på LTH är ju inte Vildanden eller Parantensen nån höjdare kanske.
Varför inte? Som sagts flera gånger räcker det med en cykel för att allt ska ligga max 20 minuter bort. Att cykla från Parantesen till LTH tar inte lång tid, så att välja bort ett område för att man tappar 10 minuter varje dag är ju bara idiotiskt. Jag skulle t o m vilja påstå att det vore bättre att inte bo på Delphi/Kämnars som LTH-student, eftersom man då "tvingas" umgås med andra människor än de som läser samma sak. Bredd i umgänget har väl aldrig skadat någon?
Citera
2009-12-14, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Varför inte? Som sagts flera gånger räcker det med en cykel för att allt ska ligga max 20 minuter bort. Att cykla från Parantesen till LTH tar inte lång tid, så att välja bort ett område för att man tappar 10 minuter varje dag är ju bara idiotiskt. Jag skulle t o m vilja påstå att det vore bättre att inte bo på Delphi/Kämnars som LTH-student, eftersom man då "tvingas" umgås med andra människor än de som läser samma sak. Bredd i umgänget har väl aldrig skadat någon?

Beror väl på vad som är viktigt för en. Jag har pendlat i 1 1/2 år nu, 3 timmar varje dag, så är möjligt att jag värdesätter närhet nu mer än de flesta

Det stämmer nog. Men jag hoppas man möter på lite folk från varstans när man är o festar på nationerna o sånt?

Men när det kommer till Parentesen så tror jag det är delade duschar jag har störst problem med. Var man bör ha egen toalett o dusch. Kalla mig kräsen, men det vill jag ha
Senast redigerad av Amadeus 2009-12-14 kl. 02:43.
Citera
2009-12-14, 02:47
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Beror väl på vad som är viktigt för en. Jag har pendlat i 1 1/2 år nu, 3 timmar varje dag, så är möjligt att jag värdesätter närhet nu mer än de flesta

Det stämmer nog. Men jag hoppas man möter på lite folk från varstans när man är o festar på nationerna o sånt?

Men när det kommer till Parentesen så tror jag det är delade duschar jag har störst problem med. Var man bör ha egen toalett o dusch. Kalla mig kräsen, men det vill jag ha
Alltså, jag förstår absolut din invändning, men jag vill ändå hävda att avstånden är så pass små att det inte är det man bör grubbla mest över.

Nationer? Vi pratar om LTH-studenter nu. De hänger ändå bara på kåren, så just därför är det extra sunt för dem att bosätta sig på annat håll. Nä, skämt åsido - klart man träffar folk på nationerna, men jag är väl av den åsikten att det är bättre ju mer spridd bekantskapskretsen är. Nationen, boendet, kursarna och ev. kåren är ju fyra klockrena plattformar för att träffa människor, så ju mer man håller isär dessa, desto gladare är jag.

Det du säger om duschar har du däremot helt rätt i. Visst kan jag dela om det kniper, men det är fan guld med egen dusch. Där har vi helt klart en punkt som kan avgöra om det blir X eller Y.
Senast redigerad av FrasseFloyd 2009-12-14 kl. 02:49.
Citera
2009-12-14, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Alltså, jag förstår absolut din invändning, men jag vill ändå hävda att avstånden är så pass små att det inte är det man bör grubbla mest över.

Nationer? Vi pratar om LTH-studenter nu. De hänger ändå bara på kåren, så just därför är det extra sunt för dem att bosätta sig på annat håll. Nä, skämt åsido - klart man träffar folk på nationerna, men jag är väl av den åsikten att det är bättre ju mer spridd bekantskapskretsen är. Nationen, boendet, kursarna och ev. kåren är ju fyra klockrena plattformar för att träffa människor, så ju mer man håller isär dessa, desto gladare är jag.

Det du säger om duschar har du däremot helt rätt i. Visst kan jag dela om det kniper, men det är fan guld med egen dusch. Där har vi helt klart en punkt som kan avgöra om det blir X eller Y.

Kunde nog tänkt mig Parantesen om det inte var för de där duscharna.
Har läst att ingen orkar besöka en om man bor på Vildanden, stämmer det då?
Citera
2009-12-14, 04:08
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Kunde nog tänkt mig Parantesen om det inte var för de där duscharna.
Har läst att ingen orkar besöka en om man bor på Vildanden, stämmer det då?
Jag har faktiskt inga vänner som bor på Vildanden, så jag ska inte säga något om det, men det känns ju lite långsökt. Det är ju jävligt dåliga vänner om de inte orkar ta en 20 minuters cykeltur då och då.
Citera
2009-12-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coesar
Då kör vi.

Sparta: Bra läge i förhållande till Tornavägen där fem av tolv nationer ligger. Asful byggnad, stort och smått svårnavigerat komplex, men insidan är det inget problem med (korridorerna det vill säga, de allmäna ytorna är väldigt mycket Östberlinbunker). Gemensam balkong ingår, och dom är jävligt nice.
Delphi: Bor visserligen själv där så jag är smått partisk, men ett område med mer öppna ytor och betydligt finare byggnader. Relativt nyrenoverat, fräscha korridorer. Nautilusgym -- på vilket man har AFB-rabatt -- och närbutik på området, dessutom busshållplats för stans mest trafikerade busslinje precis utanför. Mina polare antagoniserar mig för påståendet, men Delphi ligger inte särskilt offside vad folk än tycker: med en cykel och lite tålamod är allt, allt, nära i Lund. Rekommenderas starkt.
Parentesen: Vet inte mycket mer om det än att korridorerna tydligen är lite småskabbiga, men att det är party nästan varje dag i veckan. Centralt läge, nära till citynationerna.
Ulrikedal: Inga detaljer tyvärr, känner ingen som bor där. Ser dock helt okej ut utifrån, och ligger rätt nära centrum.

Tack för hjälpen, nu vet jag lite mer!
Citera
2009-12-14, 16:47
Medlem
Citat:
Det verkar som det skulle varit en superbra tid på en hösttermin, men på vårterminen verkar det desto sämre.

Jag fick som sagt 2009-12-08 01:19 och det tjänar mig ganska väl. Ligger hyffsat bra till på de flesta bostäder men inte bra nog för att hamna 1a på de jag vill ha, än.

Angående Delphi har jag knappt hört ett ont ord om det stället. Det är underligt faktiskt.

Vet du/ni hur lång tid kommer det att läggas upp nya korridorsrum? Lika kontinuerligt som nu ända fram till 1/1 eller?
Ulrikedal, Sparta & Delphi verkar ju helt okej av vad jag har kunnat uttyda.
Ah, man hoppas att man får en egen dusch men man kan nog inte vara kräsen antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in