2007-07-16, 15:48
Medlem
Distorteds avatar
Okej, ringde AFB igen nu och detta är vad jag fick ut:

1. De kommer att lägga ut cirka 500 bostäder närmaste tiden.

2. Bostäderna ligger uppe ca ett dygn i början, och sedan lite längre, innan det kommer nya.

3. De lägger ut mellan 20-30 bostäder åt gången.

4. Ett könummer som ligger omkring mitt eget (alltså 2-7) är väldigt bra, enligt han jag pratade med.

Edit: Bushwick hann före men jag låter det står kvar iaf.
Citera
2007-07-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Distorted
Tror nog att det är ganska lugnt faktiskt. Har för mig att det var rätt så många rum som skulle läggas ut - ända in i september om jag inte minns fel. Ringde också AFB och han som jag pratade med sa att det inte borde vara ett problem.

Dock är jag lite fundersam kring hur mycket is i magen man kan ha, för det finns ett gäng rum som jag är rätt så intresserad av men samtidigt vill jag inte kasta mig över första bästa (det kanske kommer ännu bättre... ) - men det kanske bara är dumt att tänka så?

Står mellan andra och sjunde plats på alla rum, vilket ska vara helt okej om jag fattat saken rätt.
Det ÄR dumt att tänka så. Tro mig, du är inte ensam om att tänka detta och det innebär att det blir kaos i slutet när alla som inte hittat det "perfekta" rummet, inser hur verkligheten i Lund är och sedan ska slåss om resterna...

Men du har bra chanser skulle jag tro!

Citat:
Ursprungligen postat av ardumanish
Det kommer alltså inte komma några lägenheter alls?
Jo som sagt, det tror jag nog. Men det är MÅNGA som söker dessa.

Edit: Ni ska verkligen INTE räkna med att få en lägenhet! Det är få förunnat att få dessa direkt vid första terminsstarten...
Citera
2007-07-16, 15:51
Medlem
Distorteds avatar
Citat:
Det ÄR dumt att tänka så. Tro mig, du är inte ensam om att tänka detta och det innebär att det blir kaos i slutet när alla som inte hittat det "perfekta" rummet, inser hur verkligheten i Lund är och sedan ska slåss om resterna...

Okej, jo det låter vettigt. Speciellt med tanke på att jag helst vill ha ett rum i vissa områden (Ulrikedal eller Parantesen).
Citera
2007-07-16, 15:53
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbaerg
Du vill INTE bo där! Speciellt inte eftersom du ska plugga ekonomi (det ligger så långt från EC du kan komma!). Okej, jag vet inte var du bor nu och hur långt du har till saker och ting - och förvisso är Lund en liten stad - men Vildanden är inget jag rekommenderar.

Okej tack för informationen! Ja vad ska man säga, 10-20 minuter med cykel är nog min smärtgräns. Jag vet dock inte hur lund ser ut kanske är jag för optimistiskt?

Bara att ta nya tag imorgon som det ser ut då.

Edit: Finns det någonstanns man kan se vilket könummer man har? På de jag sökt ligger jag 9-11, det låter inte särskilt bra.

Edit2: Sparta låter härligt! Om jag fattat allt rätt ligger det väl vägg i vägg med ekonomihusen.
Citera
2007-07-16, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Okej tack för informationen! Ja vad ska man säga, 10-20 minuter med cykel är nog min smärtgräns. Jag vet dock inte hur lund ser ut kanske är jag för optimistiskt?

Bara att ta nya tag imorgon som det ser ut då.
Ja alltså, det tar ju ca. 15 minuter att cykla från en sidan av staden till andra...

Men det är "uppförsbacke" från Vildanden till EC Och iofs nedförsbacke på hemvägen... Men Vildanden ligger så utanför. Det finns en risk att dina vänner inte kommer att orka cykla ut till dig

Jag känner ingen som bor där, så jag är väl kanske lite väl fördomsfull... Men som jag ser det är det mycket flummigt folk som bor där. Inte direkt EC-stuket, alltså...
Citera
2007-07-16, 16:00
Medlem
Citat:

Edit: Finns det någonstanns man kan se vilket könummer man har? På de jag sökt ligger jag 9-11, det låter inte särskilt bra.

Edit2: Sparta låter härligt! Om jag fattat allt rätt ligger det väl vägg i vägg med ekonomihusen.
Nej tror inte det finns. Ditt könummer blir ju relativt de andra som söker samma lägenhet/rum som du.

Sparta är perfekt, 50 meter till EC. Men husen har ett för jävla tråkigt utseende! Sparta har även fördelen att ligga 3 meter från en stor ICA-affär.
Citera
2007-07-16, 16:14
Medlem
Jag bor inom pendlingsavstånd till Lund (jag får inte ansöka om novischbostäder). Hur kommer detta fungera för mig? Får jag vänta tills de börjar ställa ut lägenheter utan "novischstämpel"? Hur stor chans finns det för att jag får en lägenhet under min första termin på lth?
Citera
2007-07-16, 16:15
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ja alltså, det tar ju ca. 15 minuter att cykla från en sidan av staden till andra...

Men det är "uppförsbacke" från Vildanden till EC Och iofs nedförsbacke på hemvägen... Men Vildanden ligger så utanför. Det finns en risk att dina vänner inte kommer att orka cykla ut till dig

Jag känner ingen som bor där, så jag är väl kanske lite väl fördomsfull... Men som jag ser det är det mycket flummigt folk som bor där. Inte direkt EC-stuket, alltså...

Haha okej då ska jag hålla mig borta från Vildanden då alltså. Den sista meningen skrämde mig dock lite . EC-studenter är väl inte som teknologer hoppas jag?

Citat:
Nej tror inte det finns. Ditt könummer blir ju relativt de andra som söker samma lägenhet/rum som du.

Ja det är klart, det jag menade är om det finns någon universell lista så man kan se vilket plats man har av alla sökande. 447 av 800 för att ge ett exempel.

Citat:
Sparta är perfekt, 50 meter till EC. Men husen har ett för jävla tråkigt utseende! Sparta har även fördelen att ligga 3 meter från en stor ICA-affär.

På ditt inrådande har jag nu avbokat mina vildandenbokningar och ersatt dem med två sparta istället. Visserligen ligger jag 10:a där, och bör således inte få dem, men det känns bättre iaf
Citera
2007-07-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fogducker
Jag bor inom pendlingsavstånd till Lund (jag får inte ansöka om novischbostäder). Hur kommer detta fungera för mig? Får jag vänta tills de börjar ställa ut lägenheter utan "novischstämpel"? Hur stor chans finns det för att jag får en lägenhet under min första termin på lth?
Du kan ju alltid söka till nationerna annars, där tror jag att du har chans att få en lägenhet i deras novisch-utlottning.

Det är väl kanske inte många som flyttar under terminens gång, men det är väl alltid en eller annan. Vad chansen är, är omöjligt att svara på. Kanske större än tidigare år dock. Söktrycket är väl lägre än tidigare år, alltså färre konkurrenter, vilket rimligtvis borde betyda större chans.
Citera
2007-07-16, 16:22
Medlem
Citat:
Står du 3a eller 4a kan du ha tur. För det finns en chans att exakt samma personer som ligger före dig på vissa rum, har ställt sig i kö på samma rum du. När man väl fått ett rum, då stryks man från sina andra val och har du flyt får de som är före dig i kön, ett av de andra rummen de och du köat på, och då är du helt plötsligt 1a

Oh, hoppas det! Jag litar på dig nu och bokar tre rum på sparta . Som bäst är jag trea där. Vilken tid fick ni förresten som ködatum? Sj fick jag 04.59.
Citera
2007-07-16, 16:25
Medlem
Citat:
Du kan ju alltid söka till nationerna annars, där tror jag att du har chans att få en lägenhet i deras novisch-utlottning.

Det är väl kanske inte många som flyttar under terminens gång, men det är väl alltid en eller annan. Vad chansen är, är omöjligt att svara på. Kanske större än tidigare år dock. Söktrycket är väl lägre än tidigare år, alltså färre konkurrenter, vilket rimligtvis borde betyda större chans.

Ah ok, tackar. Så störst chans att få en lägenhet har man innan terminen startar? Jag hade inte tänkt söka in till någon nation eller ansöka om ett studentrum heller.
Citera
2007-07-16, 16:28
Medlem
Citat:
Haha okej då ska jag hålla mig borta från Vildanden då alltså. Den sista meningen skrämde mig dock lite . EC-studenter är väl inte som teknologer hoppas jag?
Hahaha, nej nej och åter nej! Teknologer och EC-folk är som natt och dag (generellt sätt, alltså)! Ekonomer är (ö)kända i Lund, på rakt motsatt sätt än vad teknologerna är. Du kommer att märka att när folk (oftast humanister och liknande) hör att du är ekonom, direkt placerar dig i facket "brat", oavsett om du är det eller inte. Folk är så fördomsfulla i den här stan... Men vad bryr vi oss, vi vet att vi är bäst, eller hur?

Citat:
Ja det är klart, det jag menade är om det finns någon universell lista så man kan se vilket plats man har av alla sökande. 447 av 800 för att ge ett exempel.
Jo jag förstod vad du menade, men jag tror inte att man kan se det. Jag har för mig att det kom fram i en annan tråd att de ändrat turordningen i år. Tidigare har det varit att den som registrerat sig först, hamnade först. I år var det nog bara slumpen som avgjorde, oavsett när man reggade sig.

Citat:
På ditt inrådande har jag nu avbokat mina vildandenbokningar och ersatt dem med två sparta istället. Visserligen ligger jag 10:a där, och bör således inte få dem, men det känns bättre iaf
Helt rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in