2021-08-04, 09:21
Medlem
GeleZachas avatar
Fick bostad igår med kötiden 13:58
Hur är det att bo på Sparta (sammanhållning, ordning, fester osv)?
Citera
2021-08-11, 17:18
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Fick bostad igår med kötiden 13:58
Hur är det att bo på Sparta (sammanhållning, ordning, fester osv)?

Jag har en fråga angående kötiderna. Min kötid är 2021-07-17 15:08 (jag vet att det är SKIT). Men tror du att det finns en möjlighet att få korridor iaf?

Dessutom har jag märkkt att flera novischer ställt sig i kö, vad kan det bero på?

EDIT: Såg nu att alla novischbostäder är borta ;(
Citera
2021-09-10, 14:51
Medlem
Någon som har koll på kötiderna för lägenheterna på Magasinet i dagens läge? Någon som fått lägenhet där nyligen, hur lång kötid hade ni i sådana fall?
Citera
2021-10-07, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLuvMoney
Hjälp!
Nu är det så att jag totalt sabbat relationerna med mina korridorare. Måste ha hjälp att snabbt fixa allt.

Nu är det så att min farbror är bonde i Norge. Min farsa har alltid klagat på det dyra köttet här i Sverige. Lite på skoj tog min farbor då med sig tre stycken levande grisar när han kom på besök nu i påsk (han har hundratals grisar så ingen större förlust). Dessa slaktades på gården (familjen bor i en villa några mil från lund, ute på landsbyggden. Borde egentligen åkt till slakteri men blabla).

Tyvvär (i det här fallet) är det dock en jävla massa kött en gris innehåller. Den första grisen tog mer än vad som fick plats i hela kylen och frysen tillsammans med alla andra jävla varor. Så åkte med skiten till korridoren. Alternativet var att kasta allt. Fyllde alla tre kylskåp och frysar med med skiten. Helt propfullt och fick t.o.m. kasta lite som inte fick plats. Nästan alla i korridoren var hemma under påsken så det var lungt i huset och träffade ingen i korridoren eller grannkoridorerna.

Nu idag och igår kom de dock hem och det blev det jävla liv Låsades naturligtvis som inget och att jag också varit hemma och varken sett eller hört något. När en tjej skulle ta ut flera köttbitar från kylen och slänga och jag råkade vara i köket tog jag dock bitarna från henne och började steka. Sade att det är gott kött och att man måste visa solidaritet mot den som behövde förvara allt. Pga detta + att jag är relativt nyinflyttad börjar folk misstänka att det var jag. Får hela tiden konstiga blickar när jag går runt oh träffar folk i korridoren. Och alla har inte ens flyttat tillbaka än (akta er om ni bor på Sparta )

Magisk story som inte förtjänar att försvinna bort i etern!

För övrigt undrar jag vad som gäller kring Michael Hansens Kollegium numera? Alla inlägg om MHK i tråden är 7-12 år gamla. Det jag framförallt undrar är 1. hur lång kötid brukar behövas för ett korridorsrum? Finns uppgifter om alltifrån sex månader till två år i tråden.
2. Hur lugnt är det i korridorerna? Jag söker inte en Parran-korridor där det är fest fyra dagar i veckan.
Citera
2021-10-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX

För övrigt undrar jag vad som gäller kring Michael Hansens Kollegium numera? Alla inlägg om MHK i tråden är 7-12 år gamla. Det jag framförallt undrar är 1. hur lång kötid brukar behövas för ett korridorsrum? Finns uppgifter om alltifrån sex månader till två år i tråden.
2. Hur lugnt är det i korridorerna? Jag söker inte en Parran-korridor där det är fest fyra dagar i veckan.
När jag flyttade in på MHK för 3 år sen (bor inte där längre, har annat boende sedan 2 år tillbaka) var det bara 2-3 månader kötid. De höll dock på med stambyte vid den tidpunkten så att folk behövde flytta in och ut en del, kan tänka mig att kötiden är längre nu.

Trivdes bra i min korridor. Framförallt folk från LTH men även blandat från övriga fakultet. Har ingen erfarenhet av korridorslivet på parran men jag upplevde det som lugnt på MHK. Brukade vara lite liv på fredag/lördag kväll (mest förfest innan utgång på nation). Det enda negativa var att man inte hade egen dusch.
Citera
2021-10-07, 13:54
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Ring och fråga, damen i receptionen är extremt vänlig. Eller, det är säkert en helt annan person där numera men på den gamla goda tiden var hon både trevlig och hjälpsam med att berätta hur lång kötiden är.
Citera
2021-10-07, 14:05
Medlem
Citat:

Hallå där, fick faktiskt ett rum på MHK igår. Hade plats 500 ish i plats, stått där i ca. 4 månader.
Citera
2021-10-07, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen
När jag flyttade in på MHK för 3 år sen (bor inte där längre, har annat boende sedan 2 år tillbaka) var det bara 2-3 månader kötid. De höll dock på med stambyte vid den tidpunkten så att folk behövde flytta in och ut en del, kan tänka mig att kötiden är längre nu.

Trivdes bra i min korridor. Framförallt folk från LTH men även blandat från övriga fakultet. Har ingen erfarenhet av korridorslivet på parran men jag upplevde det som lugnt på MHK. Brukade vara lite liv på fredag/lördag kväll (mest förfest innan utgång på nation). Det enda negativa var att man inte hade egen dusch.

Hur snuskiga är de delade duscharna? Jag menar jag duschar på gymmet ~3 gånger i veckan utan större problem, men folk kanske grisar ner korridorsduscharna mer? Man ställer sig inte och rakar sig i duschen på gymmet tex antar jag, vilket nog många gör hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Ring och fråga, damen i receptionen är extremt vänlig. Eller, det är säkert en helt annan person där numera men på den gamla goda tiden var hon både trevlig och hjälpsam med att berätta hur lång kötiden är.

Smart, det ska jag göra!

Citat:
Ursprungligen postat av pellexdm8
Hallå där, fick faktiskt ett rum på MHK igår. Hade plats 500 ish i plats, stått där i ca. 4 månader.

Där ser man, 4 månader är ju inte farligt alls! Får man gå på visning innan eller är det bara att hugga på första bästa som kommer ut och sen får man bara leva med hur det ser ut? Aldrig varit hemma hos någon på MHK nämligen.

Var det ett vanligt rum eller ett av de större rummen med sovalkov? Jag är nämligen främst intresserad av det sistnämnda, då jag har förhållandevis mycket möbler som jag skulle vilja ha med mig.
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2021-10-07 kl. 18:05. Anledning: Stavfel
Citera
2021-10-07, 22:01
Medlem
Citat:
Där ser man, 4 månader är ju inte farligt alls! Får man gå på visning innan eller är det bara att hugga på första bästa som kommer ut och sen får man bara leva med hur det ser ut? Aldrig varit hemma hos någon på MHK nämligen.

Var det ett vanligt rum eller ett av de större rummen med sovalkov? Jag är nämligen främst intresserad av det sistnämnda, då jag har förhållandevis mycket möbler som jag skulle vilja ha med mig.

Jag fick ett mail som sa att nya rum var lediga, gick in gjorde intresseanmälan på dom två som låg ute, fick ett mail 3h senare att jag blev erbjuden ett av rummen. Var tvungen att skicka info och skriva kontrakt inom 3 dagar, ingen visning (antar att personen fortrfarande bor där?). Så har ingen aning vad som finns i rummet eller hur det ser ut, men det gör inget för min del

Jag fick ett vanligt korridorsrum i rak korridor, alltså ingen sovalkov, jag fick det jag ville ha. Jag flyttar från ett möblerat rum så passar bra att flytta in i möblerat.

EDIT: finns ett fåtal bilder på deras hemsida som visar ett exempelrum, även en YT video med en utländs snubbe som visar runt i en korridor om du vill se mer!
Citera
2021-10-07, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellexdm8
Jag fick ett mail som sa att nya rum var lediga, gick in gjorde intresseanmälan på dom två som låg ute, fick ett mail 3h senare att jag blev erbjuden ett av rummen. Var tvungen att skicka info och skriva kontrakt inom 3 dagar, ingen visning (antar att personen fortrfarande bor där?). Så har ingen aning vad som finns i rummet eller hur det ser ut, men det gör inget för min del

Jag fick ett vanligt korridorsrum i rak korridor, alltså ingen sovalkov, jag fick det jag ville ha. Jag flyttar från ett möblerat rum så passar bra att flytta in i möblerat.

EDIT: finns ett fåtal bilder på deras hemsida som visar ett exempelrum, även en YT video med en utländs snubbe som visar runt i en korridor om du vill se mer!

Sweet, tack för info! Två avslutande frågor. Vet du hur lång uppsägningstid det är när man bor där? Och hur lång tid är det från att du blev erbjuden rummet till att du flyttar in?
Citera
2021-10-08, 10:49
Medlem
Citat:
Sweet, tack för info! Två avslutande frågor. Vet du hur lång uppsägningstid det är när man bor där? Och hur lång tid är det från att du blev erbjuden rummet till att du flyttar in?

Upsägningstiden i kontraktet är 1 månad för korridorsrum. Jag fick ju rummet den 6e Okt och inflyttning är 1a Nov. Jag antar att det är 1-2 månadsskift på rummen, typ som på AF.
Citera
2021-10-08, 14:23
Medlem
Citat:
Hur snuskiga är de delade duscharna? Jag menar jag duschar på gymmet ~3 gånger i veckan utan större problem, men folk kanske grisar ner korridorsduscharna mer? Man ställer sig inte och rakar sig i duschen på gymmet tex antar jag, vilket nog många gör hemma.

Smart, det ska jag göra!

Hade inget problem med att duscharna var ofräscha, de städas en gång i veckan och höll helt okej nivå. Däremot är det inget vidare att behöva vandra genom hela korridoren varje gång man vill ta en dusch. Speciellt om man har kvinnobesök eller när man är bakis.

Samtliga rum är väl i princip identiska (bortsett från alkovrummen då som är lite större). Finns exempelbilder på deras hemsida där ex. 1-3 ger en rättvis bild av hur ett av rummen med standardmöblering ser ut. Vad jag minns ingick det säng, nattduksbord, skrivbord, stol, fotölj, golvlampa och ett mindre bord. Samt platsbyggd bokhylla/garderob. Toaletten är liten men fräsch då de renoverades i samband med stambyte för några år sen.

Ärligt talat är rummen rätt tråkiga men helt okej med tanke på läget och vad du betalar. Typiska studentrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in