2009-08-24, 17:28
Medlem
Med tanke på rådande bostadsbrist för tillfället:

Hur stor chans tror ni det är att någon vill hyra ett AFB-rum enbart november-december till AFB-hyra fast i andra hand?
Citera
2009-08-24, 17:33
Medlem
Coesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni
Med tanke på rådande bostadsbrist för tillfället:

Hur stor chans tror ni det är att någon vill hyra ett AFB-rum enbart november-december till AFB-hyra fast i andra hand?
Jag hade gjort det direkt, förutsatt att jag inte har fått tag på boende i november (pendlar tills dess att jag får något, inte mycket att be för). Tror det gäller de flesta.
Citera
2009-08-24, 19:07
Medlem
Men när sedan november kommer och "trycket ska lätta" så kommer ju alla som nu är inneboende (inklusive mig) att fightas om det som kommer ut då, vilket slukar upp alla icke novisch märkta lägenheter vilket i sin tur gör att den kull av folk som är novischer då inte får bostad allihop, och därför får flera av dessa söka inneboenden plus att folk från nu som inte får något får fortsätta vara inneboende till nästa sommar osv.
En sak till;
Eftersom i princip alla korridorrum är novisch märkta så har vi med för dåliga könummer denna gång aldrig chansen att få bo i ett sådant. (förutsatt att vi inte byter universitet...) skitkul...NOT

Lösning; arkebusera politikerna och BYGG!
Citera
2009-08-24, 19:23
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcard
De säger att lund lider av bostadkris men det är ju bara vi novischer som lider av den.
Ja, för det är ju bara novischer som lider av att det råder bostadsbrist, själv har jag många vänner som inte fick boende i första vändan och fortfarande bor inneboende efter 2 terminer. Snarare så gör hela den här Novischgrejen att bostadsbytet vid terminsstart är helt kört. Man har att välja på lägenheter och kötiden för dem vid terminsstart är uppemot 2 år. Korridorsrum är bara att glömma om man inte är novisch.

Man borde ha ett system som i stockholm, där man parar ihop folk i 2or, alternativt lägger ihop sina ködagar för att kunna hyra en 2a tillsammans. Som det är ny kan en person gå in och ta en 4a, varpå hans två vänner som han bor tillsammans kan spara sina ködagar till andra lägenheter, varpå ködagsinflation uppstår.

Det är inte bara novischer som drabbas, ALLA drabbas. Ockupationer är inget alternativ, bygga mer är det enda som gäller, och att göra om kösystemet.
Citera
2009-08-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
själv har jag många vänner som inte fick boende i första vändan och fortfarande bor inneboende efter 2 terminer.

Tänk att du har inneboende.... Vi har ju inte det heller......Så fort man fick antagningsbeskedet så registerade man sig och fick novisch-status och ändå inte får/har boende ännu.

Jag har en fråga som jag gärna vill ha ett snabbt svar på , snälla ni , it's urgent :

När man har ett korridor-rum på afb och vill hyra ut det under en period ( säg 6mån-ett år)..

blir det ett andra hands kontrakt ? eller hur gör man då ?

går man till afb och be om att få papper och såna saker eller vart går man ?

Nån har ett korridor-rum och vill hyra ut det under en period ? Vad är det jag måste akta mig får?
Citera
2009-08-24, 22:46
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikern
Men när sedan november kommer och "trycket ska lätta" så kommer ju alla som nu är inneboende (inklusive mig) att fightas om det som kommer ut då, vilket slukar upp alla icke novisch märkta lägenheter vilket i sin tur gör att den kull av folk som är novischer då inte får bostad allihop, och därför får flera av dessa söka inneboenden plus att folk från nu som inte får något får fortsätta vara inneboende till nästa sommar osv.
En sak till;
Eftersom i princip alla korridorrum är novisch märkta så har vi med för dåliga könummer denna gång aldrig chansen att få bo i ett sådant. (förutsatt att vi inte byter universitet...) skitkul...NOT

Lösning; arkebusera politikerna och BYGG!

Fel, finns områden där novischförtur aldrig gäller, till exempel tomegapsgården och magasinet (finns nog något mer också)
Citera
2009-08-24, 23:41
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Tänk att du har inneboende.... Vi har ju inte det heller......Så fort man fick antagningsbeskedet så registerade man sig och fick novisch-status och ändå inte får/har boende ännu.

Tänk att jag bor i en tvåa med 3 andra killar.

Citat:

Jag har en fråga som jag gärna vill ha ett snabbt svar på , snälla ni , it's urgent :

När man har ett korridor-rum på afb och vill hyra ut det under en period ( säg 6mån-ett år)..

blir det ett andra hands kontrakt ? eller hur gör man då ?

går man till afb och be om att få papper och såna saker eller vart går man ?

Nån har ett korridor-rum och vill hyra ut det under en period ? Vad är det jag måste akta mig får?
AFB kan ordna alla papper för andrahandsuthyrning.
Citera
2009-08-25, 01:00
Medlem
Coesars avatar
Inneboende, dela två med tre andra... och ni har ändå tur. Det säger en del om hur felrunkad hela situationen är.

Tittade rutinmässigt inom på AFB nu. Jag ligger 19/70 på ett korridorrum, 29/112 på ett annat. Jag vet inte om vad jag känner mest: medlidande för dem som ligger där nere på sextio-sjuttio eller lägre, eller bara mer oro för hur usel min egen plats egentligen är. Fan, jag klarar väl mig till november, men jag vill inte behöva pendla hela terminen...

Edit: Förresten, när börjar bostäder läggas upp på AFB Direkt, och vid vilken tid på dygnet?
Senast redigerad av Coesar 2009-08-25 kl. 01:08.
Citera
2009-08-25, 01:50
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coesar
Inneboende, dela två med tre andra... och ni har ändå tur. Det säger en del om hur felrunkad hela situationen är.

Tittade rutinmässigt inom på AFB nu. Jag ligger 19/70 på ett korridorrum, 29/112 på ett annat. Jag vet inte om vad jag känner mest: medlidande för dem som ligger där nere på sextio-sjuttio eller lägre, eller bara mer oro för hur usel min egen plats egentligen är. Fan, jag klarar väl mig till november, men jag vill inte behöva pendla hela terminen...

Edit: Förresten, när börjar bostäder läggas upp på AFB Direkt, och vid vilken tid på dygnet?
Tur och tur, det beror på lathet att inte ha letat ordentligt. Det handlar om att leta ordentligt på blocket och att inte ge upp. AFB är enbart ett alternativ.

AFB direkt är ett skämt, har inte sett någonting där på ett år.
Citera
2009-08-25, 02:27
Medlem
Coesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Tur och tur, det beror på lathet att inte ha letat ordentligt. Det handlar om att leta ordentligt på blocket och att inte ge upp. AFB är enbart ett alternativ.

AFB direkt är ett skämt, har inte sett någonting där på ett år.
Jag gav upp efter cirka 80 skickade mejl och två svar, varav ett negativt, det erkänner jag. Kändes som att det fanns bättre saker att lägga min energi och mina dagar på.

Allright, då är det inget jag ska räkna med.
Citera
2009-08-25, 08:15
Medlem
Not_mes avatar
Citat:

Jag har under mina tre år i Lund enbart sett ett objekt där EN gång. De objekt som läggs upp där är objekt som av någon anledning passerat genom kön en gång.
Citera
2009-08-25, 10:38
Medlem
Lambos avatar
Citat:

Jag frågade dem när jag var inne och fixade med mina nycklar för ungefär 9 månader sedan. De lägger in dem så fort de kan, så alltså under deras öppettidet någongång. Men i 2 av 3 fall direkt på morgonen.

Jag har sett både korridorsrum, större och mindre lägenheter flertalet gånger. Mindre rum ligger inte ute i mer än några minuter medans jag har sett en 2a ligga i flera dagar (dock i slutet av vårterminen när trycket är som lägst).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in