2009-12-10, 12:16
Medlem
Coesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuttoblack
jag fick 12-08 02.21
hur många är före då?
vilka områden är bäst om man ska plugga ekonomi?
Varje minut efter midnatt är ett könummer. Alltså, om du har 00:01 har du mest konkurrenskraftigt könummer. Har du 01:01 har du sextio som har mer konkurrenskraftiga, och så vidare.

Sparta ligger precis bredvid Ekonomicentrum, men Delphi är också väldigt nära (och enligt mig betydligt trevligare). Rent generellt spelar det dock ingen riktig roll i Lund, du har i stort sett aldrig mer än 20 minuters cykeltur från punkt A till punkt B, och då får du cykla genom hela stan. Satsa på ett rum som passar dig i miljö, atmosfär och karakteristik, snarare än ett som ligger nära studiecentrat.
Citera
2009-12-10, 15:30
Medlem
AFB bostäder lund, vänta eller ta första bästa?

Jag fick kötid 2009-12-08 00:57 (Borde vara rätt bra).

Jag undrar om man kan avvakta och försöka ta det man vill ha och prioriterar, mublerat, sparta, lite lägre hyra, mindre rum i korridorer.

Eller ska man bara ta första bästa för att slippa få problem om rummen försvinner?

tacksam för alla tips för er som har erfarenhet

/Mvh Rasmus Zivvi
Citera
2009-12-10, 15:56
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zivvi

Jag undrar om man kan avvakta och försöka ta det man vill ha och prioriterar, mublerat, sparta, lite lägre hyra, mindre rum i korridorer.

Eller ska man bara ta första bästa för att slippa få problem om rummen försvinner?

/Mvh Rasmus Zivvi
Du ska ta första bästa. Helt klart. När du väl är inne i systemet är det betydligt enklare att hitta något nytt man gillar, men du vill inte hamna i en situation där du tackade nej till boende och därför inte har något.
Citera
2009-12-10, 16:27
Medlem
Coesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zivvi

/Mvh Rasmus Zivvi
Var inte alldeles för kräsen, men lite kan du prioritera om du har ett sådant könummer. Du märker när det börjar tunnas ut i antalet bostäder som släpps, och vid det laget kommer de flesta med bättre nummer än dig ha plockat boende redan. Eller rättare sagt, med ett sådant könummer får du en bostad så länge du söker medan novischbostäder kommer upp.
Citera
2009-12-10, 16:33
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coesar
Var inte alldeles för kräsen, men lite kan du prioritera om du har ett sådant könummer. Du märker när det börjar tunnas ut i antalet bostäder som släpps, och vid det laget kommer de flesta med bättre nummer än dig ha plockat boende redan. Eller rättare sagt, med ett sådant könummer får du en bostad så länge du söker medan novischbostäder kommer upp.
Har du förresten koll på när man borde kunna räkna med att få boende hos AF om man har köat sen 1 augusti?
Citera
2009-12-10, 18:01
Medlem
Coesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Har du förresten koll på när man borde kunna räkna med att få boende hos AF om man har köat sen 1 augusti?
Om man inte fick under perioden man räknades som novisch är man nog tyvärr fuckad fram tills hösten, åtminstone. Tror det brukar gälla cirka ett års väntetid, men det är verkligen inte satt i sten. Oavsett så bör man titta inom på AFB:s hemsida så ofta som möjligt för att se hur man ligger till på olika objekt -- det är egentligen det bästa sättet att få pejl på hur man står sig mot konkurrensen -- eller om något, mot all rim och reson, kommit upp på AFB Direkt.

Det känns hursomhelst inte troligt att man får någonting under vårterminen, åtminstone.
Citera
2009-12-10, 18:08
Medlem
pernil90s avatar
Har en fråga:

Jag hade jävla tur och fick följande:
Mitt ködatum
2009-12-08 00:18

Jag kan alltså välja och vraka ganska mycket, "kruxet" är att jag redan har fixat bostad och kommer därför inte behöva lägenhet. Kan jag fixa en lägenhet via AFB, hyra ut denna i andra hand i ett år och sedan själv bo i den?

Fråga 2: Får man ta mer i hyra än vad man själv betalar? T.ex. att jag tar 4 000 för en lägenhet som har 3 500 i hyra? I andrahandsuthyrning alltså.

mvh
Senast redigerad av pernil90 2009-12-10 kl. 18:16.
Citera
2009-12-10, 18:20
Medlem
Forsmanis avatar
Tjena! Försöker sätta upp mig på kö hos AFB. Men när jag kommer till frågan "Är du säker på att du vill boka valt objekt?" och jag trycker boka kommer det upp "Intresseanmälan saknas" och det blir inte bokat.

vad är problemet?
Citera
2009-12-10, 18:21
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsmani
Tjena! Försöker sätta upp mig på kö hos AFB. Men när jag kommer till frågan "Är du säker på att du vill boka valt objekt?" och jag trycker boka kommer det upp "Intresseanmälan saknas" och det blir inte bokat.

vad är problemet?

Tror det brukar vara lite krångel första dagen då man försöker boka. Det var det iaf för mig förut
Citera
2009-12-10, 18:24
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Har en fråga:

Jag hade jävla tur och fick följande:
Mitt ködatum
2009-12-08 00:18

Jag kan alltså välja och vraka ganska mycket, "kruxet" är att jag redan har fixat bostad och kommer därför inte behöva lägenhet. Kan jag fixa en lägenhet via AFB, hyra ut denna i andra hand i ett år och sedan själv bo i den?

Fråga 2: Får man ta mer i hyra än vad man själv betalar? T.ex. att jag tar 4 000 för en lägenhet som har 3 500 i hyra? I andrahandsuthyrning alltså.

mvh

Nej det får du inte göra, men det är ändå en dum ide. Det är i princip bara korridorer som släpps till novischer och efter ett års kötid kan du få en sådan, och dessutom ha god chans på ettor
Citera
2009-12-10, 18:29
Medlem
Forsmanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Tror det brukar vara lite krångel första dagen då man försöker boka. Det var det iaf för mig förut

Tröttsamt! fick du upp samma fel meddelande eller? "intresseanmälan saknas"
Citera
2009-12-10, 18:30
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Nej det får du inte göra, men det är ändå en dum ide. Det är i princip bara korridorer som släpps till novischer och efter ett års kötid kan du få en sådan, och dessutom ha god chans på ettor

Så jag får ej hyra ut den i andrahand? Men om ett år blir jag väl inte novisch? Då borde det väl vara lite svårare att få bostad? Om ett år kommer jag antagligen ha stått i kö i två år hos LKF, har jag chans på ett boende då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in