2016-07-11, 10:26
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teambuilder
Är det någon som vet varför Lund envisas med att dela ut köplatser till novischlotteriet i form av tider som t.ex. 2016-07-12 01:15, istället för att bara ange en vanlig köplats?

Det troliga är väl att om man inte får en bostad nu vid de nivischvikta platserna, så fortsätter köplatsen att gälla även senare, och då har man just tidsstämpel som "köplats" (lång tid i kön = hög köplats).

Sedan har de valt att lotta ut tiderna uppdelade på minuter. Detta borde väl vara det som är praktiskt mest lämpligt, sett utifrån hur deras datasystem är programmerat (och om detta har jag ingen som helst kunskap utan bara antar).

Det spelar ju ingen som helst roll i slutänden för den sökande.
Citera
2016-07-11, 18:46
Medlem
Hej,
Ska (förhoppningsvis) börja studera i lund i höst. Vad gör man om man inte får bostad från afb? Eller fast man skulle få en, men får inte flytta in då studierna börjar? Kommer från finland, så har inga kontakter i lund heller.
Citera
2016-07-11, 19:37
Medlem
Och annat jag undrar över, gällande sökande av bostäder på afb. Hur långa är ansökningstiderna för bostäderna? Blir de alla tillgängliga den 15.7, eller kommer det mera av dem vartefter, och isåfall under hur lång tid? Vad jag är ute efter är ifall man måste bänka sig framför datorn 15.7 och en tid framöver, eller räcker det att man går och kollar sitt läge i kön, och möjligtvis ändrar det man söker, tex 1ggn/dag?

Tack så mycket på förhand! Jobbigt då man inte känner nån eller har något humm om hur det funkar
Citera
2016-07-11, 21:39
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adsaker
Hej! Som jag har förstått det så måste man göra en bostadsansökan mellan 12e och 14e juli för att kunna ta del av novischernas lotteri. Har sökt en utbildning som inte ligger i Lund som första hand och kommer troligen vara reserv där.. Kommer jag inte in där kommer jag att plugga i Lund.

Kan jag då även ta del av lotteriet eller är det bara för dem som blivit antagna eller blivit reserv till Lund?

Du måste vara antagen till en utbildning eller vara reserv för att anmäla dig till lotteriet.

Citat:
Ursprungligen postat av mrmint
Har någon av er förslag på en ort med goda pendlingsmöjligheter till Lund, max 120 minuter tur och retur, där det finns goda chanser till att hyra som student, med studiemedel som enda inkomst fast utan studiekrav? Alltså en lägenhet som det går att bo kvar i efter studietiden.

Eller en bostadsrätt att köpa för omkring 300 000 kr?

I princip vart du än bor i Skåne så kommer du med bil till Lund på max 2 timmar. Från denna lägenhet når du dock Lund med tåg inom 1 timme: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...n-27-a-9255115

Citat:
Ursprungligen postat av Culeman
Och annat jag undrar över, gällande sökande av bostäder på afb. Hur långa är ansökningstiderna för bostäderna? Blir de alla tillgängliga den 15.7, eller kommer det mera av dem vartefter, och isåfall under hur lång tid? Vad jag är ute efter är ifall man måste bänka sig framför datorn 15.7 och en tid framöver, eller räcker det att man går och kollar sitt läge i kön, och möjligtvis ändrar det man söker, tex 1ggn/dag?

Tack så mycket på förhand! Jobbigt då man inte känner nån eller har något humm om hur det funkar

Det kommer ut ett gäng rum om dagen i någon månads tid.
Citera
2016-07-11, 21:42
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Hej,
Ska (förhoppningsvis) börja studera i lund i höst. Vad gör man om man inte får bostad från afb? Eller fast man skulle få en, men får inte flytta in då studierna börjar? Kommer från finland, så har inga kontakter i lund heller.

Antingen så får man bo i andra- eller tredjehand, bo inneboende eller köpa en lägenhet. Att tälta är också ett alternativ...
Citera
2016-07-11, 22:32
Medlem
Piggelin-Jonass avatar
Är tyvärr inte novischsökande då jag redan kommit in på skolan en gång men tackat nej. Vad gör jag då för att få bästa möjlighet till att få hyra bostad?
Citera
2016-07-11, 22:41
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggelin-Jonas
Är tyvärr inte novischsökande då jag redan kommit in på skolan en gång men tackat nej. Vad gör jag då för att få bästa möjlighet till att få hyra bostad?

Förstahandskontrakt kan du glömma utan du får istället satsa på andra- och tredjehandskontrakt alternativt bo inneboende eller köpa bostad. Är du av det kvinnliga könet så går det givetvis enklare att hitta bostad men det är en annan historia...
Citera
2016-07-11, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe
Antingen så får man bo i andra- eller tredjehand, bo inneboende eller köpa en lägenhet. Att tälta är också ett alternativ...
Tack för svar!
Då ska jag söka på blocket och bopoolen, antar jag?
Ännu en fråga gällande levnadskostnader, klarar jag av att leva (hyra, mat, kursböcker osv) med det man får i studiebidrag och -lån från finland, ca 11 800kr i månaden?
Citera
2016-07-11, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggelin-Jonas

Detta har jag missat helt. Så kan det ju inte vara? Jag kom också in förra året men tackade nej och tänkte gå i år istället. Man måste ju fortfarande vara novisch då man inte tidigare sökt bostad, eller?
Citera
2016-07-12, 10:37
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Tack för svar!
Då ska jag söka på blocket och bopoolen, antar jag?
Ännu en fråga gällande levnadskostnader, klarar jag av att leva (hyra, mat, kursböcker osv) med det man får i studiebidrag och -lån från finland, ca 11 800kr i månaden?

Ja, det är bara att söka där om du inte får en bostad! De flesta vill dock endast ha kvinnliga inneboenden... Svenskarna får 2 tusen mindre än dig per månad från CSN så du bör klara dig fint!
Citera
2016-07-12, 10:46
Medlem
Går det som novischsökande att på nått sätt välja att man hellre vill ha en etta än korridor eller är lottningen helt slumpmässig?
Citera
2016-07-12, 11:00
Medlem
lakritcs avatar
Hur svårt är det att få en lägenhet på Tomegapsgården? Hur många års kötid pratar vi? Ska tydligen bara vara 17 st totalt. Hur stora brukar de vara och vad ligger hyrorna på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in