2016-07-18, 14:02
Medlem
-RW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmint
Tack för ett utförligt svar!

Du nämner dock inte områdena Gylleholm eller Klosterängen.

Det hade varit särskilt aktuellt att veta om du känner till något om Klosterängen, eftersom det där finns flera lediga lägenheter om 22 kvm, varav några med uteplats. Området ligger i nordöst, med andra ord är det nedförsbacke till universitetsområdet, och uppförsbacke på hemvägen, om jag har förstått dig rätt?

Kämnärsrätten ser lite slitet ut och påminner om billiga modulhus som brukar sättas upp på innergårdar när lägenheter skall renoveras, baserat på bilderna som AF Bostäder har publicerat, samt det som går att se genom Google Maps. Vet du om det är fräscht på insidan? Trivs folk i det området?

Klosterängen är många gånger fräschare på insidan och utsidan än Kämnärsrätten. Framförallt är köket mycket bättre utrustat. Kyl och "frys" i de flesta (alla?) ettor på Kämnärsrätten är av den här typen, fast äldre. Facket du ser överst är alltså frysen, eller köldfacket (fråga dina föräldrar vad detta är, de har säkert haft ett i husvagnen). Med plats för hela två eller tre små matlådor. Klosterängen har däremot halvkyl/halvfrys.

Man kan definitivt trivas på Kämnärsrätten, vilket jag gjort, men jag trivdes mycket bättre på Klosterängen och jag tror att de flesta skulle hålla med.

Jag måste tillägga att fasaderna på Kämnärsrätten som ligger i skugga kan se riktigt grisiga och avskräckande ut. Insidan är däremot inte rutten utan allt är helt och rent nog för att man ska våga ta hem en tjej.
Senast redigerad av -RW- 2016-07-18 kl. 14:11.
Citera
2016-07-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag vet inte varför Kämnärs är dyrare men det kan ha att göra med att korridorerna är mindre där. Ju färre som bor i en korridor, desto dyrare. Parentesen har 18 boende/korridor, Vildanden och Ulrikedal har 12 som standard (vill jag minnas, kan ev. ha fel på exakt siffra).
Aha jo, han jag kände bodde på vildanden och det kostade väldigt lite, samt sparta och ulriksdal verkar vara prisade relativt lågt även fast de har 12? som korridorsnummer. Smakar det så kostar det antar jag, iaf kan man välja och vraka lite.
Citera
2016-07-18, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Culeman
Har idag skickat ca 20 förfrågningar på inneboende åt hyresvärdar på bopoolen, en har svarat, nästan genast. Hur fungerar marknaden? Skall jag genast svara att jag vill ha rummet och åka (från finland) och skriva kontrakt, eller kan jag vänta på svar av andra jag kontaktat?

hade jag varit du så hade jag åkt och skrivit kontrakt av den enkla anledningen att bara ha en bostad fixad till skolstarten med säkerhet så du inte hamnar i sitsen som mängder med folk gör varje år att du inte ens har någon bostad. Vilket då resulterar i att man då måste börja jaga plats att sova på varje natt om man har otur (skickade pm till dig förövrigt)

angående att kämnärsrätten är en aning dyrare än övriga beror enligt afb detta på att dem i stor utsträckning är renoverade både invändigt och utvändigt
Senast redigerad av Glozelle 2016-07-18 kl. 15:33.
Citera
2016-07-18, 16:57
Medlem
RobertusCaesars avatar
Tjena! Undrar lite här om sparta och Delphi. Vad jag kan se på bilder från dem båda så verkar delphi vara fräschare och snyggare. Sparta får jag nästan lite sovjet-vibbar ifrån, men jag har ändå svårt att bestämma vad jag vill ha. Fick en relativt bra köplats (320), så kan väl i princip välja vad jag vill ha. Jag känner själv att jag vill dra igång med gymmandet igen, vilket finns i samma byggnad som Sparta. Ska även studera på ekonomihögskolan så det är ju nära och smidigt. Men som sagt, det ser slitet och gammalt ut. Delphi ser ju aningen trevligare ut och med mer uteplatser att hänga på under vår/sommar. Men hur långt är det gåväg/cykelväg mellan Dephi - ekonomihögskolan? Är det värt att ta Delphi före Sparta?

Jag är 100% medveten om att formuleringarna, meningsuppbyggnaden och allmänn struktur i texten är helt åt helvete, men jag skrev vad jag tänkte rätt av så det får bli som det blir.

Tacksam för svar!
Citera
2016-07-18, 17:01
Medlem
Slaxarns avatar
Vilket datum släpps lgh för personer utanför novishkön?

/köplats 2015-07-09
Citera
2016-07-18, 19:16
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertusCaesar
Tacksam för svar!
Det finns ett gym i anslutning till Delphi också, Actic Delphinen. Att cykla från Delphi till EC tar kanske 5-7 minuter? Något sådant.
Citera
2016-07-18, 20:14
Medlem
Hur dåligt är det att bo i staffanstorp? Stämmer det att de tar bara 15 min med buss till lund?
Citera
2016-07-18, 20:40
Medlem
joyyys avatar
Ligger först i kön på två lägenheter. Den ena i Kämnärsrätten (röd etta) och den andra i Vildanden. Är osäker på vilken jag ska välja! Den i Kämnärsrätten är lite billigare, men den i Vildanden känns fräschare. Vilken hade ni valt?
Citera
2016-07-18, 21:58
Medlem
Slaxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyyy
Ligger först i kön på två lägenheter. Den ena i Kämnärsrätten (röd etta) och den andra i Vildanden. Är osäker på vilken jag ska välja! Den i Kämnärsrätten är lite billigare, men den i Vildanden känns fräschare. Vilken hade ni valt?

Vart ska du plugga?

Jag hade troligen valt Kämnersrätten i de flesta fallen
Citera
2016-07-18, 22:04
Medlem
joyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaxarn
Vart ska du plugga?

Jag hade troligen valt Kämnersrätten i de flesta fallen

Det blir nog Kämnersrätten! Ska plugga pol. kand. Vet inte riktigt var man kommer befinna sig då.

Edit: Har en annan fråga också. Jag är nummer två i kön på mitt förstahandsval och först i kön på mitt andrahandsval. Vad händer om jag kommer in på mitt andrahandsval och den som ligger före mig på mitt förstahansval tackar nej till sin plats. Får jag den lägenheten då, eller måste jag ta den jag kommit in på först? Förklarade lite rörigt kanske, men hoppas ni fattar!
Senast redigerad av joyyy 2016-07-18 kl. 22:10.
Citera
2016-07-18, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joyyy
Det blir nog Kämnersrätten! Ska plugga pol. kand. Vet inte riktigt var man kommer befinna sig då.

Edit: Har en annan fråga också. Jag är nummer två i kön på mitt förstahandsval och först i kön på mitt andrahandsval. Vad händer om jag kommer in på mitt andrahandsval och den som ligger före mig på mitt förstahansval tackar nej till sin plats. Får jag den lägenheten då, eller måste jag ta den jag kommit in på först? Förklarade lite rörigt kanske, men hoppas ni fattar!
Det där är troligtvis inget du behöver oroa dig för, vore väldigt konstigt om den som är först i kön tackar nej, då man inte kan tacka nej när man väl fått ett boende utan att bli "utslängd" ur kön.
Citera
2016-07-19, 00:12
Medlem
RobertusCaesars avatar
Tjena! Som det står på AF-bostäders hemsida så ska man anmäla sig till Studentlund för att få söka bostäder. Saken är den att jag har blivit antagen till en utbildning, men en annan ligger jag 2a reserv på (den jag egentligen vill in då). Man ska ju använda en "anmälningskod" på LU-XXXXX. Den verkar vara unik för varje kurs. Spelar det någon roll om jag anmäler mig med koden från kursen jag är antagen till, men ändå hoppar in på den andra kursen sen när jag (förmodligen) får plats på den? Eller måste jag tvunget köra den kursen jag har anmält mig med på studenlund för att inte bli utkastad från kön? Jag fick en relativt bra plats och vill inte riktigt riskera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in