2015-09-21, 16:17
Medlem
Hej,

Har tänkt byta korridorsrum med en kompis.

Har någon erfarenhet av att byta rum utan att officiellt göra det hos AFB?

Tack.
Citera
2015-09-23, 21:02
Medlem
.Sensejs avatar
Angående att bli tilldelad bostad när man är först i kö efter söktiden gått ut:

Citat:
Hyresavtalet finns normalt tillgängligt nästkommande vardag efter 14.00 efter inloggning på Dina sidor. Ny hyresgäst signerar avtalet elektroniskt. Studie- och medlemskravet styrks av den sökande genom att aktuella handlingar skickas via e-post till AF Bostäders Servicecenter på Sparta. Så snart avtalet är signerat av kund och studie- och medlemskravet styrkts så signeras avtalet av AF Bostäder. När hyresavtal tecknas förlorar den bostadssökande alltid sin kötid.

Exakt vad är det som ska skickas in?
Senast redigerad av .Sensej 2015-09-23 kl. 21:04.
Citera
2015-09-24, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Angående att bli tilldelad bostad när man är först i kö efter söktiden gått ut:

Exakt vad är det som ska skickas in?

Registreringsintyg från Ladok som visar att du bedriver aktiva studier.
Skärmdump av Studentlund som visar att du har aktivt medlemskap (sidan med fakturor)

Dessa ska du maila till AFB.
Citera
2015-09-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -RW-
Det borde för tillfället vara något längre kötider, ja. De som bor på (delar av) Kämnärsrätten fick nyligen två års extra kötid för att kunna flytta ut inför rivning och ombyggnation.

What? Fick de två års extra kötid? Det förklarar isåfall varför jag ligger sämre till i kön idag än vad jag gjorde för 6 månader sedan.
Det står inte på afb.se att de fått två år dock, utan bara förtur, men du kan bekräfta att det är två år eller?
Citera
2015-10-01, 15:06
Medlem
Resorbs avatar
Fick ett lite läskigt mail att jag kommer bli vräkd eftersom jag inte tagit 15hp hösten 14. Totalt glömmt bort detta krav. Finns det nånting jag kan göra? Måste alla poäng komma från LU? Läste en kurs vid ett annat universistet på den tiden också. Känns hemskt just nu :/

Tacksam för svar.

PS. Behöver man uppfylla nån sorts krav för att söka ny bostad, har en del ködagar nu?
Senast redigerad av Resorb 2015-10-01 kl. 15:11.
Citera
2015-10-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resorb
Fick ett lite läskigt mail att jag kommer bli vräkd eftersom jag inte tagit 15hp hösten 14. Totalt glömmt bort detta krav. Finns det nånting jag kan göra? Måste alla poäng komma från LU? Läste en kurs vid ett annat universistet på den tiden också. Känns hemskt just nu :/

Tacksam för svar.

PS. Behöver man uppfylla nån sorts krav för att söka ny bostad, har en del ködagar nu?

Om AFB kommit på dig med att bryta något krav så tappar du bostad+kötid eftersom samma krav gäller där.

Jag hade ringt och snyftat om depression eller liknande. Samt gjort utdrag från Ladok som visar VT15 och HT15. HT14 var ju ändå ett tag sen.

Om din extra kurs går att tillgodogöra sig i ett program du läser på LU så kanske den faktorn kan spela till din fördel, men generellt bryr de sig inte om poäng från andra universitet.
Citera
2015-10-01, 15:28
Medlem
Resorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Om AFB kommit på dig med att bryta något krav så tappar du bostad+kötid eftersom samma krav gäller där.

Jag hade ringt och snyftat om depression eller liknande. Samt gjort utdrag från Ladok som visar VT15 och HT15. HT14 var ju ändå ett tag sen.

Om din extra kurs går att tillgodogöra sig i ett program du läser på LU så kanske den faktorn kan spela till din fördel, men generellt bryr de sig inte om poäng från andra universitet.

Tack, ska kolla upp det. Går det att söka dispens retroaktivt för den tiden, har hört att det har gått?
Citera
2015-10-01, 16:08
Medlem
Du kan knappast söka dispens 1 år senare men som sagt, sjukdom liksom depression m.m är troligtvis godtagbar anledning som kan göra att de ändrar sitt beslut, men räkna med att de kanske går så långt som att kräva dig på läkarintyg.

Akta dig för att försöka få "dispens" för anledningar som att du tex. jobbat vid sidan om. Det slår snarare emot dig. Studentbostäder är till för heltidsstuderande och inte till för dom som är på väg ut i arbetslivet.

Det är lite konstigt att de kontaktar dig om HT14 nu, det är ändå ett år sen.
Det bör vara ditt dagsläge som utgör grunden för ditt bostadsbehov.
Om du studerat över 15hp under VT15 och är anmäld på mer än 15hp under HT15 så kan jag tycka det borde räcka att visa dem det och peka på HT14 som en "jobbig period".
Senast redigerad av hoaxy 2015-10-01 kl. 16:12.
Citera
2015-10-01, 17:35
Medlem
Resorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Du kan knappast söka dispens 1 år senare men som sagt, sjukdom liksom depression m.m är troligtvis godtagbar anledning som kan göra att de ändrar sitt beslut, men räkna med att de kanske går så långt som att kräva dig på läkarintyg.

Akta dig för att försöka få "dispens" för anledningar som att du tex. jobbat vid sidan om. Det slår snarare emot dig. Studentbostäder är till för heltidsstuderande och inte till för dom som är på väg ut i arbetslivet.

Det är lite konstigt att de kontaktar dig om HT14 nu, det är ändå ett år sen.
Det bör vara ditt dagsläge som utgör grunden för ditt bostadsbehov.
Om du studerat över 15hp under VT15 och är anmäld på mer än 15hp under HT15 så kan jag tycka det borde räcka att visa dem det och peka på HT14 som en "jobbig period".

Tack för informationen. Ska försöka allt som går. Det roliga är att jag hade faktiskt en jobbig perior läsår h14/v15, svår sjukdom i familjen och depressrion på det efter olika anledningar. Jag har bara inte medelat nånting sånt eftersom det är väldigt svårt för mig att ekränna så sådant och fråga om hjälp, trodde att jag skulle klara det på egen ånga. Med det låter bra att det finns åtmistond en chans och att de inte arbetar som robotar som bara går efter det svarta på pappret.
Citera
2015-10-04, 23:03
Medlem
På studentlunds medlemssida syns bara fakturan för HT 15, trots att jag har betalt för HT 14 och VT 15. Är det bara jag som har detta problem?
Citera
2015-10-05, 19:45
Medlem
Ja förresten, borde 2 års kötid räcka för en 1:a på Delphi?

Vad räcker 2 års kötid för generellt sett?
Citera
2015-10-05, 20:07
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivboken
På studentlunds medlemssida syns bara fakturan för HT 15, trots att jag har betalt för HT 14 och VT 15. Är det bara jag som har detta problem?

Är så för mig också, kan vara för att de bytt system nu till HT15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in