2015-07-08, 22:29
Medlem
Schizofrenens avatar
Hej!

Jag tror att jag förstått det mesta ang novischsystemet.
1. Bli medlem i Studentlund
2. Gör en bostadsansökan på AFB
3. Boka bostad (deltag i lotteriet)

Om man kommer in som reserv på sin utbildning står det att man ska vänta med att boka bostad till andra dragningen. Är det inte en väldigt stor risk att alla bostäder hinner försvinna tills dess? Tänker om man får ett riktigt bra lottnummer men inte kan utnyttja det förrän andra antagningen?

P.s. Rent teoretiskt, om man hamnar som första reserv på en utbildning och samma dag tackar en eller flera personer nej till sin plats på samma utbildning, måste man då ändå vänta till andra antagningen innan man får reda på detta?

Tack på förhand
Citera
2015-07-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaSven
Är det någon som vet hur det ligger till när det gäller när man har ett befintligt kontrakt hos AFB och ansöker om en ny bostad.

I mitt fall gäller följande:
Har en lgh med en månads uppsägningstid.
Ligger först på en lgh där inflyttning är 01-10-15.

Innebär detta att jag måste stå bostadslös i september månad, om man måste säga upp kontraktet innan man skriver på det andra? Eller kan man säga upp mitt nuvarande kontrakt så att tiderna matchar varandra och så signerar jag det ändå?

Du måste säga upp kontraktet direkt.
Uppsägningstiden på 1 månad börjar gälla den 1:a i följande månad.
Säga upp i Augusti -> Uppsägningstid börjar 1 September -> Du måste flytta ut 31/09/2015.
Säga upp dig i Juli -> Uppsägningstid börjar 1 Augusti -> Du måste flytta ut 31/08/2015.

Du kan inte acceptera ett nytt avtal utan att först säga upp det gamla. Dvs det går inte att "säga upp kontraktet så tiderna matchar".
Senast redigerad av Sotashi 2015-07-08 kl. 23:22.
Citera
2015-07-09, 05:53
Medlem
Hej! Kan jag ansöka om bostad om jag kommer som reserv på första urvalet?
Citera
2015-07-09, 12:00
Medlem
Någon annan som har problem med att registrera sitt medlemskap på Studentlund.se? Jag klickar in mig på "Bli medlem" och får registreringsprocessens två steg presenterade för mig... men efter det verkar det inte finnas något formulär eller liknande att fylla i.
Citera
2015-07-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evron
Någon annan som har problem med att registrera sitt medlemskap på Studentlund.se? Jag klickar in mig på "Bli medlem" och får registreringsprocessens två steg presenterade för mig... men efter det verkar det inte finnas något formulär eller liknande att fylla i.

Såg precis följande uppdatering på AF:

"OBS! Studentlund har för tillfället tekniska problem med registrering på sin hemsida. Det hindrar dock dig inte från att göra en bostadsansökan hos oss under tiden. (2015-07-09)"
Citera
2015-07-09, 15:50
Medlem
trianglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evron
Såg precis följande uppdatering på AF:

"OBS! Studentlund har för tillfället tekniska problem med registrering på sin hemsida. Det hindrar dock dig inte från att göra en bostadsansökan hos oss under tiden. (2015-07-09)"

Någon som vet hur länge detta ligger nere?
Citera
2015-07-09, 17:59
Medlem
trianglars avatar
Undrar även vilka bostadsområden som ligger nära socialhögskolan? Kom in på Socionom och så som jag uppfattat det är det socalhögskolan som gäller.
Citera
2015-07-09, 20:47
Medlem
Schizofrenens avatar
Har jag gjort saker rätt nu?

1. Bostadsansökan på AFB
2. Blivit medlem (registrerat) på Studentlund. Avgift 205:-

På guiden i början av tråden står det att man ska skriva in betaldatum själv, men på nuvarande novischguide på AFB står det att dom kontrollerar ens medlemskap (och jag såg ingenstans att man kunde skriva in något mer än egna uppgifter...).

Är det något jag har glömt, eller är det nu bara att vänta tills den 14:e och börja söka?

Tacksam för svar!
Citera
2015-07-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
Har jag gjort saker rätt nu?

1. Bostadsansökan på AFB
2. Blivit medlem (registrerat) på Studentlund. Avgift 205:-

På guiden i början av tråden står det att man ska skriva in betaldatum själv, men på nuvarande novischguide på AFB står det att dom kontrollerar ens medlemskap (och jag såg ingenstans att man kunde skriva in något mer än egna uppgifter...).

Är det något jag har glömt, eller är det nu bara att vänta tills den 14:e och börja söka?

Tacksam för svar!
Vart hittade du din anmälningskod? Är det samma som anmälningsnummret på antagning.se?
Citera
2015-07-09, 21:36
Medlem
trianglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njd
Vart hittade du din anmälningskod? Är det samma som anmälningsnummret på antagning.se?

Klicka på mer information där du har tackat ja, där finns det sedan en anmälningskod
Citera
2015-07-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trianglar
Klicka på mer information där du har tackat ja, där finns det sedan en anmälningskod
Tack så mycket! nu är det bara att vänta till den 14 då.
Citera
2015-07-10, 10:29
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njd
Tack så mycket! nu är det bara att vänta till den 14 då.

Gjorde du något mer än det jag skrev ovan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in