2013-07-13, 15:33
Medlem
precixs avatar
Vad i helvete menas med studentlund? Enligt ett inlagg tidigare i traden maste man vara registrerad dar for att kunna vara med i novischutlottningen men enligt studentlund maste man ha fatt sitt antagningsnummer eller vad det nu kallas.

Nagon som kan forklara lite?
Citera
2013-07-13, 16:20
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Okej. Pressas priserna upp för att lura desperata studenter som mig själv, just nu när flera tusen bara har en månad på sig att fixa något?

Hur menar du att priserna pressas upp för att lura studenter? Priserna blir höga eftersom det är många personer som vill bo på samma ställe, vissa studenter har möjlighet att betala mer, vissa studenter har möjlighet att betala mindre för en bostad, så vem är det som skulle lura studenter?
Citera
2013-07-13, 16:28
Medlem
Kygens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av precix
Vad i helvete menas med studentlund? Enligt ett inlagg tidigare i traden maste man vara registrerad dar for att kunna vara med i novischutlottningen men enligt studentlund maste man ha fatt sitt antagningsnummer eller vad det nu kallas.

Jag förstår inte riktigt heller men jag antar att man får något i brevlådan som man kan använda för att skapa ett konto/logga in.
Citera
2013-07-13, 19:48
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Hur menar du att priserna pressas upp för att lura studenter? Priserna blir höga eftersom det är många personer som vill bo på samma ställe, vissa studenter har möjlighet att betala mer, vissa studenter har möjlighet att betala mindre för en bostad, så vem är det som skulle lura studenter?

Att dem höjs just nu, och fram till skolstarten för att sedan sjunka och hamna på en "normal" nivå igen resten av året..?

edit: Måste man ha hunnit tacka ja innan den 16e för att vara med i utlottningen som Novisch?

edit 2: Vad är det här för område? Långt bort från centrum?
https://marknad.lkf.se/HSS/Object/Ob...c-5371489600a5
Senast redigerad av Veaselll 2013-07-13 kl. 19:57.
Citera
2013-07-13, 22:47
Medlem
jzprs avatar
Varför måste man registrera en ny användare på afb.se för att vara med i lotteriet? Jag har ett konto sedan förra året där det står att jag är "Avregistrerad" från bostadskön. När jag sedan försöker göra en ny bostadsansökan vill den skapa ett nytt konto åt mig. Hur ska man gå tillväga?
Citera
2013-07-14, 13:31
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Att dem höjs just nu, och fram till skolstarten för att sedan sjunka och hamna på en "normal" nivå igen resten av året..?

edit: Måste man ha hunnit tacka ja innan den 16e för att vara med i utlottningen som Novisch?

edit 2: Vad är det här för område? Långt bort från centrum?
https://marknad.lkf.se/HSS/Object/Ob...c-5371489600a5

Mjo när det under ett par månader blir väldigt hög efterfrågan bör priserna givetvis stiga. Samtidigt skulle jag gissa på att det är fler som säljer då också.

Bostaden du länkar till ligger tyvärr i ett ganska osoft område långt ifrån centrum (vilket visserligen betyder 10-15 minuter med cykel i Lund). Men självklart är det bättre än ingenting, kör på om du har möjlighet att få en lägenhet där.
Citera
2013-07-14, 13:41
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Varför måste man registrera en ny användare på afb.se för att vara med i lotteriet? Jag har ett konto sedan förra året där det står att jag är "Avregistrerad" från bostadskön. När jag sedan försöker göra en ny bostadsansökan vill den skapa ett nytt konto åt mig. Hur ska man gå tillväga?
Vad spelar det för roll?

Citat:
Ursprungligen postat av precix

Har du blivit antagen har du rimligtvis fått ett antagningsnummer.
Citera
2013-07-14, 14:54
Medlem
jzprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Vad spelar det för roll?

Jag har ju redan registrerat en användare med mitt personnummer. Min användare är personlig och då vet jag inte om det uppskattas att man har flera konton, om det ens går. Går det alltså inte att på nytt ställa sig i bostadskön/lotteriet med en användare som redan har varit med i lotteriet en gång innan? Låter ju som ett riktigt efterblivet system.
Citera
2013-07-14, 16:12
Medlem
Citat:
Jag har ju redan registrerat en användare med mitt personnummer. Min användare är personlig och då vet jag inte om det uppskattas att man har flera konton, om det ens går. Går det alltså inte att på nytt ställa sig i bostadskön/lotteriet med en användare som redan har varit med i lotteriet en gång innan? Låter ju som ett riktigt efterblivet system.

Nej, du kan endast delta i lotteriet en gång. Står ju på AFB's sida.
Var du med förra året kan du ej delta längre, så som jag tolkar det.

Citat:
Är du antagen till Lunds universitet för första gången, så kallad novisch, och dessutom är folkbokförd utanför pendlingsavstånd (utanför Skåne) sedan minst ett år tillbaka? Då går du före i bostadskön!
[...]
För att få denna förtur, skall din ansökan för höstterminen 2013 vara gjord mellan 12 juli och 9 augusti 2013. Förturen som framgår av ditt ködatum, beviljas automatsikt om alla förutsättningar i Kö- och hyresvillkoren är uppfyllda. Ansökningar före eller efter denna ansökningsperiod ger ett ködatum utan förtur. Förtur kan endast erhållas en gång och gäller enbart under antagningsterminen.

Du kan ställa dig i den vanliga kön men där är ju väntetiden upp till ett år.
Senast redigerad av bullgnome 2013-07-14 kl. 16:18.
Citera
2013-07-14, 16:46
Medlem
jzprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Nej, du kan endast delta i lotteriet en gång. Står ju på AFB's sida.
Var du med förra året kan du ej delta längre, så som jag tolkar det.

Du kan ställa dig i den vanliga kön men där är ju väntetiden upp till ett år.

Det där gäller ju bara för novisch-statusen. Jag vill vara med i lotteriet utan att vara novisch.

Ni som varit med i lotteriet tidigare men inte tog er plats på Lunds Universitet, skapade ni bara nya konton och var med i lotteriet igen?
Senast redigerad av jzpr 2013-07-14 kl. 16:54.
Citera
2013-07-14, 16:57
Medlem
Veasellls avatar
Kom på en sak angående Novisch-lottningen. Måste man tacka JA till sin plats redan till imorgon för att vara med? I nuläget har jag inte valt att fylla i Ja/Nej ännu..
Citera
2013-07-14, 17:01
Medlem
Citat:
Det där gäller ju bara för novisch-statusen. Jag vill vara med i lotteriet utan att vara novisch.

Ni som varit med i lotteriet tidigare men inte tog er plats på Lunds Universitet, skapade ni bara nya konton och var med i lotteriet igen?
Du kan inte vara med i lotteriet utan att vara novisch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in