2013-03-17, 20:24
Medlem
Har inte läst igenom alla trehundranånting inlägg och länka gärna om svaret redan finns. Jag går ut gymnasiet nu i vår och funderar på att plugga i lund, hade planerat att söka och vänta med att bestämma mig till jag måste tacka ja/nej till platsen. Jag har även tänkt söka tekniksprånget (praktik för framtida ingenjörsstudenter), den ansökan öppnar dagen efter ansökan till högskolan stänger. Min tanke är att plugga om jag inte blir antagen till praktikplatsen.

Min fråga är om jag torskar min novischförtur till nästa år om jag söker i år men bestämmer mig för att ta praktikplatsen istället?
Citera
2013-03-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeelier
Har inte läst igenom alla trehundranånting inlägg och länka gärna om svaret redan finns. Jag går ut gymnasiet nu i vår och funderar på att plugga i lund, hade planerat att söka och vänta med att bestämma mig till jag måste tacka ja/nej till platsen. Jag har även tänkt söka tekniksprånget (praktik för framtida ingenjörsstudenter), den ansökan öppnar dagen efter ansökan till högskolan stänger. Min tanke är att plugga om jag inte blir antagen till praktikplatsen.

Min fråga är om jag torskar min novischförtur till nästa år om jag söker i år men bestämmer mig för att ta praktikplatsen istället?

Det beror ju på när du får bekräftelse från tekniksprånget. Är det innan novishlotteriet, behöver du ju aldrig delta.
Citera
2013-03-22, 13:44
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2pi
vad är det för festlokal som ligger i källaren i södra delen av västra huset på parantesen, och varför används den inte?

För att det har spårat ur för många gånger, tokfester med narkotika och spritförsäljning, obefintlig legitimationskontroll. Hade man bara festat med knark och sprit hade det varit lungt men det var för många som var under 18 inblandade.

AFB och polisen i Lund är extremt toleranta men det blev för mycket, tror det var 2007 som den användes för ändamålet sist.

Tror det även var någon skit om en våldtäkt, alternativt misshandel, men det törs jag inte svära på.
Citera
2013-03-25, 10:12
Medlem
Kan man ha en inneboende som inte är student i AFB-lägenheter?
Citera
2013-04-02, 11:00
Medlem
Lundin89s avatar
Norrlänning som flyttar ner till hösten, plöjt igenom FAQ och ett antal sidor. Boendesituationen verkar ju inte direkt lätt att lösa. Ifall man nu inte turar i novischlotteriet eller lyckas få tag i något till studiestart, blir det så att man helt enkelt får sova i bilen första månaderna med bara en ryggsäck kläder? Kan ju liksom inte dra ner alla mina ägodelar och så innan jag fixat något. Men å andra sidan är det ju inte skitkul att åka 100 mil hem och sen tillbaka med flyttlasset bara någon vecka in heller.

Hur har ni andra som flyttat från Norrland löst det?
Citera
2013-04-02, 11:27
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundin89
Norrlänning som flyttar ner till hösten, plöjt igenom FAQ och ett antal sidor. Boendesituationen verkar ju inte direkt lätt att lösa. Ifall man nu inte turar i novischlotteriet eller lyckas få tag i något till studiestart, blir det så att man helt enkelt får sova i bilen första månaderna med bara en ryggsäck kläder? Kan ju liksom inte dra ner alla mina ägodelar och så innan jag fixat något. Men å andra sidan är det ju inte skitkul att åka 100 mil hem och sen tillbaka med flyttlasset bara någon vecka in heller.

Om du redan nu börjar leta så tror jag det är ganska lugnt. Om du vill vara väldigt proaktiv så kan det vara en idé att ringa till universitetet och be att bli kopplad till de som har hand om utbytesfrågor. Be om att få ut listor på folk som ska åka utomlands till hösten, i dessa brukar det även finnas kontaktuppgifter. Kontakta dessa personer och förklara att du gärna skulle vilja hyra deras bostad medan de är utomlands. Varje år så åker 100-tals personer utomlands så chansen är sannolikt överhängande att du hittar någon som vill hyra ut just till dig.
Citera
2013-04-06, 18:52
Medlem
jag har av olika anledningar misslyckats att ta poäng från en 50% kurs som jag läste i höstas. Till saken hör att anledningen till att jag läste den var att jag redan låg efter i mitt program och tänkte läsa in en 15p tenta samtidigt som kursen, men resultatet blir att jag bara får mer och mer släpande efter mig eftersom jag totalt missuppfattat ansträngningen som krävs för att klara av högskolestudier (hade för lätt för mig i gymnasiet och har haft helt fel mentalitet). Det blir lite av en ond cirkel och man mår rätt dåligt och inte får jag nåt csn heller, lever på sparade pengar från sommarjobb etc.

I bakhuvudet har jag också varit medveten om att man dessutom måste visa upp studieresultat för att bo kvar hos afb och jag upptäckte nu av en slump att jag blivit avregistrerad från bostadskön men jag är ju fortfarande boende hos afb och har inte fått något brev från dom angående vräkning eller liknande, vilket för övrigt skulle innebära en mindre katastrof.

Jag inser såklart att jag klantat till mig rejält men hur går jag bäst till väga nu? viktigast är ju att kunna bo kvar, men att få tillbaka kötiden vore ju också trevligt då jag kommer jobba in de förlorade poängen nu i vår och i höst och om man sen ser till ett medelvärde så kommer jag då ha klarat av 15 poäng per termin.
Citera
2013-04-07, 11:09
Medlem
AvokadosKonstants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2pi
jag har av olika anledningar misslyckats att ta poäng från en 50% kurs som jag läste i höstas. Till saken hör att anledningen till att jag läste den var att jag redan låg efter i mitt program och tänkte läsa in en 15p tenta samtidigt som kursen, men resultatet blir att jag bara får mer och mer släpande efter mig eftersom jag totalt missuppfattat ansträngningen som krävs för att klara av högskolestudier (hade för lätt för mig i gymnasiet och har haft helt fel mentalitet). Det blir lite av en ond cirkel och man mår rätt dåligt och inte får jag nåt csn heller, lever på sparade pengar från sommarjobb etc.

I bakhuvudet har jag också varit medveten om att man dessutom måste visa upp studieresultat för att bo kvar hos afb och jag upptäckte nu av en slump att jag blivit avregistrerad från bostadskön men jag är ju fortfarande boende hos afb och har inte fått något brev från dom angående vräkning eller liknande, vilket för övrigt skulle innebära en mindre katastrof.

Jag inser såklart att jag klantat till mig rejält men hur går jag bäst till väga nu? viktigast är ju att kunna bo kvar, men att få tillbaka kötiden vore ju också trevligt då jag kommer jobba in de förlorade poängen nu i vår och i höst och om man sen ser till ett medelvärde så kommer jag då ha klarat av 15 poäng per termin.

Säker på att det är anledningen till att du blivit avregistrerad? Jag blev t.ex. avregistrerad av misstag häromdagen, hade skrivit in 2012 istället för 2013 på datumet där man terminsregistrerar sig. Bara att ringa AFB i så fall så löser det nog sig.
Citera
2013-04-07, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundin89

Jag flyttade från Luleå, och fick plats 60 nåt i novischlotteriet (av 3000 typ).

Har funderat lite på det där och jag tror att möjligheten kanske finns att AFB medvetet ger bra platser till de som söker från sådana avstånd.

Problemet var ju dock att nollningen börjar en vecka innan AFB delar ut bostäderna, så första veckan får man dra ner med en ryggsäck kläder & sovsäck och fixa nåt själv. Det finns dock möjlighet att ringa förra hyresgästen och övertala dem att överlämna nyckeln i förtid.
Citera
2013-04-08, 10:30
Medlem
Har fått en lägenhet nu. När jag skcikar in kopia på studentkortet, räcker det med att jag fotograferar studentkortet?

PS: Det är AFB bostad och det står, Kopia av studentkort med nation för innevarande termin ska skickas in
Senast redigerad av Questforanswer 2013-04-08 kl. 10:36.
Citera
2013-04-10, 18:47
Medlem
Har en liten fundering angående afb:s köplats och studieuppehåll...
Tog ett sabbatsår för att jobba i Oslo med start HT 2012 och planen att återuppta studierna HT 2013.
Under HT 2012 sökte jag dispans av afb och fick igenom detta. Under den tiden "frystes" min köplats för att sedan aktiveras igen i januari. I mars updaterade jag min ansökan igen och i och med att jag fått en terminsräkning skickad från min nation kunde jag betala denna. Det enda kruxet nu är ju att jag måste ta minst 15 hp under VT 13 för att få behålla min plats. Detta kan jag göra om jag grejar några omtentor jag har möjlighet att skriva i maj och augusti(omtentaperioden som fortfarande räknas som VT).
MEN (och här kommer det stora MEN:et): jag är inte registrerad på några "nya" kurser under VT, jag har ju som sagt angivit studieuppehåll hos programledningen. Jag pratade i höstas med en tjej på AFB och frågade om man kunde ta samtliga poäng som krävdes för en termin på endast omtentor. Svaret var lite oklart men jag uppfattade det som att det skulle vara ok, men i och med att jag faktiskt inte är anmäld till några andra kurser så är jag lite orolig att det inte ska gå vägen. (plus att jag är lite orolig att jag inte skulle sätta 15 poäng vilket i så fall skulle betyda automatisk drop out ur bostadskön). Vad tror ni om detta? Nån som har erfarenheter från liknande situationer? hur hårda är afb med detta, räcker det verkligen med omtentapoäng och betald terminsavgift? (jag är ju som sagt inte kursreggad för vt13). Har också hört att till skillnad från CSN (som kollar stenhårt att man tar sina poäng på årsbasis) så kollar AFB inte lika noga, så även om det gäller 15 p per termin så kanske dom låter en komma undan med 30 p per år, några tankar om det?

Vore sjukt tacksam för alla tankar om detta då det nöter lite i bakhuvudet hela tiden.
Citera
2013-04-11, 19:07
Medlem
Zahles avatar
Om man nu inte får boende direkt i Lund, hur svårt är det att få boende i närområdet som t.ex Staffanstorp etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in