2009-06-10, 22:33
Medlem
MRASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex1133
i vilka områden bör man bo om man ska plugga juridik i Lund och vill ha sjysta avstånd till saker och ting?

Juridikarnas näste ligger i centrum (om man nu kan kalla det centrum). Ska du fixa bostad genom AFB och du vill ha nära till plugget bör du akta dig för Vildanden, Klosterängen, Delphi och Kämnärsrätten. Dom områdena ligger lite längre bort och bättre placerade för Teknologer (förutom Vildanden som inte ligger nära till någonting, förutom Netto).

Personligen känner jag att allt utom Vildanden har "sjyst avstånd till saker och ting". Själv bor jag på Klosterängen som ligger väldigt mycket i utkanten men som på plussidan är helt nytt och väldigt lugnt (samt nära till Ekonomicentrum).

Hoppas det hjälpte.
Citera
2009-06-10, 22:36
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xoil
tänkte passa på att fråga var man som CivilIng VoV läser sina flesta kurser och om någon kan tipsa om ett gemytligt ställe att söka bostad på som inte ligger helt "offside"

tacksam för svar.

V-programmet läser de flesta kurserna i V-huset!

Se översiktskarta på LTH-området
http://www.lth.se/kontakt/lthkarta/

Lostkid har helt rätt i de närmaste områdena. Så värst "gemytliga" är de kanske inte (typ miljonprogrammsområden fast för studenter), men har man tur hamnar man i korridor med trevliga personer och då kan det ju bli gemytligt.
Citera
2009-06-10, 23:04
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
i vilka områden bör man bo om man ska plugga juridik i Lund och vill ha sjysta avstånd till saker och ting?
Jag skulle satsa på någon av centrumnationerna, AFBs Magasinet eller hyra privat i centrum. Det finns en del centralt belägna kollektiv.
Citera
2009-06-10, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MRAS
Juridikarnas näste ligger i centrum (om man nu kan kalla det centrum). Ska du fixa bostad genom AFB och du vill ha nära till plugget bör du akta dig för Vildanden, Klosterängen, Delphi och Kämnärsrätten. Dom områdena ligger lite längre bort och bättre placerade för Teknologer (förutom Vildanden som inte ligger nära till någonting, förutom Netto).

Personligen känner jag att allt utom Vildanden har "sjyst avstånd till saker och ting". Själv bor jag på Klosterängen som ligger väldigt mycket i utkanten men som på plussidan är helt nytt och väldigt lugnt (samt nära till Ekonomicentrum).

Hoppas det hjälpte.

okej, tack för hjälpen!

vad är det bästa och mest ekonomiska då, att bo i kollektiv eller att hyra en 3:a-4:a och dela den med nån/några andra?

om det är någon sköning här som ska börja plugga i Lund i höst och som är sugen på att dela en lite större lägenhet i centrum någonstans kan ju PMa mig. alternativt någon som redan pluggar där och har ett rum över i en bra lägenhet inför hösten.

jag bor själv mitt i Uppsala nära till universitetet men ja är så otroligt trött på den här hålan och tar hellre till snaran än bor här i 5 år till.
Citera
2009-06-10, 23:13
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
okej, tack för hjälpen!

vad är det bästa och mest ekonomiska då, att bo i kollektiv eller att hyra en 3:a-4:a och dela den med nån/några andra?
Det är ju i princip samma sak.
Citera
2009-06-10, 23:44
Medlem
B´stards avatar
Citat:
okej, tack för hjälpen!

om det är någon sköning här som ska börja plugga i Lund i höst och som är sugen på att dela en lite större lägenhet i centrum någonstans kan ju PMa mig. alternativt någon som redan pluggar där och har ett rum över i en bra lägenhet inför hösten.

jag bor själv mitt i Uppsala nära till universitetet men ja är så otroligt trött på den här hålan och tar hellre till snaran än bor här i 5 år till.

Lund är ju förvisso än mer håla än Uppsala (men du kanske växt upp där?)

Å hitta en större lägenhet i Lund, bara sådär kan du fetglömma, iallafall inte i centrum....

Kolla blocket, bopoolen, centrumnationerna osv. REDAN NU!!! Väntar du tills antagningarna kommer, eller än värre, augusti- Så är du så körd att du kommer få pendla från Småland eller nåt...
Citera
2009-06-12, 22:43
Medlem
MRASs avatar
Citat:
okej, tack för hjälpen!

Nu vet jag inte var du kommer ifrån, men är man ifrån Stockholm så är hela Lund ett centrum. Där jag bor tar det 15 minuter med cykel in till centrum, och jag bor verkligen i utkanten av Lund med åkrar och hela paketet.

Det mest ekonomiska är att köpa bostad. Kan du fronta en 70-90 000 kronor kan du få en hyffsad etta och lägger du till lite mer kan du få ett kök istället för kokvrå. Annars blir det svårt. Bostadssituationen i Lund är inte den bästa just nu. Det billigaste alternativet är annars korridorsum. Har du lite tur får du ett korridorsrum genom AFB vid lottningen i sommar, de brukar ligga på 2500-3000 beroende på sunkighet. Har du inte den turen är det Blocket som gäller där du får bo inneboende tills du har fått tillräckligt bra köplats. Alternativt nässlar du in dig på någon av nationerna och får ett ännu sunkigare korridorsrum.

Lycka till!
Citera
2009-06-13, 01:20
Bannlyst
Jag kan erbjuda ett rum under kort tid i Malmö för någon vilsen Lundastudent i höst tills ni hittar något eget. Med detta sagt, tar jag ingen betalt. Kontakta gärna genom PM.

P.s. Om det spelar någon roll så är jag själv Lundastudent och pluggar ekonomi.
Citera
2009-07-02, 00:21
Medlem
bump

Har funderat på Delphi?

Bra/dåligt?

Hit me.
Citera
2009-07-02, 00:40
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NagChampa
Har funderat på Delphi?

Bra/dåligt?

Hit me.

Jobbade upp vid WIllys innan.

Delphui är trevligt, en bit utanför dock de som bodde där verkade ha en jäkligt bra sammanhållning. Har du problem med invandrare får du nog tänka om dock har jag aldrig mött någon bråkig sådan där.

Fast är det inte delphi som är "ingen alkohol" nu?
Citera
2009-07-08, 02:46
Medlem
Dest88s avatar
När börjar lottningen för novischer och hur går den till?
Citera
2009-07-08, 15:37
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRAS

Hoppas det hjälpte.

Vildanden är faktisk rätt okej som jurist ändå, det bor många jurister där och man har inte samma j-a uppförsbacke som ut till delphi/kämnärs. När jag började läsa jur hamnade jag på klosterängen - inte kul.
Skulle satsat på Sparta eller vildanden faktiskt. En varning för att vissa korridorrum på vildanden är orimligt dyra (typ 3500 för 19kvm och delat kök utanför centrum - wtf?) med tanke på vad man får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in