2008-12-20, 16:22
Medlem
Jag har en fråga angående lägenheterna i Lund. Jag bor i ett korridorrum på Ulrikedal nu. Jag vill flytta in i en tvåa och står bra i kö. Jag funderar på att sätta upp mig på en lägenhet på Ulrikedal men det står att lägenheten har ett kök/Pentry. På nästan alla andra lägenheter står det "kök med matplats". Vad är skillnaden här? Storleksmässigt skiljer sig inte köken. Är det så att kök/pentry innebär att köken inte har ett visst utrymme eller har det att göra med utrustningen? Någon som bor eller har sett detta på Ulrikedal i Lund? Tacksam för svar relativt snabbt. Lägenheten går ut i imorgonkväll
Citera
2008-12-20, 16:56
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikardek
Jag har en fråga angående lägenheterna i Lund. Jag bor i ett korridorrum på Ulrikedal nu. Jag vill flytta in i en tvåa och står bra i kö. Jag funderar på att sätta upp mig på en lägenhet på Ulrikedal men det står att lägenheten har ett kök/Pentry. På nästan alla andra lägenheter står det "kök med matplats". Vad är skillnaden här? Storleksmässigt skiljer sig inte köken. Är det så att kök/pentry innebär att köken inte har ett visst utrymme eller har det att göra med utrustningen? Någon som bor eller har sett detta på Ulrikedal i Lund? Tacksam för svar relativt snabbt. Lägenheten går ut i imorgonkväll

Har du jämfört ritningarna?

Vanligtvis så brukar kök med matplats innebära att köket att så stort att man får in ett köksbord och stolar där.

Var inne och tittade på lägenheten nu, och eftersom ytan skiljer sig något, och hyran är högre på den ena misstänker jag att det ena köket är renoverat, medan det andra inte är det. Men det är bara jag som spekulerar. Det lättaste är att bege sig dit själv och helt enkelt knacka på dörren och be att få titta. De är skyldiga att släppa in dig enligt kontraktet.
Citera
2008-12-23, 00:26
Medlem
Lostkids avatar
Jag förstår inte hur det kan ta 6 månader att fixa bostad i Lund. Är det verkligen en sådan bostadsbrist?
Nu var det visserligen ett tag sedan jag pluggade, men jag pratade med en kusin som just nu är i Lund för att studera och hon har sökt bostad i sen förra terminsstarten utan resultat. Hur sjutton blev bostadsmarknaden så seg? Med tanke på att de andra universiteten vinnit mark gentemot Lund sedan jag pluggade så borde ju rimligtvis trycket minskats lite på bostadsmarknaden i Lund.
Ni som pluggar i Lund, hur hittade ni boende och hur lång tid tog det?
Citera
2008-12-25, 00:45
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Jag förstår inte hur det kan ta 6 månader att fixa bostad i Lund. Är det verkligen en sådan bostadsbrist?
Nu var det visserligen ett tag sedan jag pluggade, men jag pratade med en kusin som just nu är i Lund för att studera och hon har sökt bostad i sen förra terminsstarten utan resultat. Hur sjutton blev bostadsmarknaden så seg? Med tanke på att de andra universiteten vinnit mark gentemot Lund sedan jag pluggade så borde ju rimligtvis trycket minskats lite på bostadsmarknaden i Lund.
Ni som pluggar i Lund, hur hittade ni boende och hur lång tid tog det?

Jag väntade nästan ett år innan jag fick kontrakt.

De andra universiteten har inte vunnit så mycket mark, Lund och Uppsala står sig i konkurrensen. De andra mindre universiteten vinner bara studenter från varandra.

Utländska studenter utgör också en utdrygning av antalet studenter som söker bostad. Likaså det faktum att vi befinner oss i en lågkonjunktur och det är inte lika lockande att jobba längre.

Skulle nog inte säga att bostadsmarknaden är seg, tvärtom. Privata hyresvärdar ombedes att inte lägga ut sitt telefonnummer på t.ex. blocket och bopoolen för att de blir nerringda i veckor efter att annonsen kommit ut.
Citera
2009-03-10, 14:24
Medlem
Om jag förstår det hela rätt så måste man vara antagen till en utbildning i Lund för att få göra en bostadsansökan.
Vidare förstår jag det som att man har 5 dagar på sig i samband med första antagningsbeskeded i juli att göra ansökan för att få bästa möjliga köplats.

Med andra ord, om man som jag ligger precis på gränsen om jag kommer att komma in eller inte, och förmodligen bli tvungen att hoppas på andra urvalet, så får jag inte ansöka om bostad förrän i augusti om jag blir antagen då? (Och därmed ha noll chans)
Citera
2009-03-10, 14:32
Medlem
qlx123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alk
Om jag förstår det hela rätt så måste man vara antagen till en utbildning i Lund för att få göra en bostadsansökan.
Vidare förstår jag det som att man har 5 dagar på sig i samband med första antagningsbeskeded i juli att göra ansökan för att få bästa möjliga köplats.

Med andra ord, om man som jag ligger precis på gränsen om jag kommer att komma in eller inte, och förmodligen bli tvungen att hoppas på andra urvalet, så får jag inte ansöka om bostad förrän i augusti om jag blir antagen då? (Och därmed ha noll chans)

Så kanske det är, men vad jag förstår så fick alla som var med i novichutlottningen bostad i Lund. Ett tips är att kika på www.blocket.se och www.bopoolen.se . Där kan du ju hitta bostad utan att behöva stå i någon kö.

Ska själv söka in till Lund nu till hösten och tror inte att bostad blir ett problem om man verkligen försöker lite.

Lycka till!
Citera
2009-03-10, 17:08
Medlem
Techaddicts avatar
Alla fick verkligen inte bostad som var med i novischutlottningen. Jag var med nu i somras och har först nu efter jul börjat få en hyffsad chans på lite ettor/korridorsrum med hyffsat läge.
Citera
2009-03-10, 17:43
Medlem
qlx123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techaddict
Alla fick verkligen inte bostad som var med i novischutlottningen. Jag var med nu i somras och har först nu efter jul börjat få en hyffsad chans på lite ettor/korridorsrum med hyffsat läge.

Sorry, mitt fel. Såhär var det tydligen: https://www.flashback.org/showpost....04&postcount=4 (som du sa)

20%, det är verkligen ingenting. Låter ju sjukt!
Tänker nog leta ett andrahandskontrakt i säkerhetskull!
Citera
2009-03-10, 17:52
Medlem
Pilfinkens avatar
Vill man bo i lund så finns det flera föreningar som har egna korridorer. Mikael Hansens Kollegium är en fristående organisation.
www.mhklund.se/
De ger stipendium till folk som kommer direkt från gymnasiet med höga betyg.
Micklagård och Laurentii är två kristna studentboenden. Är du aktiv kristen får du förtur.

Googla efter de studentboendena och se hur du gör för att sätta dig i kö där. Det underlättar nog om du är kristen till de kristna.
Var man bor i början spelar nog inte så stor roll så länge man har cykel och klarar mjölksyran i uppförsbackarna. Det tar inte mer än 15 minuter att cykla in till centrum från i princip alla ytterområdena. Jag blev intresserad av att kolla hur stort Lund är och diametern verkar ligga någonstans mellan 5 och 10 km på lund. Ca 5 för det mesta enligt mina beräkningar.

Alla nationerna har också bostäder de går främst till de som är aktiva, men som novisch kan du ha chans att få novischplats på nån, mejla och fråga och skriv att du jättegärna vill gå med och vara aktiv i just den nationen.

Sen kan du kolla boopolen och blocket precis som qlx123 skrev.

Jag vet inte om man bara får ställa sig i bostadskö hos LKF och HSB om man bor i Lund eller om man kan göra det som icke lundabo också. Jag tror dock att det går betydligt snabbare att få studentboende.

Får du inget i Lund finns det billiga alternativ i grannkommunerna som du kan bo i så länge eller hela tioden om du inte vill leva ett jätteaktivt studentliv.
Citera
2009-03-25, 22:48
Medlem
Dest88s avatar
Är det bara afb som har korridorer?
Citera
2009-03-25, 23:21
Medlem
Pilfinkens avatar
Vad jag vet har alla korridorer, men afb är typ de enda med lägenheter.
Jag kan ha fel, det kanske finns fler boenden som jag inte känner till.
Citera
2009-03-27, 15:23
Bannlyst
vad ligger hyrorna på för studentbostäder ungefär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in