Vill man bo i lund så finns det flera föreningar som har egna korridorer. Mikael Hansens Kollegium är en fristående organisation.
www.mhklund.se/
De ger stipendium till folk som kommer direkt från gymnasiet med höga betyg.
Micklagård och Laurentii är två kristna studentboenden. Är du aktiv kristen får du förtur.
Googla efter de studentboendena och se hur du gör för att sätta dig i kö där. Det underlättar nog om du är kristen till de kristna.
Var man bor i början spelar nog inte så stor roll så länge man har cykel och klarar mjölksyran i uppförsbackarna. Det tar inte mer än 15 minuter att cykla in till centrum från i princip alla ytterområdena. Jag blev intresserad av att kolla hur stort Lund är och diametern verkar ligga någonstans mellan 5 och 10 km på lund. Ca 5 för det mesta enligt mina beräkningar.
Alla nationerna har också bostäder de går främst till de som är aktiva, men som novisch kan du ha chans att få novischplats på nån, mejla och fråga och skriv att du jättegärna vill gå med och vara aktiv i just den nationen.
Sen kan du kolla boopolen och blocket precis som qlx123 skrev.
Jag vet inte om man bara får ställa sig i bostadskö hos LKF och HSB om man bor i Lund eller om man kan göra det som icke lundabo också. Jag tror dock att det går betydligt snabbare att få studentboende.
Får du inget i Lund finns det billiga alternativ i grannkommunerna som du kan bo i så länge eller hela tioden om du inte vill leva ett jätteaktivt studentliv.