2010-12-14, 01:26
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor.robert
Är det så det fungerar alltså?
Tycker det var lite dåligt informerat från hemsidan, har inte förstått hur det fungerat med det där.
Har kanske undersökt det hela för dåligt dock. Vart läser man det där om 1 per minut?

jag har 2010-12-09 02:39 så enligt 1minuts-modellen skulle jag ha köplats 60+60+39=159

finns det någon statistik på hur många rum som brukar lottas ut? så att man kan räkna ut sina chanser

AFBs system är till en början mycket förvirrande och även om det finns en hel del info på hemsidan så finns det fortfarande massor med information som de inte skriver ut. Den info jag har, har jag fått mestadels från deras kundservice, som jag var på som fan när jag sökte bostad förut

Vill minnas att de sa att till hösten brukar det vara runt 450 rum och det är färre till våren. En uppskattning från min sida är runt 250 rum kanske (som sagt det här är jag inte 100% på men ta det mer som en fingervisning). Något man också måste beakta är att alla som har en kötid inte kommer att söka bostad.
Citera
2010-12-14, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctor.robert
Är det så det fungerar alltså?
Tycker det var lite dåligt informerat från hemsidan, har inte förstått hur det fungerat med det där.
Har kanske undersökt det hela för dåligt dock. Vart läser man det där om 1 per minut?

jag har 2010-12-09 02:39 så enligt 1minuts-modellen skulle jag ha köplats 60+60+39=159

finns det någon statistik på hur många rum som brukar lottas ut? så att man kan räkna ut sina chanser

Fast enligt tjejen jag pratade med på AFB så behöver det inte vara en varje minut tydligen.
Citera
2010-12-14, 01:29
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1plus2
Fast enligt tjejen jag pratade med på AFB så behöver det inte vara en varje minut tydligen.

Jaså? Hon kanske syftade på att det inte är alla som utnyttjar sitt könummer, eller så har jag missuppfattat systemet Man lär sig nya saker om afbs kösystem varje dag...
Citera
2010-12-14, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Jaså? Hon kanske syftade på att det inte är alla som utnyttjar sitt könummer, eller så har jag missuppfattat systemet Man lär sig nya saker om afbs kösystem varje dag...

Jaa, det låter lite skevt det gör det!

Det kan ju ha varit att hon tänkte på det i vanliga fall. Då man faktiskt får den tidpunkt som man gjorde sin ansökan. Då är det ju inte folk som söker hela tiden utan det kan faktiskt vara dagar mellan tiderna. Men hon visste att vi pratade om lottningen och att jag hade blivit lottad den tiden jag fick. Sp det håller inte riktigt.
Citera
2010-12-14, 02:22
Medlem
Om man skulle få ett möblerat rum, men ej vill nyttja möblerna, vad kan man göra då? Finns det billiga förråd (<150:- pr. mnd)? Hur löste ni det?
Citera
2010-12-14, 05:45
Medlem
Om man nu slutade som nr 1 på ett rum, men ligger 2a på två andra, kan man fortfarande få något av dem ifall han/hon tackar nej? Inte särskilt troligt kanske då den personen isåfall förlorar sin köplats, rätt uppfattat? Kan man ligga etta på flera även efter midnatt och så skickas de två han/hon inte har som prio1 ut eller har detta redan skett så att säga?
Citera
2010-12-14, 07:19
Medlem
PsycholicRaves avatar
Jag ligger nu 1:a på alla tre rummen jag bokade igår, men jag har inte fått något kontraktsförslag än. Beror detta på att de helt enkelt inte har börjat jobba på AFB för dagen ännu, man kunde ju annars tänka sig att ett sådant meddelande skulle skickas ut automatiskt till den som ligger först efter utsatt tid?
Citera
2010-12-14, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsycholicRave
Jag ligger nu 1:a på alla tre rummen jag bokade igår, men jag har inte fått något kontraktsförslag än. Beror detta på att de helt enkelt inte har börjat jobba på AFB för dagen ännu, man kunde ju annars tänka sig att ett sådant meddelande skulle skickas ut automatiskt till den som ligger först efter utsatt tid?

Trevligt att läsa, borde innebära att man fortfarande har chans på de boenden där man ligger 2a. Jag menar, du kommer ju få förslag på prio1 och därmed släppa de två andra. Dessa går väl då till tvåan i kön, eller slängs de ut på marknaden till övriga?
Citera
2010-12-14, 08:54
Medlem
PsycholicRaves avatar
De bör ju ges till 2:an, annars skulle det ju inte vara någon som helst mening med att ha ett kösystem där flera kan anmäla sig på en bostad, om ändå bara den som står först har chans att få den.
Citera
2010-12-14, 10:37
Medlem
Fick detta svar när jag frågade huruvida deras system fungerar. Om det t.ex. fungerar som antagningen till högskolan där man tackar ja till prio2 men är reserv på prio1.

Det är lite osäkert. Ligger du etta på en bostad när bokningstiden går ut så kommer du bli erbjuden ett kontrakt för denna bostad. Samtidigt kommer den som ligger etta på de andra bostäderna också bli erbjuden ett kontrakt. Eftersom att man bara får ett kontraktsförslag så kommer du alltså bli erbjuden den bostaden som ligger etta på.

Men, hypotetiskt sätt så skulle det kunna vara så att vi skickar ut ett kontraktsförslag till den andra personen först, och att denna med en gång tackar nej till bostaden. Om du då bokat denna bostad innan du bokade den du ligger etta på, så kommer du bli erbjuden denna bostad istället. Men, allt detta förutsätter alltså att personen som låg etta på den andra bostaden är väldigt snabb med att tacka nej (man har ibland upp till en vecka på sig att bestämma sig) och att vi inte hinner skicka ut ett kontraktsförslag till dig på den bostad du ligger etta på. Det förutsätter också att du ställt dig i kö på den bostad du hamnat två på först (alltså prioriterat den).

Jag hoppas att detta svar var tillräckligt klart.

Verkar alltså ganska så knepigt, man får helt enkelt vara glad över den bostad man fått och så kanske man får sin prio1. För mig personligen är skillnaden marginell, handlar om att jag helst inte bor på marknivå även om jag inte direkt kan presentera några argument för denna hållning
Citera
2010-12-14, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrLoc
Gå och läs instruktionerna på AFB.

Jisses.

edit:

För alltid.

Det står att man får ha max 3 bokningar åt gången. Jag trodde det var 3 nya per dag. Så antar att jag ska boka bort och boka ett par nya idag?
Citera
2010-12-14, 11:05
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsycholicRave

Det kommer skickas till dig under dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in