2011-01-08, 21:43
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Men du gillar väl garanterat matselen som husera i byggnaden?

Nej, Sparta ger jag inte mycket för.

Ohja.

Det enda som är bra med Sparta är att ICA och andrahandsbokhandeln ligger nära.
Citera
2011-01-09, 03:00
Medlem
Vilka bredbandsleverantörer är bäst?

Ja vilka leverantörerna hos Lunds energi är bäst tycker ni som har lite erfarenhet av dem? Jag har stött på lite problem (eller så är det bara jag som är väldigt trött atm) Men jag kommer bara in på bredband2telefonis hemsida för de andra (om man är inne på lunds energi:s hemsida så finns det ingen länk till dem andra, bara information om vad som ingår. Väl inne på bredband2telefonis hemsida och ska beställa studenterbjudandet så verkar det som att man måste köpa telefoni hos dem med? Annars ser ju de andra ganska bra ut, någon som har några synpunkter på vad för leverantör man ska välja? =)
Senast redigerad av kajaja 2011-01-09 kl. 03:15.
Citera
2011-01-09, 14:58
Medlem
Claes-Kents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Okej. Som ny student har du förtur på korridorsrum. Din största chans att få tag på en lägenhet vid terminsstart är att köpa en bostadsrätt. Det är vid höstterminens start ett extremt söktryck på studentbostäder och vissa tvingas till och med tälta för att de inte lyckades hitta något, så det gäller att inte vara för kräsen till en början. Dessutom är det väldigt bra att bo i korridor när man är ny student eftersom man lär känna en massa människor.

Om du pluggar till civilingenjör kommer du läsa på LTH och de områden som ligger nära är Delphi, Kämnärsrätten och Sparta. Kämnärsrätten har många lägenheter och Delphi och Sparta har många korridorrum.

Om man ställer sig i kö nu, hur ser du då på möjligheterna att få en lägenhet i Kämnärsrätten?
Är jag lugn eller är det lika bra att ge upp? Känns som det sistnämnda ligger närmare
Citera
2011-01-09, 15:09
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claes-Kent
Om man ställer sig i kö nu, hur ser du då på möjligheterna att få en lägenhet i Kämnärsrätten?
Är jag lugn eller är det lika bra att ge upp? Känns som det sistnämnda ligger närmare

Du kan inte ställa dig i kö innan du blivit antagen, men AFB brukar lägga ut ett fåtal ettor för novischer på hösten. Man måste dock ha haft väldigt mycket tur i novischutlottningen för att lyckas knipa en sådan.
Citera
2011-01-09, 15:12
Medlem
Lavios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claes-Kent

Beror nog på när du hade tänkt dig att få lägenheten. Jag har köplats från 27/12 och det kommer förmodligen att ta mig 1 år innan jag hittar lya. Så du lär nog inte få nått nu men ifall du ställer dig i kö så snart som möjligt så går det givetvis snabbare för dig att få en lägenhet.
Citera
2011-01-09, 15:28
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Du kan inte ställa dig i kö innan du blivit antagen, men AFB brukar lägga ut ett fåtal ettor för novischer på hösten. Man måste dock ha haft väldigt mycket tur i novischutlottningen för att lyckas knipa en sådan.

Går ju alltid att läsa 15 hp distansskit.
Citera
2011-01-09, 15:37
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Går ju alltid att läsa 15 hp distansskit.

Ja, men då förlorar man sin novischförtur.. sen för att få en etta till terminsstarten så vill man nog ha 1-1.5 års köande. Lite segt att vänta så länge och plugga tråkiga distanskurser (jag fick intrycket av att han skulle söka till HT11).
Citera
2011-01-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajaja
Vilka bredbandsleverantörer är bäst?

Ja vilka leverantörerna hos Lunds energi är bäst tycker ni som har lite erfarenhet av dem? Jag har stött på lite problem (eller så är det bara jag som är väldigt trött atm) Men jag kommer bara in på bredband2telefonis hemsida för de andra (om man är inne på lunds energi:s hemsida så finns det ingen länk till dem andra, bara information om vad som ingår. Väl inne på bredband2telefonis hemsida och ska beställa studenterbjudandet så verkar det som att man måste köpa telefoni hos dem med? Annars ser ju de andra ganska bra ut, någon som har några synpunkter på vad för leverantör man ska välja? =)
Jag tror du har missförstått något. Om de skulle kräva att man köper telefoni hos dem med så skulle de bli utkonkurrerade direkt.

När du beställer så kan du gå genom Lunds Energis hemsida. Är mer eller mindre, välj hastighet -> välj operatör -> färdigt!

Vad gäller hastighet så tror jag de flesta (alla?) håller vad de lovar, annars blir de utkonkurrerade snabbt då det är korta bindningstider och väldigt lätt att byta mellan operatörer. Personligen så valde jag Bahnhof pga. jag vet att de håller hårt på personlig integritet och gör vad de kan för att jävlas med antipirat-rörelsen.
Citera
2011-01-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theyn
Jag tror du har missförstått något. Om de skulle kräva att man köper telefoni hos dem med så skulle de bli utkonkurrerade direkt.

När du beställer så kan du gå genom Lunds Energis hemsida. Är mer eller mindre, välj hastighet -> välj operatör -> färdigt!

Vad gäller hastighet så tror jag de flesta (alla?) håller vad de lovar, annars blir de utkonkurrerade snabbt då det är korta bindningstider och väldigt lätt att byta mellan operatörer. Personligen så valde jag Bahnhof pga. jag vet att de håller hårt på personlig integritet och gör vad de kan för att jävlas med antipirat-rörelsen.

Jag tror jag också ska köra på bahnhof men jag förstår inte riktigt det står att man måste logga in för att kunna göra beställningar. Man måste alltså logga in på lunds energis stadsnätportal för att kunna beställa. Det finns ingenstans att regga sig men de efterfrågar ens inloggningsuppgifter, är det här något man ska få av skolan eller AFB?
Citera
2011-01-09, 18:22
Medlem
Jag fortsätter med en Internetrelaterad fråga:

Jag anlände nyligen till mitt rum från AFB, det första jag gjorde var ju så klart att stoppa i nätverkskabeln i datorn. men då hade jag en uppkoppling redan. Inga val eller något. Genom TPtest så ligger det precis under 100 både ned och upp. Det måste väl vara föregående boende som inte har sagt upp sitt internet eller något liknande antar jag? Därmed så surfar jag gratis?

Vart ska jag gå och köpa min första falafel i Lund? Jag utgår från Sparta och vill inte färdas långt!
Citera
2011-01-09, 18:38
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1plus2
Jag fortsätter med en Internetrelaterad fråga:

Jag anlände nyligen till mitt rum från AFB, det första jag gjorde var ju så klart att stoppa i nätverkskabeln i datorn. men då hade jag en uppkoppling redan. Inga val eller något. Genom TPtest så ligger det precis under 100 både ned och upp. Det måste väl vara föregående boende som inte har sagt upp sitt internet eller något liknande antar jag? Därmed så surfar jag gratis?

Jag surfade också gratis ett tag i början, det är bara att köra tills det slutar fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av 1plus2
Vart ska jag gå och köpa min första falafel i Lund? Jag utgår från Sparta och vill inte färdas långt!
Finns inte många falafelhak nära Sparta. Coffeehouse säljer kebab, men har söndagsstängt. Det finns en pizzera på andra sidan av tunavägen, men tror inte dom har falafel. Du måste nog ner på stan.
Citera
2011-01-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Jag surfade också gratis ett tag i början, det är bara att köra tills det slutar fungera.

Finns inte många falafelhak nära Sparta. Coffeehouse säljer kebab, men har söndagsstängt. Det finns en pizzera på andra sidan av tunavägen, men tror inte dom har falafel. Du måste nog ner på stan.

Sweet!

och

Damn!
Bäst nere i stan då? Borde ändå testcykla Lund :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här