2011-01-07, 22:38
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3pac
Finns det diskmaskiner i någon korridor eller är det endast handdisk som gäller?
Det är handdisk som gäller överallt
Citera
2011-01-08, 11:43
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajaja
Någon som vet en bra hemförsäkring för studenter? Såg att AFB inte har någon eller något erbjudande.
Jag, och de flesta jag känner, har länsförsäkringar. Hyfsat billigt och de var trevliga när jag pratade med dem. Stort plus i min bok är dessutom att de har kontor i Lund, vilket gör att man kan traska dit och prata irl om man skulle få för sig det av någon anledning.

Gällande Klosterängen så ligger de fruktansvärt off - värre än både Delphi och Kämnars - men pluggar man på LTH så bör det inte vara några problem. De verkar vara små, men fräscha. Omgivningarna verkar också mysiga. Det ska finnas en presentationsfilm av området/rummen på AFB:s hemsida.

Nämnas bör att jag varket bott eller varit på Klosterängen. Åsikterna grundar sig på vad jag läst mig till om området.
Senast redigerad av FrasseFloyd 2011-01-08 kl. 12:11.
Citera
2011-01-08, 16:18
Medlem
Claes-Kents avatar
Var är det "bäst" att bo?
Var ska man bo för att få så bra kontakt med andra elever som möjligt/bo hyfsat centralt osv. och hur bör man gå tillväga för att få en sådan bostad?
Citera
2011-01-08, 16:23
Medlem
Pilfinkens avatar
Jag kommer inte ihåg hur lägenheterna på klosterängen är, men de är ju så pass nybyggda att de fortfarande bör vara fräscha. Angående hur pass off klosterängen är så är det ju knappt mer än tvärs över gatan till kämnärs. Planerar man att hålla på med max IV eller ESS så går det ju inte att hitta ett
ställe som är mer nära hemma, i det som är tätorten Lund nu.

Den största nackdelen är väl att det ligger precis brevid motorvägen så det borde ju vara ett ganska konstant buller, eller så tar bullervallarna kanske det mesta. Fast sen så ska ju området enligt rykte vara lungt så man störs nog inte av konstant festbuller. En till fördel med klosterängen är att det ligger precis brevid en park som byggs med höga backar, där man borde kunna åka pulka lika bra som på Sankt Hans backar, man kan se till Danmark från den högsta punkten där så det är inte långt till havsutsikten.

Angående vad som är centralt så såg jag en bostadsannons som beskrev Annehem som nära centrum (för er som inte bor i Lund ligger det ~1 km från klosterängen och lite norr om). Så hela Lund är ju ett stort centrum då
Citera
2011-01-08, 16:23
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claes-Kent
Var ska man bo för att få så bra kontakt med elever som möjligt/bo hyfsat centralt osv. och hur bör man gå tillväga för att få en sådan bostad?

Läser tråden förslagsvis.

Om du vill träffa andra studenter så vill du kanske bo i korridor. När du är antagen reggar du dig på www.afb.se och gör en bostadsansökan. Finns inget område som man kan säga är bäst för alla oavsett (dock är givetvis vissa områden mer eftertraktade än andra).. beror på vad du pluggar, hur du är som person, hyran på området osv. Centrala områden är citynationerna och tomegapsgården.
Senast redigerad av Dest88 2011-01-08 kl. 16:28.
Citera
2011-01-08, 16:30
Medlem
Pilfinkens avatar
Citat:
Var ska man bo för att få så bra kontakt med andra elever som möjligt/bo hyfsat centralt osv. och hur bör man gå tillväga för att få en sådan bostad?

Jag skulle gissa att bostad på en av citynationerna är vad du vill ha. Gå med i en av dem ställ dig i bostadskö, jobba på nationen och bli bästis med den bostadsansvariga. Citynationerna är Malmö, Lunds, ÖGs, Göteborgs och nån mer tror jag.

Andra alternativ är Thomanders studenthem för män sägs vara väldigt slutet och studentikost ligger väldigt nära Lundagård. Hur man får tag på en bostad där får du undersöka själv.
Citera
2011-01-08, 16:48
Medlem
Claes-Kents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Läser tråden förslagsvis.

Om du vill träffa andra studenter så vill du kanske bo i korridor. När du är antagen reggar du dig på www.afb.se och gör en bostadsansökan. Finns inget område som man kan säga är bäst för alla oavsett (dock är givetvis vissa områden mer eftertraktade än andra).. beror på vad du pluggar, hur du är som person, hyran på området osv. Centrala områden är citynationerna och tomegapsgården.

Jag ska läsa någon form av civilingenjörsinriktning, förmodligen datateknik. Korridor lockar mig inte supermycket utan skulle föredra en lägenhet i ett område som är poppis för studenter
Citera
2011-01-08, 17:15
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Jag ska läsa någon form av civilingenjörsinriktning, förmodligen datateknik. Korridor lockar mig inte supermycket utan skulle föredra en lägenhet i ett område som är poppis för studenter

Okej. Som ny student har du förtur på korridorsrum. Din största chans att få tag på en lägenhet vid terminsstart är att köpa en bostadsrätt. Det är vid höstterminens start ett extremt söktryck på studentbostäder och vissa tvingas till och med tälta för att de inte lyckades hitta något, så det gäller att inte vara för kräsen till en början. Dessutom är det väldigt bra att bo i korridor när man är ny student eftersom man lär känna en massa människor.

Om du pluggar till civilingenjör kommer du läsa på LTH och de områden som ligger nära är Delphi, Kämnärsrätten och Sparta. Kämnärsrätten har många lägenheter och Delphi och Sparta har många korridorrum.
Citera
2011-01-08, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag, och de flesta jag känner, har länsförsäkringar. Hyfsat billigt och de var trevliga när jag pratade med dem. Stort plus i min bok är dessutom att de har kontor i Lund, vilket gör att man kan traska dit och prata irl om man skulle få för sig det av någon anledning.

Tack!
Citera
2011-01-08, 20:27
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Okej. Som ny student har du förtur på korridorsrum. Din största chans att få tag på en lägenhet vid terminsstart är att köpa en bostadsrätt. Det är vid höstterminens start ett extremt söktryck på studentbostäder och vissa tvingas till och med tälta för att de inte lyckades hitta något, så det gäller att inte vara för kräsen till en början. Dessutom är det väldigt bra att bo i korridor när man är ny student eftersom man lär känna en massa människor.

Om du pluggar till civilingenjör kommer du läsa på LTH och de områden som ligger nära är Delphi, Kämnärsrätten och Sparta. Kämnärsrätten har många lägenheter och Delphi och Sparta har många korridorrum.

Fast hur kul är Sparta?
Citera
2011-01-08, 20:35
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Fast hur kul är Sparta?

Lite för öststatigt för min smak.
Citera
2011-01-08, 20:41
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Lite för öststatigt för min smak.

Men du gillar väl garanterat matselen som husera i byggnaden?

Nej, Sparta ger jag inte mycket för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in