2012-10-08, 05:33
Medlem
Antmoralists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Man får det bemötandet man förtjänar, precis som i livet utanför forumet.

Och vem bestämmer vem som förtjänar vad? Du? Den som du tycker förtjänar att behandlas som skit, kanske inte tycker det själv, och vad säger att han har fel? Utan det är kanske du som förtjänas att behandlas som skit enligt honom.

Jag tycker att en bra moderator handlar i första hand om förmågan att kommunicera och inte vara arrogant, plus att vara konsekvent, och gärna allmänt trevlig.
Citera
2012-10-08, 08:10
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antmoralist
Och vem bestämmer vem som förtjänar vad? Du? Den som du tycker förtjänar att behandlas som skit, kanske inte tycker det själv, och vad säger att han har fel? Utan det är kanske du som förtjänas att behandlas som skit enligt honom.

Jag tycker att en bra moderator handlar i första hand om förmågan att kommunicera och inte vara arrogant, plus att vara konsekvent, och gärna allmänt trevlig.

Syftet med svarsPM-et är i nio fall av tio att enkelt førklara varfør den irriterade har fått en varning och det gør man bäst med vänlig pedagogik oavsett hur otrevligt klagoPMet varit. Det är ju inget självändamål att bemøta i samma tråkiga ton som man har blivit uppsøkt eller att inbjuda till fler PM-rundor. Samtidigt kräver det ju ett intresse hos motparten att faktiskt førstå, finns inte detta intresse så funkar det ju inte.

Jag erkänner gärna att jag inte svarar på PM-runda nr 4 om samma sak om jag svarat fullt ut redan i førsta inlägget, den som inte førstått då uppfattar jag bara som ett tidstjuvande troll som gärna kan få "sista ordet". Før att inte tala om hur jag skulle uppfatta den som fortfarande efter nästan ett år fortfarande havererar om samma detalj.
Citera
2012-10-08, 08:47
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:

Allmänt trevlig är något som bestäms utav tonen i det PM jag får. Upplever jag att avsändaren är genuint intresserad av att förstå varför varningen delades ut - oavsett om det är för att bestrida den eller lära sig inför framtiden - så har jag inga problem att lägga tid på att förklara och dessutom göra det med en vänlig ton. Får jag däremot ett PM som innehåller 'Ta din varning och stoppa upp i röven moderatorhora' så svarar jag inte över huvud taget.

Den som bestämmer vad jag tycker vem förtjänar är alltså jag själv och ingen annan. Jag får inte betalt för att ta skit av lågbegåvade med bristfälliga sociala färdigheter. I och med att det är användaren som kontaktar mig via PM - varningsmeddelandet som går ut är automatiserat och ska ses som ren information - så ligger det rimligtvis i avsändarens intresse att få någon form utav respons, och därmed ligger även ansvaret att använda ett hyggligt tonfall i PM:et. Missar man något så pass grundläggande bör man inte förvånas om man ignoreras eller får ett standardsvar enligt mall 1A.
Citera
2012-10-08, 10:37
Medlem
Combots avatar
Citat:
...

Jag har skrivit till en rad olika moderatorer och jag har stött på alla möjliga
personligheter, precis som irl.

Det är nog minst smärtsamt för din egen del om du har en realistisk syn
på hur du kommer bli bemött av valfri moderator. Ibland jättebra, mer sällan hemskt.

Min poäng är denna. En moderatortitel innebär inte att en människa per automatik
börjar uppträda på ett visst sätt. Det är åtminstone min personliga erfarenhet och
det kan alltid vara bra att ha i åtanke
Senast redigerad av Combot 2012-10-08 kl. 10:41.
Citera
2012-10-08, 15:53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Allmänt trevlig är något som bestäms utav tonen i det PM jag får. Upplever jag att avsändaren är genuint intresserad av att förstå varför varningen delades ut - oavsett om det är för att bestrida den eller lära sig inför framtiden - så har jag inga problem att lägga tid på att förklara och dessutom göra det med en vänlig ton. Får jag däremot ett PM som innehåller 'Ta din varning och stoppa upp i röven moderatorhora' så svarar jag inte över huvud taget.

Den som bestämmer vad jag tycker vem förtjänar är alltså jag själv och ingen annan. Jag får inte betalt för att ta skit av lågbegåvade med bristfälliga sociala färdigheter. I och med att det är användaren som kontaktar mig via PM - varningsmeddelandet som går ut är automatiserat och ska ses som ren information - så ligger det rimligtvis i avsändarens intresse att få någon form utav respons, och därmed ligger även ansvaret att använda ett hyggligt tonfall i PM:et. Missar man något så pass grundläggande bör man inte förvånas om man ignoreras eller får ett standardsvar enligt mall 1A.

Även jag följer ungefär samma princip.
Citera
2012-10-09, 08:45
Medlem
Kan säga att jag är jävligt trött på en massa bra trådar som jag och andra startat med många bra intressanta inlägg och diskussioner som bara slängs eller stängs istället för att slås ihop eller flyttas. Är nästan så jag har lust att sluta starta nya diskussioner.
Citera
2012-10-09, 09:07
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisen
Kan säga att jag är jävligt trött på en massa bra trådar som jag och andra startat med många bra intressanta inlägg och diskussioner som bara slängs eller stängs istället för att slås ihop eller flyttas. Är nästan så jag har lust att sluta starta nya diskussioner.

Då missförstår du. Att starta nya diskussioner är helt ok.
Citera
2012-10-09, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Då missförstår du. Att starta nya diskussioner är helt ok.

Ja, men vad är vitsen när en stor del ändå blir slängda???
Citera
2012-10-09, 09:25
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisen
Ja, men vad är vitsen när en stor del ändå blir slängda???

Ditt problem är att du INTE startar nya diskussioner utan bara upprepar befintliga (sålunda därför ett alternativ är sammanslagning (som du själv nämner) - dock är papperskorgen innehållande ett större lärningsmoment, även om du uppenbarligen inte nått ända fram än).

Sök innan du postar "nya" diskussioner, och när du hittar trådar där diskussionen förs så posta i den istället, så slipper du sannolikt från problemet med korgade trådar.
Citera
2012-10-09, 23:08
Medlem
moongoats avatar
Nu har jag en fråga:
Det här är ju inte en vanlig jävla "vi i villa" chat där svenssons möts!
Den här sidan är olika, på ett från början bra sätt, så värför regnar det varningar över MIG som har lite störningar men försöker skärpa till mig i vanlig samtalston, och många andra sköna lirare som vill tala fritt men gör ett litet "felsteg" nån gång?

Regler? JA!
Men nitiska jävlar? Nej!

Håller nån med eller är jag ute och cyklar?
Känns som de roligaste trågarna låses pga "trams"..

Tack för min medverkan!
Kram...
Senast redigerad av moongoat 2012-10-09 kl. 23:10.
Citera
2012-10-10, 01:34
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moongoat
Ingen?
Har du PM:at berörda moderatorer och frågat varför du fått varningarna? Du kan passa på att fråga om tips på hur du bör göra för att undvika att få fler varningar i framtiden också.
Citera
2012-10-10, 10:23
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moongoat
Nu har jag en fråga:
Det här är ju inte en vanlig jävla "vi i villa" chat där svenssons möts!
Den här sidan är olika, på ett från början bra sätt, så värför regnar det varningar över MIG som har lite störningar men försöker skärpa till mig i vanlig samtalston, och många andra sköna lirare som vill tala fritt men gör ett litet "felsteg" nån gång?

Regler? JA!
Men nitiska jävlar? Nej!

Håller nån med eller är jag ute och cyklar?
Känns som de roligaste trågarna låses pga "trams"..

Tack för min medverkan!
Kram...
Du har EN varning.

Flashback är inte en chat alls, det kanske är det du missuppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in