2010-04-04, 13:38
Medlem
Sheepskins avatar
Jag är förhållandevis ny på Flashback men har forumet blivit mer uppstyrt de senaste åren? För om åren när jag hängde på andra forum så togs ju Flashback alltid som ett exempel på ett dåligt modererat forum.
Citera
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunderling
Jag visste inte vart jag annars skulle lägga den , och det här var ju mer en diskussion om existenz och hur dåliga de är . Och jag har slutat hänga där tack o lov. Kan hitta mina egna länkar till roliga filmer
Å andra sidan är det väl positivt med lite beröm till moderatorerna på FB det är generellt mestadels gnäll annars i denna forumdel när det gäller moderering av FB.
Citera
Medlem
Biskelbos avatar
Jaa jag finner att Moderatorer på FB är mycket proffisionella :9
Roger är ett rövhål i ett avlopp.
Citera
2010-04-04, 13:39
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Ja , det finns verkligen bra moderater som kan behärska sig och behålla greppet, hur dråpliga användarna än må vara vissa gånger. Nu gäller tyvärr inte detta varenda moderator men överlag kan jag hålla med.
Sen skulle faktiskt du med ditt kunnande och hövliga attityd även gjort dig bra som moderator.

Haha jag kan behärska mig..
Citera
2010-04-04, 13:40
Medlem
EHellstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepskin
Jag är förhållandevis ny på Flashback men har forumet blivit mer uppstyrt de senaste åren? För om åren när jag hängde på andra forum så togs ju Flashback alltid som ett exempel på ett dåligt modererat forum.

Jag känner igen det där. Är också relativt ny här, detta är visserligen mitt andra konto, men har också hört Flashback som negativt exempel.
Citera
2010-04-04, 13:45
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EHellsten
Jag känner igen det där. Är också relativt ny här, detta är visserligen mitt andra konto, men har också hört Flashback som negativt exempel.

Som alltid finns det ju säkert massvis med åsikter om själva modereringen, dvs om den är bra eller apa osv. Det är ju inte speciellt ovanligt att folk kommer in här och startar gnälltråd heller om att de fick en tråd låst/papperskorgad eller något annat, där anledningen till att det skedde var att de sket i att läsa reglerna överhuvudtaget innan de satte igång att härja på forumet. Men jag betvivlar att det finns många andra forum som sköter modereringen lika seriöst som Flashback - de flesta jag hängt på så är det väldigt godtyckligt hur forumet sköts och är man besvärlig på något sätt mot admin/mod åker man ut direkt. Det sker inte här.
Citera
2010-04-04, 13:48
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Som alltid finns det ju säkert massvis med åsikter om själva modereringen, dvs om den är bra eller apa osv. Det är ju inte speciellt ovanligt att folk kommer in här och startar gnälltråd heller om att de fick en tråd låst/papperskorgad eller något annat, där anledningen till att det skedde var att de sket i att läsa reglerna överhuvudtaget innan de satte igång att härja på forumet. Men jag betvivlar att det finns många andra forum som sköter modereringen lika seriöst som Flashback - de flesta jag hängt på så är det väldigt godtyckligt hur forumet sköts och är man besvärlig på något sätt mot admin/mod åker man ut direkt. Det sker inte här.

Har alltid undrat hur man blir en moderator?
Citera
2010-04-04, 13:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

En av alla trådar -> https://www.flashback.org/t1022678

Läs inläggen för där står svaren.
Citera
2010-04-04, 13:50
Medlem
R.Rs avatar
Citat:

Don't call us - we call you
Finns massa trådar om ämnet redan, kortfattat så är man aktiv och någorlunda vettig (dvs tramsar inte loss) och sen om det finns behov kan man få en tillfrågning.
Citera
2010-04-04, 13:51
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Don't call us - we call you
Finns massa trådar om ämnet redan, kortfattat så är man aktiv och någorlunda vettig (dvs tramsar inte loss) och sen om det finns behov kan man få en tillfrågning.

Nice, hör av er
Citera
2010-04-04, 13:55
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Viktigast av allt, inte knyppling i något inlägg

Haha, nej hade faktiskt inte tänk bli någon moderator. Men tanke på min korta tid här på Flashback.
Citera
2010-04-04, 14:10
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Ja , det finns verkligen bra moderater som kan behärska sig och behålla greppet, hur dråpliga användarna än må vara vissa gånger. Nu gäller tyvärr inte detta varenda moderator men överlag kan jag hålla med.
Sen skulle faktiskt du med ditt kunnande och hövliga attityd även gjort dig bra som moderator.
Handlar väldigt mycket om hur det styrs upp ovanifrån.
Moderatorer har lite mer privilegier och makt, på alla forum, vilket gör att det blir ett litet "klickbeteende" där moderatorer ses som bättre än övriga användare.

Den här maktgruppen blir då lite inåtvänd och det blir ett "vi och dem" tänkande osv.

Flashback har tack vare sitt värnande om yttrandefriheten samt vår benevolente och omnipotente fulltidsdiktator Admin (all hail Admin) hållit en rätt hög nivå på modererandet. Det är svårt att hävda sig vara för yttrandefrihet om man samtidigt inte kan ta kritik och yttranden riktade mot sig själv.

Forum som inte har just yttrandefriheten som sitt högsta mål, och har en sådan stark styrning mot att allt ska tillåtas att diskuteras mot, och har ett högsta höns som håller på just detta, har en förmåga att dras mot inskränkningar av olika slag.
En del troll och gnällmånsar är jävligt jobbiga, och det är så mycket enklare att bara bannlysa dem.
Problemet är att medans det ger ett "lättare" forum för moderatorer och mer mot det som forumets ansvariga vill ha, så blir det samtidigt mindre fritt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sheepskin
Som sagt tidigare, vi hör av oss om du är intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Viktigast av allt, inte knyppling i något inlägg
Att nämna knyppling innebär automatisk diskvalificering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in