2007-08-15, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Har tyvärr märkt att de med psoriasis som jag har kommit i kontakt med har en ganska stark illaluktande lukt.. Vad beror det på? Är det själva huden som avger den lukten under skov? Eller är det salvan som luktar så starkt?
Eller är det något annat, att man typ gärna kanske hoppar över och duscha när det är som värst? Eller är det kanske bara slumpen som gjort att de personer jag stött på med psoriasis har luktat illa?
Jag skulle tro att det är slumpens skördar. Jag har aldrig hört talas om att folk med psoriasis skulle lukta sämre än andra. Det är nog mer relaterat till den personliga hygienen än till sjukdomen i sig.

// Roger P.
Citera
2007-08-15, 18:08
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leN1337
Har du haft psoriasis länge? Var på kroppen? Jag har haft det i knappt ett halvår och det är redan nu ett helvete. Arghh..
Haft det sen 16-17års åldern men haft turen att de försvann helt några år men börjar komma tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Prata med Din läkare och be att få Diprolen och Diprosalic utskrivet. De är bättre och framförallt starkare än Daivobet.
Vet du var daivonex ligger styrkemässigt ?
Sitter med den nu men tycker den tar djävulskt dåligt.

Citat:
Håll naglarna korta...
På apoteket finns en papperstejp som man kan ha runt en nagel så att den inte riskerar att fastna överallt och tejpen är porös så den hindrar inte huden från att andas.

Citat:
Det är emellertid inget ovanligt med lite steroidacne i hårbotten och på axlar/rygg. Gå ner till en något svagare kortison under ett tag (ex. Betnovat) så brukar det försvinna.

Eller gå ner i antalet behandligar per vecka, 1gång brukar va tillräckligt för att hålla ner psoriasisen så att den inte kliar eller ger finnar och är det jag brukar göra men kör en liten kur nu innan ja går till frisören.
Citera
2007-08-15, 18:13
Medlem
a4swes avatar
Mjo, jag har så sakterliga kommit till den insikten om att detta är bakgrunden till mina hudproblem. Farsan har det så jag har väl ärvt skiten.
Har det mest i hårbottnen men även lite i ansikte samt fläckar på ben och på röven (bara det inte rör ballen så är jag glad).
Jag gör inte mycket åt det och har heller inte kontaktat läkare, jag lånar farsans salvor mot det i ansiktet, det är det enda som egentligen stör.
Citera
2007-08-16, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Vet du var daivonex ligger styrkemässigt ?
Sitter med den nu men tycker den tar djävulskt dåligt.
Daivonex är en D-vitaminkräm. D-vitamin ska enligt utsago fungera hämmande på psoriasis och används ofta istället för kortisonkrämer, framförallt mot lindriga fall. Som "lindrig psoriasis" räknas all psoriasis vars yta av utslag totalt och sammanlagt utgör mindre än fem handflator om man hade grupperat ihop utslagen. Det innebär alltså att även ganska utbredd psoriasis räknas som lindrig sålänge den inte tar upp enorma partier av kroppens hud. I dessa lidriga fall skriver läkarna gärna ut Daivonex.

Salvorna graderas på en fyrgradig skala efter styrka där klass ett är svag kortisonkräm för hudrodnader och liknande, klass två är medelstark kortisonkräm för lite värre rodnader och småsår, klass tre är stark kortisonkräm för psoriasis och liknande och klass fyra är extra stark kortisonkräm. Betnovat och Diprosalic ligger i klass tre, Diprolen som jag tipsade om är en klass fyra-salva. Daivnonex klassas inte på det sättet eftersom det är ett D-vitaminpreparat men om man leker med tanken på att man hade kunnat klassa salvans effektivitet enligt ovanstående modell så hade den hamnat mellan klass två och tre. Du bör nog prata med Din läkare om att få något effektivare. Be om Betnovatsalva, det är en klass tre-salva som fungerar bra på många.

// Roger P.
Citera
2007-08-16, 09:05
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spikar
Hej Roger, och tack för din eminenta guide. Du har helt rätt i vartenda påstående, det som tyvärr gör dina rader så värdelösa är att det är förbannat många av dem. Det ÄR ett sprillans nytt liv, och jag kan garantera att min hjärna kommer att göra kraftigt motstånd. Alla sjukdomar tar sig olika karaktärer. Vissa människor mår till och med bättre med sin sjukdom än innan. Men för mig är sjukdomen enbart i vägen. Den har förstört ett sätt att leva som jag älskade. Och därför så hjälper din guide mig inte.

Men men, detta var lite OT. Skulle uppskatta om fler berättade om sina egna upplevelser. Ser detta mer som terapi, än en grupp som ska lösa problemet med sjukdomen.

// spikar

Du borde fortsätta träna somdu gjorde förr. Inget fel med det. Har sett bilder på bodybuildare med psoriasis på ett stort svensk bodybuildings forum. Träningen mår du bra av! Ta genast upp den och lyd de råd som Roger Persson gav, det var en bra sammanfattning över hur de flesta skulle leva (om man bortser från det specifika som har med Psoriasis o läkemedel att göra).

Jag har haft ett mindra problem, massa acne, som blir bättre då jag får vara ute o i solen.. . Man får ta den tid som krävs, göra något bra av det, läsa i solen, lyssna på p1.. etc..
Citera
2007-08-22, 01:38
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag skulle tro att det är slumpens skördar. Jag har aldrig hört talas om att folk med psoriasis skulle lukta sämre än andra. Det är nog mer relaterat till den personliga hygienen än till sjukdomen i sig.

// Roger P.

Jag har funderat över det här några dagar och även träffat en halvbekant med psoriasis nyligen. Lukten som jag kännt på de flesta med sjukdomen kan jag bäst förklara som en syntetisk besk och unken men rätt dov doft. Kan inte förklara bättre, men jag var övertygad om att det en biverkning av någon av alla salvor som folk med psoriasis har, men såg att du i ditt senaste inlägg verkade ha rätt bra koll på dessa salvor så det är nog slumpen iallafall, eller att alla bekanta jag har med psoriasis går på amfetamin för lukten påminner mycket om varandra, men de betvivlar jag starkt.
Citera
2007-08-23, 01:43
Medlem
Hazardos avatar
Har någon lätt psoriasis.. fick det under en natt när jag var 17 år.
Citera
2007-09-12, 11:05
Bannlyst
Åkte på skiten tidigare i år. Började med utslag på knogar, knäna och armbågarna. Knappa månaden senare brakade lederna ihop över i stort sett hela kroppen. Fick vänta i nästan 4 månader på att träffa en reumatolog igår morse. Kortisonsprutor i armbågarna och Frankensteins monster hade varit avundsjuk på min stela gång igår
Tappade 8-10 kg i muskler och det mesta av det lilla fett jag har på kroppen.

Jag är dock glad över att jag slapp såna sjuka hudproblem som vissa har. Är lite röd över armbågarna och knogarna ser bara ut som man gett nån en smäll på käften (vilket vore en omöjlighet just nu då de är ömmare än en femårings ollon )
Citera
2007-09-16, 03:44
Medlem
esset21s avatar
Jag vet inte vem jag ska citera först, men jag skiver rakt ut istället..
Min sambo har haft psoriasis i över 10 år (även hans syskon) så jag har blivit lite av en expert, då jag förstått att de som har sjukdomen inte orkar engagera sig efter ett tag, fullt förståeligt då det är en daglig kamp.

Sola solarium är ett alternativ som tyvärr inte hjälper speciellt mycket. Utmolands är bäst, saltvatten och sol är den bästa medicinen. Zona fungerar, men på de med psoriasis kan det svida oerhört mycket. Fortsätt träna (iaf motionera), sluta röka, sluta dricka MYCKET alkohol och försök att inte bli deprimerad pga sjukdomen. Det psykiska gör det värre. Ät mycket röda grönsaker och frukter. Jag vet att det är så lätt att ge tips, men försök ta till dig något iaf. Nu ska min sambo efter mängder med olika krämer, solning och ljusbehandling, testa cellgifter... Håller tummarna! Apropå psoriasis på/under naglarna så ska du INTE använda svampkräm, för det är INTE svamp!!! Det finns tyvärr inte mycket att göra, men man kan ta D-vitamin sprutor i nagelbanden...eller smörja in dem dagligen med Dermovatlösningen. Nu kommer jag inte på mer, men det kommer väl mer snart...
Citera
2007-09-18, 02:13
Medlem
tältpinnes avatar
Även jag har diagnosen psoriasis på FB. Dock inte i större utsträckning än flagnor i hårbotten som dyker upp om jag inte använder fungoral ett par gånger i månaden. En gång hade jag ett par fläckar på underarmen och några på ena låret, men dessa försvann efter ett tag. Skall man vara nöjd över att det ändå är förhållandevis lindrigt, eller kan denna sjukdom eskalera? Jag har inte forskat särskilt mycket i detta, och min privatläkare tycker mest att jag fånar mig, men framhåller att man vet väldigt lite om psoriasis.
Citera
2007-09-18, 02:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Även jag har diagnosen psoriasis på FB. Dock inte i större utsträckning än flagnor i hårbotten som dyker upp om jag inte använder fungoral ett par gånger i månaden. En gång hade jag ett par fläckar på underarmen och några på ena låret, men dessa försvann efter ett tag. Skall man vara nöjd över att det ändå är förhållandevis lindrigt, eller kan denna sjukdom eskalera? Jag har inte forskat särskilt mycket i detta, och min privatläkare tycker mest att jag fånar mig, men framhåller att man vet väldigt lite om psoriasis.
Att Din privatläkare tycker att Du fånar Dig när Du uppvisar oro för att Din psoriasis ska spridas tycker jag är obegripligt. Psoriasis kan mycket väl eskalera enormt om man utsätts för fysisk eller psykisk stress av någon typ. Exempel på sådan stress kan vara alltifrån sjukdom till livskriser som dödsfall och skilsmässor. En sådan stress kan kicka igång en lindrig psoriasis ordentligt. Troligen är inte läkaren insatt i just pso och vet därför inte vilka utlösande faktorer som är möjliga och därför tittar han på Din nariga hårbotten och tycker att Du sjåpar Dig.

Man vet i dagsläget en del om psoriasis men man vet också att en del av det man visste igår är fel eftersom man rubricerade psoriasis som en hudsjukdom. Det är krångligare än så. Psoriasis är en systemsjukdom, något man vet i nuläget. Psoriasis är en sjukdom som sitter i själva systemet, i arvsanlagen och som är fungerar utifrån flera olika aspekter. Sjukdomen är ärftlig och störst chans att drabbas har barn vars båda föräldrar bär på anlagen till sjukdomen, något som är relativt vanligt. I en sådan situation så räcker det med att personen ramlar in i en depression, drabbas av en sjukdom eller genomlider en livskris för att utbrottet ska vara möjligt. Hos barn som bara har anlagen på den ena sidan av föräldraparet är riskerna givetvis lägre att ett utbrott ska ske men de finns där ändå. Psoriasis är en folksjukdom med långt fler bärare än vad man vid en första anblick tror. I runda tal 3% av den vita kaukasiska befolkningen bär på sjukdomen och långt fler bär på anlagen.

// Roger P.
Citera
2007-09-18, 10:16
Bannlyst
Fan, börjar nästan undra lite varför skiten bröt ut hos mig.

Man är 19 år, går sista året på gymnasiet. Allt är chill, man har pengar på fickan, hälsa i toppskick och det mesta flyter på som det ska. Så dyker skiten mitt upp i det.

Fast det är väl kanske tur det egentligen, annars hade man väl gått ner sig totalt hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in