2007-09-18, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Fan, börjar nästan undra lite varför skiten bröt ut hos mig.

Man är 19 år, går sista året på gymnasiet. Allt är chill, man har pengar på fickan, hälsa i toppskick och det mesta flyter på som det ska. Så dyker skiten mitt upp i det.

Fast det är väl kanske tur det egentligen, annars hade man väl gått ner sig totalt hehe.
Den absolut vanligaste livsperioden för det första utbrottet är just i tjugoårsåldern. Ett utbrott behöver heller inte föranledas av en livskris. Det är det som gör sjukdomen så oerhört lömsk. Den kan i princip drabba vemsomhelst närsomhelst även om sena tonåren/tidiga tjugoårsåldern är vanligast. Läkarna har heller inte lyckats pinpointa alla utlösande faktorer, däremot så vet man att sjukdomar och livskriser kan agera tändsticka i många fall. Dock så finns det forfarande människor som drabbas även utan livskriser eller sjukdomar och det är fortfarande en gåta för forskarna.

Psoriasis är en systemsjukdom vars bas ligger i arvsanlagen. Därför är det en svårforskad sjukdom för forskarna. Inte ens de nya "mirakelbehandlingarna" Raptiva och Enbrel hjälper på alla, det är enbart en tredjedel av alla som testat som upplever klara förbättringar i form av nästan totala utläkningar. Ytterliggare en tredjedel testpersoner upplever en reducering av antalet fläckar men har ändå fortsatta problem. Den sista tredjedelen upplever små eller inga förbättringar. Då ska man ha i bakhuvudet att en årsbehandling kostar 100.000 kr per patient oavsett om det hjälper eller ej. Då kan man kanske förstå att dessa "mirakelmediciner" är väldigt långt från ett mirakel i dagsläget. Psoriasis är en lömsk genetisk defekt som är svårforskad och svårbehandlad eftersom sol och salvor bara hjälper för stunden. Sjukdomen kan drabba vemsomhelst eftersom majoriteten av alla svenskar bär på anlagen på åtminstone ena förälderns sida och vi är inte på det klara över exakt vad som utlöser sjukdomen. Upplagt för en allmän katastrof, således. Ändå så drabbas bara 3% av befolkningen. Detta är ytterliggare en gåta för forskarna.

// Roger P.
Citera
2007-09-18, 20:44
Bannlyst
En intressant grej är att även min lillebror har psoriasisartrit och har haft det sen han var 2. Vad är oddsen på det? :0
Citera
2007-09-18, 23:29
Medlem
Min farsa har en ganska kraftig psoriasis! Han åkte utomlands till Grekland och var där någon månad eller så. Han badade och solade väldigt mycket så när han kom hem hade han nästan inga alls kvar på armarna eller huvudet. Nu efter några månader är de tillbaka i stor utsträckning :O

Tänk om jag har anlaget för det eftersom det är väl ärftligt?
Citera
2007-09-18, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
En intressant grej är att även min lillebror har psoriasisartrit och har haft det sen han var 2. Vad är oddsen på det? :0
Ganska goda med tanke på att Ni har samma föräldrar.

// Roger P.
Citera
2007-09-18, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Min farsa har en ganska kraftig psoriasis! Han åkte utomlands till Grekland och var där någon månad eller så. Han badade och solade väldigt mycket så när han kom hem hade han nästan inga alls kvar på armarna eller huvudet. Nu efter några månader är de tillbaka i stor utsträckning :O

Tänk om jag har anlaget för det eftersom det är väl ärftligt?
Det kan Du mycket väl ha eftersom Din pappa har det. Däremot så är inte det samam sak som att Du kommer att utveckla sjukdomen. Många har anlagen men endast ett fåtal utvecklar psoriasis.

// Roger P.
Citera
2010-08-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e_w_s
Jag fick psoriasis efter en halsinfektion för en massa år sen. Gick då och solade och smörjde mig regelbundet tills det försvann, tyckte det funkade bra. Men jag fick alltid tillbaka utslagen hela tiden pga upprepad halsfluss.

Intressant..

För kanske 2 månader sedan fick jag också halsfluss. Efter tillfrisknandet fick jag massor av små vätskefyllda blåsor i handflatorna, som senare spred sig till fingrarna och till slut även litegrann runt naglarna. Dessa försvann så småningom och ersattes av att stora skinnflagor lossnade från de områden där blåsorna tidigare hade suttit, i synnerhet efter kontakt med vatten, t ex efter en dusch. Detta skedde i kanske 1-2 veckor, sedan var det inget mer med det. För ca 3 veckor sedan upptäckte jag att jag hade fått små utslag på armar och ben. Dessa spred sig till rygg, bröst och bakom öronen och visade sig vara psoriasis. Så vitt jag vet har ingen annan i släkten psoriasis.

Undrar vad det kan bero på, om det är något virus som vissa personer reagerar extra mycket på eller liknande? Smittade nämligen ner en kille precis när jag hade fått halsinfektionen då jag trodde det bara var gammal hederlig halsont (han visste om det men tog risken ändå hehe ) fick antibiotika för åkomman och tillfrisknade inom 2 veckor. Killen som jag smittade ner fick däremot ingenting eftersom hans läkare bedömde att han hade fått en virusinfektion. Och eftersom det var jag som smittade honom så måste även jag ha burit på viruset (typ..?). Han har turligt nog inte behövt lida av några större problem efteråt medan jag, som sagt, har fått psoriasis.
Citera
2010-12-12, 22:03
Medlem
Biaahs avatar
Jag fick psoriasis som elva åring (när jag kom i puberteten) visserligen hade även min farfar det, så det låg ju i släkten.

Inget jag tänkte på nämnvärt då, då jag är uppvuxen som ett "allergi&eksem-barn". Men det som började som två små mynt på armbågarna är idag 50% av båda mina armar heltäckta, bröstvårtorna, hårbotten, nu börjar det även komma på knäna och på sidorna av smalbenen så här 11 år senare...usch!

Det är pinsamt när man exempelvis tränar, då blir psoriasisen illröd, det är även ganska jobbigt när man ger sig in i nya relationer, dock har jag en underbar sambo sen fyra år som fått följa min kroppsutveckling, han tar ju mig för vem jag är.

Mest reaktioner har jag fått ifrån arbetskamrater, mina brukare bryr sig inte ett smack som tur är.
Min läkare rekommenderar bara mig att använda kräm (Betnovat och mjukgörnade) vilket jag inte riktigt tycker hjälper nu vid vintertid. Dock har jag turen att bo nära ett UVB-solarium som man får nyttja gratis om man är medlem i psoriasisförbundet. Det använder jag trots läkaren avrådan pga att jag är ljus i hyn.
Men det hjälper sjukt bra mot psoriasisen och slipper jag klådan och fjällandet från det är jag nöjd!
Dock ser man ut som man fått en släng av gulsot, haha eller i alla fall jag...men det får man ta.

Nu ska jag bara ligga i och tjata lite till så jag kan få en riktigt utredning för min rygg och nacke...så att det inte är artrit som satt sig på lederna =(
Citera
2010-12-12, 22:24
Medlem
sephines avatar
Hur är det nu, kan man ha artritdelen utan att ha huddelen?
Har psoriasis i släkt och familj.
Har inga hudåkommor mer än att hårbotten spökar i bland.
Har dock ledproblem som ännu inte fått sin förklaring.
Citera
2010-12-27, 19:30
Medlem
sandrischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Har dock ledproblem som ännu inte fått sin förklaring.
Jag har också ledproblemen, men har/haft psoriasis.. men jag har inte orkat kolla upp mina leder ännu haha

Jag kommer inte ihåg vilken typ av psoriasis jag har. Fick massa utslag på kroppen för 3-4 år sedan. Gick över på någon månad efter jag använt massa salvor. Har inte fått tillbaka något (hoppas jag inte får det heller). Men nu senaste året har jag fått ont i leder, vet inte om det kan bero på psoriasisen?
Senast redigerad av sandrisch 2010-12-27 kl. 19:32. Anledning: edit
Citera
2011-01-06, 05:57
Medlem
jag har psoriasis och måste säga att jag har aldrig varit så depp som nu, kan inte ha T-shirt för har grova utslag på armbågarna. har bara haft psoriasis i ca 4 månader nu men fyfan asså... har tappat självfötroende som fan och skäms.. tex som när man är med kompisar och man råkar visa armbågen lite och nån jävel skriker "å fyfan! vafan har du på armbågarna!!" sen ska varenda jävel se -.-
Det värsta är att de har börja komma överallt på kroppen som buken, knäveck, knäskålar,armar, hårbotten, panna och under ena ögonbrynet, asså okej där du kan dölja det på dagarna men i ansiktet och få komtarer om det var dag sänker en verkligen.
har varit hos skolläkaren men hon verkar vilja spara på skattepengar och skickar mig inte till hudläkare, helt värdelös kvinna som måste kolla i en jävla bok varenda gång jag kommer för att se hur psoriasis ser ut -.-
har fått 3 salvor rekomenderade av henne därav 2 på recept (kortison och daivobet) den förstnämnda fick jag så ont av så hon skrev ut daivobet och de hjälper ganska bra men utslagen vill inte fösvinna helt.
måste säga att sjukdomen är ett rent helvete och att dom gärna kan skynda på med ett botemedel!!
Citera
2011-01-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killen.med.skillen
jag har psoriasis och måste säga att jag har aldrig varit så depp som nu, kan inte ha T-shirt för har grova utslag på armbågarna. har bara haft psoriasis i ca 4 månader nu men fyfan asså... har tappat självfötroende som fan och skäms.. tex som när man är med kompisar och man råkar visa armbågen lite och nån jävel skriker "å fyfan! vafan har du på armbågarna!!" sen ska varenda jävel se -.-
Det värsta är att de har börja komma överallt på kroppen som buken, knäveck, knäskålar,armar, hårbotten, panna och under ena ögonbrynet, asså okej där du kan dölja det på dagarna men i ansiktet och få komtarer om det var dag sänker en verkligen.
har varit hos skolläkaren men hon verkar vilja spara på skattepengar och skickar mig inte till hudläkare, helt värdelös kvinna som måste kolla i en jävla bok varenda gång jag kommer för att se hur psoriasis ser ut -.-
har fått 3 salvor rekomenderade av henne därav 2 på recept (kortison och daivobet) den förstnämnda fick jag så ont av så hon skrev ut daivobet och de hjälper ganska bra men utslagen vill inte fösvinna helt.
måste säga att sjukdomen är ett rent helvete och att dom gärna kan skynda på med ett botemedel!!
Kolloidalt silver har vid åtskilliga tillfällen på några månader botat, eller åtminstone starkt lindrat situationen för många med svårartad psoriasis.
Citera
2011-01-07, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Kolloidalt silver har vid åtskilliga tillfällen på några månader botat, eller åtminstone starkt lindrat situationen för många med svårartad psoriasis.

jaha, har inte hört talas om men det botar ju inte skiten helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in