2007-09-18, 16:37
Citat:
Den absolut vanligaste livsperioden för det första utbrottet är just i tjugoårsåldern. Ett utbrott behöver heller inte föranledas av en livskris. Det är det som gör sjukdomen så oerhört lömsk. Den kan i princip drabba vemsomhelst närsomhelst även om sena tonåren/tidiga tjugoårsåldern är vanligast. Läkarna har heller inte lyckats pinpointa alla utlösande faktorer, däremot så vet man att sjukdomar och livskriser kan agera tändsticka i många fall. Dock så finns det forfarande människor som drabbas även utan livskriser eller sjukdomar och det är fortfarande en gåta för forskarna.
Ursprungligen postat av Talibankocken
Fan, börjar nästan undra lite varför skiten bröt ut hos mig.
Man är 19 år, går sista året på gymnasiet. Allt är chill, man har pengar på fickan, hälsa i toppskick och det mesta flyter på som det ska. Så dyker skiten mitt upp i det.
Fast det är väl kanske tur det egentligen, annars hade man väl gått ner sig totalt hehe.
Man är 19 år, går sista året på gymnasiet. Allt är chill, man har pengar på fickan, hälsa i toppskick och det mesta flyter på som det ska. Så dyker skiten mitt upp i det.
Fast det är väl kanske tur det egentligen, annars hade man väl gått ner sig totalt hehe.
Psoriasis är en systemsjukdom vars bas ligger i arvsanlagen. Därför är det en svårforskad sjukdom för forskarna. Inte ens de nya "mirakelbehandlingarna" Raptiva och Enbrel hjälper på alla, det är enbart en tredjedel av alla som testat som upplever klara förbättringar i form av nästan totala utläkningar. Ytterliggare en tredjedel testpersoner upplever en reducering av antalet fläckar men har ändå fortsatta problem. Den sista tredjedelen upplever små eller inga förbättringar. Då ska man ha i bakhuvudet att en årsbehandling kostar 100.000 kr per patient oavsett om det hjälper eller ej. Då kan man kanske förstå att dessa "mirakelmediciner" är väldigt långt från ett mirakel i dagsläget. Psoriasis är en lömsk genetisk defekt som är svårforskad och svårbehandlad eftersom sol och salvor bara hjälper för stunden. Sjukdomen kan drabba vemsomhelst eftersom majoriteten av alla svenskar bär på anlagen på åtminstone ena förälderns sida och vi är inte på det klara över exakt vad som utlöser sjukdomen. Upplagt för en allmän katastrof, således. Ändå så drabbas bara 3% av befolkningen. Detta är ytterliggare en gåta för forskarna.
// Roger P.