2007-05-19, 02:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dadan
Utan medecin menar du då eller?
Ja, det är möjligt att psoriasis kan läka ut själv i vissa fall. Det är dock inte särskilt vanligt och man blir inte av med det permanent heller, det ligger i kroppen och kan bryta ut igen.

// Roger P.
Citera
2007-08-14, 18:25
Medlem
Efter att legat hemma med halsont i några dagar, dök plötsligt en massa fläckar upp på kroppen. Efter att kollat upp dem visade sig att det handlade om psoriais. Idag är det mer eller mindre ett helvete. Jag har psoriasis lite överallt på kroppen, mestadels på armar. Men även i pannan, håret, benen, öronen, ryggen, bröstet, naglarna och även på "kuken". Som tur är känner jag inte av någonting i lederna än, men det förvånar mig inte om jag åker på den skiten också.

Just nu kör jag med två olika krämer. Daivobet som ska smörjas på psoriasisfläckarna på kroppen och Pevisone som ska användas i pannan och öronen. Jag kör även med en steroidlösning för naglarna men den har knappt hjälpt.

Eftersom jag enbart är 19 år gammal och fick sjukdommen ganska nyligen så tänkte jag fråga er andra som har lite mer erfarenhet.

-Hur lång tid ungefär tar det innan man får tillbaka pigmentet på de psoriaisfläckarna som är avfjällade? Har fläckar som är flera månader gamla och de ser ut precis som innan. Är lite rädd att jag fått vitago eller va det heter.

-Någon som har psoriais på naglarna som har blivit av det? Vilken är den bästa lösningen?

Får nog bli att ringa hud imorn och boka en tid för undersökning.
Citera
2007-08-14, 18:56
Medlem
TheFarSidees avatar
Usch, låter som en riktigt otäck sjukdom..
Citera
2007-08-14, 19:39
Medlem
Jag har det.
Men nu börjar det lägga sig, när det kom sa folk "du har gått under en björk"
-nej,sa jag, jag fjällar...ingen ville ha mig i soffan..

Men häromdagen fick jag en sån jättetub canoderm. Jag smetade o smetade i hela hårbotten, värsta raggarfrillan, och det blev nästan helt fjällfritt. Imponerande! Sen kör jag elocon nu.
Nästan jag har hopp om att det lägger sig, har provat sola osv, men nej...
Citera
2007-08-14, 22:19
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Sen kör jag elocon nu.
Kör den också, tar skiten men får finnar av den i hårbotten.

Citat:
Ursprungligen postat av leN1337
Daivobet som ska smörjas på psoriasisfläckarna på kroppen
Hur tycker du den krämen är ?
Försvinner den snabbt in i huden eller ligger den kvar ?
Effektiv ?
Citera
2007-08-15, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Hur tycker du den krämen är ?
Försvinner den snabbt in i huden eller ligger den kvar ?
Effektiv ?

Jo den fungerar la någorlunda, det är med lite blandade resultat. Fungerar bättre på övre kroppen, men på lår och ben verkar den inte ta särskilt bra. Iaf inte på mig. Den är lite klibbig och det tar en stund för krämen att sjunka in i huden, inget jag stör mig särskilt mycket på.

Märkte bara för några veckor sedan när jag satt och kliade mig i håret att det fjällade en hel del. Vet ni om man kan få Elocon direkt eller måste man testa en massa andra onödiga krämer först?

Är det någon mer som har eller har haft psoriasis på naglarna? Stör mig så grymt jävla mycket på skiten och det ser ju inte särskilt fräsch ut.
Citera
2007-08-15, 03:40
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Vet ni om man kan få Elecon direkt eller måste man testa en massa andra onödiga krämer först?
Hudläkaren jag träffade förr ville att man skulle prova svagare preparat först då kortison inte är så bra för kroppen, träffade en läkare i våras och specifierade att jag ville ha elocon och han skrev ut de utan problem.
Citera
2007-08-15, 03:43
Medlem
Giggis avatar
Finns en riktigt bra hudkräm i hälsokostbutikerna som heter Zona. Det unika med den är att den innehåller ett enzym som skiljer på döda och friska hudceller. Den har visat sig mycket effektiv på psoriasis.
Citera
2007-08-15, 03:45
Medlem
Citat:
Hudläkaren jag träffade förr ville att man skulle prova svagare preparat först då kortison inte är så bra för kroppen, träffade en läkare i våras och specifierade att jag ville ha elocon och han skrev ut de utan problem.

Okej, får väl bli ett samtal till hud idag och se om man få en tid för undersökning.

Har du haft psoriasis länge? Var på kroppen? Jag har haft det i knappt ett halvår och det är redan nu ett helvete. Arghh..
Citera
2007-08-15, 05:18
Bannlyst
Citat:
Efter att legat hemma med halsont i några dagar, dök plötsligt en massa fläckar upp på kroppen. Efter att kollat upp dem visade sig att det handlade om psoriais. Idag är det mer eller mindre ett helvete. Jag har psoriasis lite överallt på kroppen, mestadels på armar. Men även i pannan, håret, benen, öronen, ryggen, bröstet, naglarna och även på "kuken". Som tur är känner jag inte av någonting i lederna än, men det förvånar mig inte om jag åker på den skiten också.

Just nu kör jag med två olika krämer. Daivobet som ska smörjas på psoriasisfläckarna på kroppen och Pevisone som ska användas i pannan och öronen. Jag kör även med en steroidlösning för naglarna men den har knappt hjälpt.
Prata med Din läkare och be att få Diprolen och Diprosalic utskrivet. De är bättre och framförallt starkare än Daivobet.

Citat:
-Hur lång tid ungefär tar det innan man får tillbaka pigmentet på de psoriaisfläckarna som är avfjällade? Har fläckar som är flera månader gamla och de ser ut precis som innan. Är lite rädd att jag fått vitago eller va det heter.
Vitiligo är en separat sjukdom, den får Du inte av psoriasis. Däremot så tappat Du en del av pigmenteringen på de ställen där Du har uppläkta fläckar. Det löser sig efter lite tid, fortsätt sola så återbildas pigmenten efterhand.

Citat:
-Någon som har psoriais på naglarna som har blivit av det? Vilken är den bästa lösningen?
Håll naglarna korta och hör av Dig till Din läkare. Det "svampiga" som syns under naglarna är en sorts nagelsvamp som mot det finns svampsalva att få utskrivet. Den smörjer Du på vid sänggåendet och det ska efter vad jag har hört hjälpa.

Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Men häromdagen fick jag en sån jättetub canoderm. Jag smetade o smetade i hela hårbotten, värsta raggarfrillan, och det blev nästan helt fjällfritt. Imponerande! Sen kör jag elocon nu.
Nästan jag har hopp om att det lägger sig, har provat sola osv, men nej...
Sol, behandlingar och en vettig livsföring kommer att göra Dig ljusår bättre.

Citat:
Kör den också, tar skiten men får finnar av den i hårbotten.
Finnar som kommer upp i samband med kortisonbehandling är s.k. "steroidacne" och jämförbart med det kroppsbyggare får av sitt kurande. Kroppsbyggarna får ofta stora bölder eftersom deras dosering är mycket högre, en psoratiker får istället ofta små röda finnar som om denne har otur inte läker upp utan blommar ut i nya fläckar. Det är emellertid inget ovanligt med lite steroidacne i hårbotten och på axlar/rygg. Gå ner till en något svagare kortison under ett tag (ex. Betnovat) så brukar det försvinna. Även solljus är effektivt mot all form av acne.

Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Finns en riktigt bra hudkräm i hälsokostbutikerna som heter Zona. Det unika med den är att den innehåller ett enzym som skiljer på döda och friska hudceller. Den har visat sig mycket effektiv på psoriasis.
Jag ska givetvis inte förkasta krämen helt, men jag är oerhört tveksam. Hälsokostprylar fungerar sällan lika bra som specialframtagna preparat även om viss uppläkning säkerligen kan gå att få även med hälsokostprylar. Dock, ska man ändå smörja sig så kan man lika bra använda en kortisonsalva som hjälper mycket bra än att använda en hälsokostkräm som bara hjälper ganska bra.

Anledningen till att jag är tveksam är att det finns så förjordat mycket skit ute på marknaden, psoratiker brukar vara "lättlurade" (om man får använda det uttrycket) eftersom de så himla gärna vill att det ska fungera. Därför så är alla möjliga typer av hälsokostnasare och marknadsknallar med Aloe Vera-bord alltid på jakt efter folk som psoriasis.

För att förekomma att någon brakar in här och kallar mig lögnare och hävdar att Aloe Vera visst funkar bra på pso så passar jag redan nu på att avliva den myten. Nej, Aloe Vera fungerar inte "bra" på pso. Aloe Vera kan i vissa fall ha en dämpande effekt men vad denna effekt beror på är inte bevisat. Det fungerar ej heller på alla så som läkarvetenskaplig behandling gör. Aloe Vera är även ganska dyrt och omfattas inte av högkostnadsskyddet och sålunda utgör det kvacksalvarens weapon by chioce. Gå inte på den lätte. Ska Du ändå smörja Dig så smörj Dig med något som fungerar och som är framforskat av läkarvetenskapen och inte något som kloka gummor rekommenderar på Kiviks marknad eller i Hemmets Journal.

// Roger P.
Citera
2007-08-15, 10:50
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag ska givetvis inte förkasta krämen helt, men jag är oerhört tveksam. Hälsokostprylar fungerar sällan lika bra som specialframtagna preparat även om viss uppläkning säkerligen kan gå att få även med hälsokostprylar. Dock, ska man ändå smörja sig så kan man lika bra använda en kortisonsalva som hjälper mycket bra än att använda en hälsokostkräm som bara hjälper ganska bra.
// Roger P.

Jag förstår dig och håller med dig helt och hållet. Det finns väldigt mycket skit i den branschen. Tyvärr på bekostnad av de produkter som verkligen hjälper och är bra. Vad gäller denna krämen så kan jag säga att jag aldrig tidigare sett något med så bra resultat. Nu har jag inte psoriasis själv, men jag har sett andra som har det och det är verkligen skillnad på före och efter. Problemet med kortisonsalva är att den gör huden skör och ömtålig och att det kan vara bra att låta huden vila från detta nån gång då och då.

Återigen, jag rekommenderar verkligen er att prova.
Citera
2007-08-15, 12:04
Medlem
Arbetarbroders avatar
Har tyvärr märkt att de med psoriasis som jag har kommit i kontakt med har en ganska stark illaluktande lukt.. Vad beror det på? Är det själva huden som avger den lukten under skov? Eller är det salvan som luktar så starkt?
Eller är det något annat, att man typ gärna kanske hoppar över och duscha när det är som värst? Eller är det kanske bara slumpen som gjort att de personer jag stött på med psoriasis har luktat illa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in