• 8
  • 9
2015-06-09, 13:54
Medlem
Jag har haft psoriasis på armbågarna samt ena örat sedan barn, inte haft någon större lidelse av det dock. Men av en slump för några år sedan hittade jag en text som påstod att grönsaker ur familjen "nightshades" (eller nattskatteväxter på svenska) förvärrade psoriasis och jag bestämde mig för att testa. Efter att uteslutit främst tomater, paprika och chili (jag åt väldigt mycket av dessa innan, främst genom såser dock som ketchup, tacosås etc) så är jag idag helt fri från min psoriasis. I mitt fall verkar det som att det är lektinet som dessa grödor är rika på, som jag inte tål.

Att undvika nattskatteväxter är nog ingen universallösning för alla men att man kan påverka via sin diet är jag övertygad om + mycket sol.

exempel på nattskatteväxter:
  • tomater
  • potatis
  • paprika, chili
  • aubergine
  • gojibär
Citera
2015-06-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tellus
Jag har haft psoriasis på armbågarna samt ena örat sedan barn, inte haft någon större lidelse av det dock. Men av en slump för några år sedan hittade jag en text som påstod att grönsaker ur familjen "nightshades" (eller nattskatteväxter på svenska) förvärrade psoriasis och jag bestämde mig för att testa. Efter att uteslutit främst tomater, paprika och chili (jag åt väldigt mycket av dessa innan, främst genom såser dock som ketchup, tacosås etc) så är jag idag helt fri från min psoriasis. I mitt fall verkar det som att det är lektinet som dessa grödor är rika på, som jag inte tål.

Att undvika nattskatteväxter är nog ingen universallösning för alla men att man kan påverka via sin diet är jag övertygad om + mycket sol.

exempel på nattskatteväxter:
  • tomater
  • potatis
  • paprika, chili
  • aubergine
  • gojibär

Har du några andra "triggers"? Hur reagerar din kropp på alkohol och generellt fet mat?
Jag har psoriasis sedan lite drygt 1 år tillbaka och försöker nu att följa https://www.youtube.com/channel/UCDa...A9wdtkDJSSiX4Q och hans tips till dieter.
Citera
2016-08-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellcat21
Har inte läst hela tråden än, men jag har också psoriasis. Fick diagnosen i höstas och det är nog det mest jävligaste jag varit med om. Har världens skov just nu och det gör så ont.
Fortfarande inte fått någon salva som fungerar, får prova mig fram.. Hoppas det blir bättre för dig.

hade psoriasis på armbågarna & kunde inte leva utan betnovat. Började jobba på ett gårdsmejeri & i arbete kom min psoriasis i kontakt med ljumen vassle (ostprodution9. Efter ett par veckor behövde jag inte använda salvan mer, ty insåg att något i vasslen gjorde underverk med huden. Efter ytterligare någon vecka var problemen spårlöst borta efter 15 års besvär.
Har ännu kvar lindrig psoriasis på områden som inte varit i kontakt med vassle.
Så jag tror lösningen på psoriasis är enkel: Vasslebad
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in