Citat:
Ursprungligen postat av spikar
Jag fick psoriasis i gåva nästan exakt på min 18 års dag. Även om jag är atiest så kan jag lova att jag tog tillfället i akt och förbannade gud.
För mig har det lett till: Ökat nikotin, alkohol och CB intag. Slutat träna styrketräning, efter 3 hela år av hårt kämpande. Slutat mitt i mina underbara tatuerings / piercing planer. Slutat ragga. Slutat bada offentligt.
Nu är det 2 år sedan, läget är värre än någonsin och humöret har dalat en del.
Nu undrar jag hur många av er FBare som har samma problem, samt hur det har påverkat er.
// spikar
Du behöver inte lida av det om Du inte vill. Det finns hjälp att få och dessutom så kommer Du att lära känna Din kropp bättre längs vägen. Sluta med nikotin eftersom det försämrar blodomloppet, drick inte alkohol mer än nån gång i månaden och ät vettigt. Mycket grönsaker, lite rött kött, mycket fisk, omega-3 kapslar av god kvalitet och extra vitaminer. Frukt och grönt istället för biffstek och öl. Sök läkarhjälp genom att gå till en vårdcentral och begära en remiss till en hudklinik. Det har Du rätt att kräva. På hudmottagningen kommer Du att få besöka en läkare som tittar på Dig och ordinerar behandling. Det vanligaste är lokalbehandling genom salvor och lösningar samt ljusbehandling med UVB-strålning. Numera finns det salvor som inte är lika kladdiga och jävliga som de var för tio-femton år sedan. Diprosalic är en kutanlösning (d.v.s. en trögflytande alkoholbaserad stark kortisonlösning) som främst används i hårbotten men även fungerar på kroppen i övrigt, den torkar upp på några minuter efter påstrykningen. Diprolen är en stark kortisongel som också är mindre kladdig och torkar upp snabbt. Båda två är mycket effektiva och i kombination med ljusbehandling så handlar det om veckor innan Du ser tydliga resultat. Att vara psoratiker handlar om att avsätta en stund varje dag för sig själv och inte sluta upp med behandlingarna bara för att man blivit bättre, psoriasis är en livslång kompanjon men det behöver inte inskränka mer på livskvalitén än man själv tillåter att den gör. Fullfölj behandlingarna och underhållssmörj enligt ett bestämt schema. Förändra Din livsföring så att Du lever sundare. Undvik stress och gifter. Sök läkarhjälp, för läkarhjälp finns att få om man försöker.
// Roger P.