• 1
  • 2
2007-05-16, 11:36
Medlem
spikars avatar
Jag fick psoriasis i gåva nästan exakt på min 18 års dag. Även om jag är atiest så kan jag lova att jag tog tillfället i akt och förbannade gud.

För mig har det lett till: Ökat nikotin, alkohol och CB intag. Slutat träna styrketräning, efter 3 hela år av hårt kämpande. Slutat mitt i mina underbara tatuerings / piercing planer. Slutat ragga. Slutat bada offentligt.

Nu är det 2 år sedan, läget är värre än någonsin och humöret har dalat en del.

Nu undrar jag hur många av er FBare som har samma problem, samt hur det har påverkat er.

// spikar
Citera
2007-05-16, 11:51
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spikar
Jag fick psoriasis i gåva nästan exakt på min 18 års dag. Även om jag är atiest så kan jag lova att jag tog tillfället i akt och förbannade gud.
Ska vi spöa upp den jäveln när vi får tag på han eller? Har god lust...
Fö. har jag inget problem med psoriasis iaf, om det är intressant.
Citera
2007-05-16, 12:24
Medlem
spikars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Ska vi spöa upp den jäveln när vi får tag på han eller? Har god lust...
Fö. har jag inget problem med psoriasis iaf, om det är intressant.

Lite OT, men va fan... Tror inte jag kommer få tag på han, vilket är bäst för alla inblandade. Jag är åtminstone välkommen i helvetet, känns skönt att veta...

// spikar
Citera
2007-05-16, 13:06
Bannlyst
Blir det inte bättre av solning då? Du har väl sett den här sidan: http://www.pso.se/t1.aspx
Citera
2007-05-16, 14:54
Medlem
spikars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W_T_F
Blir det inte bättre av solning då? Du har väl sett den här sidan: http://www.pso.se/t1.aspx

Jo, men det är svårt att hitta den tid som krävs för att bekämpa det. Det finns massa sätt att bromsa det, men eftersom att de är så tidsödande och värdelösa så kan man egentligen säga att beskedet som en patient får är; 'Lev med det!'

// spikar
Citera
2007-05-16, 15:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Jo, men det är svårt att hitta den tid som krävs för att bekämpa det. Det finns massa sätt att bromsa det, men eftersom att de är så tidsödande och värdelösa så kan man egentligen säga att beskedet som en patient får är; 'Lev med det!'

// spikar

man kan få resor betalda utomlands, kanske inte någon jättehjälp men en liten tröst.. Min far fick det, dock bara för honom så resten fick pröjsa själva
dvs solsemester
Citera
2007-05-16, 18:47
Medlem
Jag har psoriasis men bara på knäna och lite på armbågarna resten bara försvann helt plötsligt utan att jag gjort någon värre behandling. Jag hade väldigt mycket ett tag och behandlade då med en salva men som sagt sedan försvann det mesta av det.
Citera
2007-05-17, 02:55
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W_T_F
Blir det inte bättre av solning då?
sån skit, funkar överhuvudtaget inte på mej, inte ens när jag hade utomhusarbete'n.
Citera
2007-05-17, 03:15
Medlem
e_w_ss avatar
Jag fick psoriasis efter en halsinfektion för en massa år sen. Gick då och solade och smörjde mig regelbundet tills det försvann, tyckte det funkade bra. Men jag fick alltid tillbaka utslagen hela tiden pga upprepad halsfluss. Efter att ha opererat bort halsmandlarna så försvann det mesta. Har bara kvar lite på armbågarna och i öronen.

Är skitjobbigt för psoriasisen gör att jag får inflammationer och ont i öronen... Har gått till flera doktorer och kollat och inget går att göra förutom att smörja in öronen med hudkräm... Det blir ju inte bättre för det.
Citera
2007-05-17, 03:19
Bannlyst
Citat:

För mig har det lett till: Ökat nikotin, alkohol och CB intag. Slutat träna styrketräning, efter 3 hela år av hårt kämpande. Slutat mitt i mina underbara tatuerings / piercing planer. Slutat ragga. Slutat bada offentligt.

Nu är det 2 år sedan, läget är värre än någonsin och humöret har dalat en del.

Nu undrar jag hur många av er FBare som har samma problem, samt hur det har påverkat er.

// spikar
Du behöver inte lida av det om Du inte vill. Det finns hjälp att få och dessutom så kommer Du att lära känna Din kropp bättre längs vägen. Sluta med nikotin eftersom det försämrar blodomloppet, drick inte alkohol mer än nån gång i månaden och ät vettigt. Mycket grönsaker, lite rött kött, mycket fisk, omega-3 kapslar av god kvalitet och extra vitaminer. Frukt och grönt istället för biffstek och öl. Sök läkarhjälp genom att gå till en vårdcentral och begära en remiss till en hudklinik. Det har Du rätt att kräva. På hudmottagningen kommer Du att få besöka en läkare som tittar på Dig och ordinerar behandling. Det vanligaste är lokalbehandling genom salvor och lösningar samt ljusbehandling med UVB-strålning. Numera finns det salvor som inte är lika kladdiga och jävliga som de var för tio-femton år sedan. Diprosalic är en kutanlösning (d.v.s. en trögflytande alkoholbaserad stark kortisonlösning) som främst används i hårbotten men även fungerar på kroppen i övrigt, den torkar upp på några minuter efter påstrykningen. Diprolen är en stark kortisongel som också är mindre kladdig och torkar upp snabbt. Båda två är mycket effektiva och i kombination med ljusbehandling så handlar det om veckor innan Du ser tydliga resultat. Att vara psoratiker handlar om att avsätta en stund varje dag för sig själv och inte sluta upp med behandlingarna bara för att man blivit bättre, psoriasis är en livslång kompanjon men det behöver inte inskränka mer på livskvalitén än man själv tillåter att den gör. Fullfölj behandlingarna och underhållssmörj enligt ett bestämt schema. Förändra Din livsföring så att Du lever sundare. Undvik stress och gifter. Sök läkarhjälp, för läkarhjälp finns att få om man försöker.

// Roger P.
Citera
2007-05-17, 03:20
Medlem
Fordies avatar
Orkar inte läsa skittråden men min flickvän har skiten.

Peace.

/Fordie
Citera
2007-05-17, 09:15
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Orkar inte läsa skittråden men min flickvän har skiten.

Peace.

/Fordie
Vad trevlig du låter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in