2013-02-10, 22:40
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legrug
Tagga ner lite, man kan röka lite i början av semestern så att det är ute ur kroppen innan man går i tjänst igen, det som är viktigt är ju såklart att man inte är påverkad av någonting när man är i tjänst.
Jag spenderade fyra veckor i Colombia nyligen, de tre sista drack jag bara öl och rom.

Har någon koll på om SJ inte accepterar att man förekommer i brottsregistret för fortkörningsböter? Jag jobbar på Green cargo och vill gärna gå deras internutbildning men företaget verkar ju dock falla i bitar och just nu så är det bara utbildningar uppe i Boden.
Citera
2013-02-11, 06:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag spenderade fyra veckor i Colombia nyligen, de tre sista drack jag bara öl och rom.

Har någon koll på om SJ inte accepterar att man förekommer i brottsregistret för fortkörningsböter? Jag jobbar på Green cargo och vill gärna gå deras internutbildning men företaget verkar ju dock falla i bitar och just nu så är det bara utbildningar uppe i Boden.
Haha, hade förväntat mig något värre brott, men inte då
Det finns jurister, läkare och allt som har åkt dit för samma brott men knappast blivit nekad ett jobb. Du har ingenting att oroa dig för!
Citera
2013-02-11, 11:30
Medlem
Citat:

Fortkörningsböter ska mig veterligen inte vara med i brottsregistret.
Citera
2013-02-11, 18:05
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Fortkörningsböter ska mig veterligen inte vara med i brottsregistret.
Det trodde inte jag heller men för två månader sedan var jag i tingsrätten och domaren eller vilken titel personen nu hade, kommenterade för åklagaren att jag endast förekom i registret med trafikförseelser. Jag kanske missuppfattade vad hon sa, men hur kunde hon se mina fortkörningsböter?
EDIT http://www.polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/
Uppgifter tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande
Penningböter, exempelvis fortkörningsböter. Man finns alltså med i belastningsregistret, det skiter förhoppningsvis arbetsgivarna i...
Senast redigerad av Lacerda 2013-02-11 kl. 18:21.
Citera
2013-02-13, 17:33
Medlem
Geflebockens avatar
Jag är numera en i gänget här av förhoppningsvis blivande lokförare. Genomförde de första hemtesterna idag. De första tre gick bra. Tyvärr gick inte det spatiala provet riktigt lika bra. Jag visste att jag skulle ha svårast för den delen. Fick ett svar om att jag låg på "gränsen" och att de skulle kontrollera mina svar noggrannare. Håll en extra tumme åt mig är ni snälla!
Citera
2013-02-13, 22:53
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geflebocken
Jag är numera en i gänget här av förhoppningsvis blivande lokförare. Genomförde de första hemtesterna idag. De första tre gick bra. Tyvärr gick inte det spatiala provet riktigt lika bra. Jag visste att jag skulle ha svårast för den delen. Fick ett svar om att jag låg på "gränsen" och att de skulle kontrollera mina svar noggrannare. Håll en extra tumme åt mig är ni snälla!
Håller tummarna för att även du blir godkänd och får detta frökenjobb
Vad hade du tänkt dig sen, köra gods eller persontåg?
Citera
2013-02-13, 23:03
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Håller tummarna för att även du blir godkänd och får detta frökenjobb
Vad hade du tänkt dig sen, köra gods eller persontåg?

Utan att vara allt för insatt i vilka de faktiska skillnaderna är mellan gods och person så hade jag nog tänkt köra persontåg! Har i mitt nuvarande yrke kommit i kontakt med en del lokförare som har förklarat en del för mig. Tanken på att kanske vara helt själv på ett godståg mitt i natten känns inte lika lockande som att köra persontåg!
Citera
2013-02-13, 23:15
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geflebocken
Utan att vara allt för insatt i vilka de faktiska skillnaderna är mellan gods och person så hade jag nog tänkt köra persontåg! Har i mitt nuvarande yrke kommit i kontakt med en del lokförare som har förklarat en del för mig. Tanken på att kanske vara helt själv på ett godståg mitt i natten känns inte lika lockande som att köra persontåg!
Så tänker jag också, skulle jag bli godståg förare så skulle jag ta semester december och kräva tjänstledigt två månader till. Att syssla med godståg på vintern är ta mig fan inte roligt.
Citera
2013-02-14, 00:08
Medlem
Citat:
Så tänker jag också, skulle jag bli godståg förare så skulle jag ta semester december och kräva tjänstledigt två månader till. Att syssla med godståg på vintern är ta mig fan inte roligt.

Ähh fjollerier, det är inte särskilt betungande med godståg på vintern
Citera
2013-02-14, 02:21
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Ähh fjollerier, det är inte särskilt betungande med godståg på vintern
Lätt att säga för dig som är skåning!
Efter fem år i branschen så har jag fan fått nog av vintrar då vi inte har kunnat pumpa upp 600 meters tåg pga kylan. Syna bromsarna på vagnarna när dom är täckta med is, spetta 1.200 meter när man har gått bägge sidorna. Jämför det med arbetet på sommaren.
Ett yrke där du ser många ta semester under vintern är dock lokförarna.

Nu arbetar jag även på växlingen och åker omkring i städer över nedsänkta spår där kommunerna inte lyfter ett finger för att underhålla...Men det har inte med lokföraryrket att göra.
Citera
2013-02-15, 01:16
Medlem
Maxks avatar
Har inte läst igenom alla sidor, så ursäkta om dessa frågor har blivit ställda tidigare i tråden.

Jag har mina planer på att utbilda mig till Lokförare, men undrar hur arbetsuppgifterna samt arbetstiderna skiljer sig mellan passagerartåg / godståg ?

Kan tilllägga att Jag bor i Malmö om det skulle inverka på sträckorna man kör?

/maxk
Citera
2013-02-15, 10:02
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxk
Har inte läst igenom alla sidor, så ursäkta om dessa frågor har blivit ställda tidigare i tråden.

Jag har mina planer på att utbilda mig till Lokförare, men undrar hur arbetsuppgifterna samt arbetstiderna skiljer sig mellan passagerartåg / godståg ?

Kan tilllägga att Jag bor i Malmö om det skulle inverka på sträckorna man kör?

/maxk
På godstågen så jobbar man oftare natt. Jag vet till exempel att på Tx-logistik så kör dom 600 meter mån-fre sträckan Malmö-Eskilstuna. Tåget avgår från Malmö runt 22.30 och har ankomsttid strax efter 4.00 i Eskilstuna. Sen går föraren och lägger sig för att sedan köra tåget tillbaka från Eskilstuna runt 22.30. Dina arbetsuppgifter som förare kan även innebära att du måste syna tågsetet, alltså 1.200 meter (i värsta fall ). Du kan få se till att godset är lastat på rätt sätt, leta efter skador på bromsblock etc etc. Oftast har man växlingspersonal som synar tågen men i vissa fall så kan du få göra det själv.
Som persontågsförare så har du oftare bekvämare arbetstider då få persontåg körs på nätterna. Men en polare som kör för SJ har ett pissigt pass som innebär att han måste gå upp 4.00 på morgonen.

STH (största tillåtna hastighet) på godståg är oftast 100 km/h, i sällsynta fall 120 km/h.
Persontågen har sth 160 eller 200 km/h beroende på vilken typ du kör och självklart beroende på vad banan tillåter.

Att vara godstågsförare är ju mer ensamt, som persontågsförare kan man ju avnjuta fina tågvärdar med stora bröst och välsvarvade höfter, i vissa fall.

EDIT Kom att tänka på skåne, det är mycket enkelspår där. Persontågen prioriteras före godståg så att du blir ställd åt sidan för att släppa fram persontågen lär nog hända rätt så ofta när du kör gods i skåne.
Senast redigerad av Lacerda 2013-02-15 kl. 10:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in