Citat:
Ursprungligen postat av Maxk
Har inte läst igenom alla sidor, så ursäkta om dessa frågor har blivit ställda tidigare i tråden.
Jag har mina planer på att utbilda mig till Lokförare, men undrar hur
arbetsuppgifterna samt arbetstiderna skiljer sig mellan passagerartåg / godståg ?
Kan tilllägga att Jag bor i Malmö om det skulle inverka på sträckorna man kör?
/maxk

På godstågen så jobbar man oftare natt. Jag vet till exempel att på Tx-logistik så kör dom 600 meter mån-fre sträckan Malmö-Eskilstuna. Tåget avgår från Malmö runt 22.30 och har ankomsttid strax efter 4.00 i Eskilstuna. Sen går föraren och lägger sig för att sedan köra tåget tillbaka från Eskilstuna runt 22.30. Dina arbetsuppgifter som förare kan även innebära att du måste syna tågsetet, alltså 1.200 meter (i värsta fall

). Du kan få se till att godset är lastat på rätt sätt, leta efter skador på bromsblock etc etc. Oftast har man växlingspersonal som synar tågen men i vissa fall så kan du få göra det själv.
Som persontågsförare så har du oftare bekvämare arbetstider då få persontåg körs på nätterna. Men en polare som kör för SJ har ett pissigt pass som innebär att han måste gå upp 4.00 på morgonen.
STH (största tillåtna hastighet) på godståg är oftast 100 km/h, i sällsynta fall 120 km/h.
Persontågen har sth 160 eller 200 km/h beroende på vilken typ du kör och självklart beroende på vad banan tillåter.
Att vara godstågsförare är ju mer ensamt, som persontågsförare kan man ju avnjuta fina tågvärdar med stora bröst och välsvarvade höfter, i vissa fall.
EDIT Kom att tänka på skåne, det är mycket enkelspår där. Persontågen prioriteras före godståg så att du blir ställd åt sidan för att släppa fram persontågen lär nog hända rätt så ofta när du kör gods i skåne.