2012-11-29, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acrena
Det är två olika "åka iväg" test. Jag ska på sista delen nu idag, där man bland annat träffar en psykolog. Utöver mötet med honom/henne så är det tre datoriserade tester där man främst mäter simultanförmåga, korttidsminne och långtidsuppmärksamhet.

Förra veckan var jag på första papper o penna testerna, Det var i princip exakt samma saker som man gjorde under dom 5 första testerna på internet, fast med papper o penna. Och sen ett personlighetsförmulär på 240 frågor som psykologen utgår ifrån under samtalet.

Edit: Papper o penna testen var i Mjölby. Idag ska jag till Linköping för den sista delen
Berätta hur det gick då i Linköping?
Citera
2012-12-06, 14:04
Medlem
Klarade första besöksproverna i mjölby idag. Nästa steg är psykolog och 3 tester till med korttidsminne ovh simultanförmåga. Någon som har tips på vart man kan öva sånt? Appar? Flashspel? Har ni info om andra besöket får ni gärna dela med er. Kan svara på frågor om testerna i mjölby om ni vill med.
Citera
2012-12-08, 18:10
Medlem
45t4f245Fferferfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thisisnotme
Klarade första besöksproverna i mjölby idag. Nästa steg är psykolog och 3 tester till med korttidsminne ovh simultanförmåga. Någon som har tips på vart man kan öva sånt? Appar? Flashspel? Har ni info om andra besöket får ni gärna dela med er. Kan svara på frågor om testerna i mjölby om ni vill med.

Grattis än så länge får man väl säga!

På psykologtestningen gjorde jag 4 tester plus personlighetsformulär, som jag ser det så är de rätt specifika och jag har inte hittat något som jag känner exakt skulle hjälpa att öva på. Men testerna finns ju beskrivna rätt utförligt tidigare i tråden har jag för mig. Personligen så tycker jag testet för arbetsminne (korttidsminne) var klurigast och det tog en stund att knäcka nöten till hur man skulle göra och då hade jag ändå genom tråden fått lite info om testet innan, det är svårt att förbereda sig på dem. Se bara till att du är utvilad innan och i balans så du kan göra ditt bästa.

Lycka till!
Senast redigerad av 45t4f245Fferferf 2012-12-08 kl. 18:13.
Citera
2012-12-09, 22:58
Medlem
Vet någon om där finns andra lokförarutbildningar som inte är bundna till TCC? Klarade inte första testet av skäl som jag inte själv är medveten om då de inte anger en anledning.

Kan man till exempel utbilda sig i Danmark eller liknande?
Citera
2012-12-10, 07:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VadjanaMaster
Vet någon om där finns andra lokförarutbildningar som inte är bundna till TCC? Klarade inte första testet av skäl som jag inte själv är medveten om då de inte anger en anledning.

Kan man till exempel utbilda sig i Danmark eller liknande?
Klart du KAN utbilda dig i danmark. Sen om du kan få något jobb i Sverige är ju en annan fråga som jag faktiskt inte kan besvara. Jag tror några i denna tråd har varit inne på att åka till Norge för att plugga, men det har tydligen inte samma regler(?) där som här.. Jag är inte säker, men du får söka dig igenom tråden lite
Citera
2012-12-10, 12:18
Medlem
sök till järnvägsskolan i ängelholm, det är mera betygsgrundande, men du måste trots allt göra liknande tester.

Norge och danmark har egna regelverk och egna signalsystem, så om du skaffar dig en utbildning i norge, måste du klara deras tester, klara deras utbildning och vill du sedan köra i sverige måste du få sverigekompetens, vilket betyder läsa det svenska regelverket och allt som tillkommer där.
Citera
2012-12-10, 16:28
Medlem
Citat:

Antar att det stod något i stil med "du gick inte vidare bla bla bla" och då är anledningen troligtvis att du hade för många fel. Så var det i alla fall när jag kuggade ett av dator-testerna (på del 2 iofs, men tveksamt om det är någon skillnad).

Den enda YH-utbildningen som finns förutom TCC är Ängelholm, men då gäller det att ha topp-betyg. Annars får du snällt vänta tills ett företag startar upp en egen utbildning och hoppas att ditt namn hamnar högt bland de 10000 andra sökande. Norge/Danmark är som tidigare nämnt en rejäl omväg, men i teorin skulle det väl gå.
Citera
2012-12-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miskeh
Antar att det stod något i stil med "du gick inte vidare bla bla bla" och då är anledningen troligtvis att du hade för många fel. Så var det i alla fall när jag kuggade ett av dator-testerna (på del 2 iofs, men tveksamt om det är någon skillnad).

Den enda YH-utbildningen som finns förutom TCC är Ängelholm, men då gäller det att ha topp-betyg. Annars får du snällt vänta tills ett företag startar upp en egen utbildning och hoppas att ditt namn hamnar högt bland de 10000 andra sökande. Norge/Danmark är som tidigare nämnt en rejäl omväg, men i teorin skulle det väl gå.

Ja alldeles riktigt, "Tyvärr var ditt resultat inte tillräckligt för att gå vidare" misstänker att jag chansade på för många frågor som jag egentligen skulle ha hoppat över. Sen känns det lite sådär halvkul att vänta ett halvår för att kanske inte gå vidare igen. Förstår dock inte varför de har antagning på detta sättet och inte som övriga skolor där man får meritpoäng för att ha läst kurser utöver det som behövs.

Har dock en morbror som jobbar som lokförare och har gjort det i många år, jobbar för tillfället på arriva. Kan det va värt att fråga han eller det låter lite långsökt?
Citera
2012-12-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ja alldeles riktigt, "Tyvärr var ditt resultat inte tillräckligt för att gå vidare" misstänker att jag chansade på för många frågor som jag egentligen skulle ha hoppat över. Sen känns det lite sådär halvkul att vänta ett halvår för att kanske inte gå vidare igen. Förstår dock inte varför de har antagning på detta sättet och inte som övriga skolor där man får meritpoäng för att ha läst kurser utöver det som behövs.

Har dock en morbror som jobbar som lokförare och har gjort det i många år, jobbar för tillfället på arriva. Kan det va värt att fråga han eller det låter lite långsökt?

Jepp. Varför man har tester (och inte meritpoäng) beror på yrket; det ställer vissa krav på logik, stresstålighet mm vilket man helt enkelt inte kan se genom att titta på någons gymnasiebetyg. Vem som helst kan ju suga kuk i 3 år för att sen gå ut med 20 i snitt utan att kunna ett skvatt. Gör om provet efter 6 månader och tänk på att inte chansa för mycket.

Förstår inte vad du skulle fråga honom om?
Citera
2012-12-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miskeh
Jepp. Varför man har tester (och inte meritpoäng) beror på yrket; det ställer vissa krav på logik, stresstålighet mm vilket man helt enkelt inte kan se genom att titta på någons gymnasiebetyg. Vem som helst kan ju suga kuk i 3 år för att sen gå ut med 20 i snitt utan att kunna ett skvatt. Gör om provet efter 6 månader och tänk på att inte chansa för mycket.

Förstår inte vad du skulle fråga honom om?

Nä jag förstår inte själv vad jag skulle frågat honom. Hade väll blivit något i still med att suga kuk osv som du skrev .
Citera
2012-12-12, 19:32
Medlem
Failade på ett av testen idag, psykologdelen. Sjukt besviken! Hade jag bara tagit det lite mer lugnt hade det gått. Han sa att jag hade potential med. 1 av 9 test gick åt skogen! Får se om jag söker efter våren igen!
Citera
2012-12-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thisisnotme
Failade på ett av testen idag, psykologdelen. Sjukt besviken! Hade jag bara tagit det lite mer lugnt hade det gått. Han sa att jag hade potential med. 1 av 9 test gick åt skogen! Får se om jag söker efter våren igen!

Om du kom så nära så kan jag förstå att det känns surt. Själv tänker jag gå på nån annan utbildning sen testa proven igen efter 6 månader. Alltid kul att vet hur det går en andra gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in