2011-02-12, 00:44
Medlem
bastard.s avatar
Enligt detta inlägg; https://www.flashback.org/sp7046059

I ett av testen ingår det att räkna vokaler. Jag har faktiskt lite problem med sådant, länge sedan jag glömde bort vad vokaler, substantiv osv är. Kanske låter dum i huvudet, men jag har inte en blekaste aning om vad det är exakt. Dock har jag inga som helst problem med att resten av testen enligt de beskrivningar jag läst om.

Har bra minne och bra på huvudräkning, har bra sifferminne, hyffsat logiskt sinne, bra stresstålighet, para ihop de ord som hänger ihop. Men kommer det en fråga; "hur många vokaler finns i denna mening?" - så failar jag totalt.
Citera
2011-02-12, 10:45
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spAix
Skickade in min ansökan idag. Fick mail DIREKT om att göra första delprovet.
Känns inte så bra att göra det nu såhär mitt i natten så jag väntar tills jag känner mig laddad mitt på dagen.
En sak som är skönt är ju att man tidigare gått igenom en väldigt lik urvalsprocess (officersutbildning) Så snacka med psykolog och göra tester som liknar militärhögskoleprovet (typ) känns bekvämt. Blev dock inte förvånad att dom inte kräver fysiska tester. Har godkänt arbets EKG samt läkarundersökning som man gjorde 2-3 gånger under sin tidigare militära utbildning. Känns rätt bra att veta att man har perfekt syn, färgseende och hörsel inför eventuella tester.
Tror även inte att psykologen är lika hård för lokförare som inom militären.
Antar att man löpande får göra nästa prov så fort man klarat delproven, skulle vara skön om man tog sig vidare att börja plugga nu ivår, känns lite opepp att vänta till september för att börja studera.

Jag skickade min ansökan nyss och fick direkt första testet. Ska göra det under dagen då jag känner mig i bra form
Citera
2011-02-12, 10:47
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Enligt detta inlägg; https://www.flashback.org/sp7046059

I ett av testen ingår det att räkna vokaler. Jag har faktiskt lite problem med sådant, länge sedan jag glömde bort vad vokaler, substantiv osv är. Kanske låter dum i huvudet, men jag har inte en blekaste aning om vad det är exakt. Dock har jag inga som helst problem med att resten av testen enligt de beskrivningar jag läst om.

Har bra minne och bra på huvudräkning, har bra sifferminne, hyffsat logiskt sinne, bra stresstålighet, para ihop de ord som hänger ihop. Men kommer det en fråga; "hur många vokaler finns i denna mening?" - så failar jag totalt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vokal

"Vokalerna representeras i det svenska latinska alfabetet av bokstäverna A, E, I, O, U, Y, Å, Ä och Ö. Övriga bokstäver betecknar konsonanter."
Citera
2011-02-12, 14:32
Medlem
bastard.s avatar
Haha. Kan meddela er att jag inte gick vidare efter förtesten. Jag tyckte dom var skitsvåra. Början av talserierna var enkla och väldigt logiska, sedan tappade jag bort mig helt. Hann med hälften av alla uppgifter fram tills tiden tog slut.

Och nu är min chans slut, måste ju trots allt gå 6 månader mellan testen innan jag får göra det igen. Vet inte om jag ska söka igen eller om jag ska strunta i det. Tror att det är för stort glapp mellan mina kunskaper och "godkänt".

Blev förvånad att det var svårare än vad jag förväntat mig. Trodde förtestet var mer till för att rensa bort de som inte kan ett ord svenska och utvecklingstörda, t.ex enklare uppgifter och enkel mattematik; 6 X 6 = 36 osv som kan vara svårt för en utvecklingstörd person att lösa eller simpel vardags svenska som kan vara svår för en nyinflyttat invandrare att förstå.
Senast redigerad av bastard. 2011-02-12 kl. 15:03.
Citera
2011-02-12, 17:20
Medlem
Citat:
Haha. Kan meddela er att jag inte gick vidare efter förtesten. Jag tyckte dom var skitsvåra. Början av talserierna var enkla och väldigt logiska, sedan tappade jag bort mig helt. Hann med hälften av alla uppgifter fram tills tiden tog slut.

Och nu är min chans slut, måste ju trots allt gå 6 månader mellan testen innan jag får göra det igen. Vet inte om jag ska söka igen eller om jag ska strunta i det. Tror att det är för stort glapp mellan mina kunskaper och "godkänt".

Du kan ju alltid försöka igen men dessa uppgifter är något man antingen har i huvudet i början och till stor del inget man kan öva fram. Så uppfattade jag det i alla fall och det sa testledaren när jag gjorde proven på plats.
Citera
2011-02-12, 19:18
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ununoctium
Du kan ju alltid försöka igen men dessa uppgifter är något man antingen har i huvudet i början och till stor del inget man kan öva fram. Så uppfattade jag det i alla fall och det sa testledaren när jag gjorde proven på plats.

Mitt problem är att jag missat flera år i grundskolan av olika orsaker, även att jag missat många grundläggande saker som vad verb är, vilket jag idag har en någorlunda koll ungefär vad det är. Jag har märkt stor skillnad på mig själv när det gäller skriftspråket, ordförråd, logik och mattematik sedan jag fyllde 18 år. Och denna skillnad då jag dels fått lite erfarenhet i livet, läst tidningar, läst flashback och även skrivit en hel del på Forum. Från 18-25 år; stor skillnad.. typ 150%, från att särskriva, inte kunna stava korrekt; ("att" stavade jag "at", "tack" stavade jag "takk", punkter osv använde jag aldrig.)

Jag har ingen diagnos så som ADHD utan det är det där stora glappet från yngre år som är boven i dramat. Hela min familj har gjort förtesten för lokförare och alla har klarat dem, utom jag då. Så jag tror att man kan öva upp sig till en viss del faktiskt, typ träna sitt ordförråd genom att göra dessa övningar som finns för högskoleprovet, göra en mattekurs för att aktivera de matimatiska kunskaper jag har och klura sig igenom lite hjärngymnastik-tidningar.

Inte säkert att det funkar, men förtestet kan man nog klara och även förbättra sina chanser på de andra proven med en väldigt liten ökning, 2-3 % kanske.

Många tycker att jag verkar väldigt allmänbildad, smart och påläst. Men ska sanningen fram så finns det ett stort glapp i mina skolår som fattas som gör att jag inte kan vissa grundläggande saker. Men jag har iaf lätt att lära mig och läser för tillfället upp betyg med VG resultat. Men jag ska som sagt ge det hela ett försök och öva upp mig. Har ju trots allt en chans till på mig
Senast redigerad av bastard. 2011-02-12 kl. 19:22.
Citera
2011-02-13, 01:58
Medlem
Har förstått det som att det första testet, förtestet, får man vi mail. Går det inte länka till testet eller något annat? Kanske lösenords skyddat...
Citera
2011-02-13, 09:17
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heureka
Har förstått det som att det första testet, förtestet, får man vi mail. Går det inte länka till testet eller något annat? Kanske lösenords skyddat...

Ja du får testet via ett mail och i mailet står det ett användarnamn och ett lösenord. När du gjort testet en gång så blir dessa uppgifter ogiltiga. Så nej det går inte att länka.
Citera
2011-02-13, 22:15
Medlem
bastard.s avatar
En fråga till er blivande lokförare och ni som redan är det:

Ponera att ni kört ihjäl en självmordshoppare. På en fest så träffar du en nära anhörig till en person som avslutade sitt liv framför tåget som berättar; "Min pojkvän kastade sig framför tåget 1 Augusti för två år sedan vid brofästet bakom Ica" - Du vet att det var du som körde ihjäl personen ifråga. Berättar du att det var du eller håller du tyst?

Detta har faktiskt hänt en lokförare som jag känner i Fredags. Han var på ett kalas där han mötte en kvinna som hade två barn, kvinnan berättade att hennes make tog självmord framför tåget och det var denna lokförare som körde tåget. Han höll iaf masken och beklagade. Men att se dessa två faderslösa barn fick honom att bryta ihop, en kort stund senare gick han hem.

Detta fick jag veta nyss. Lokförare får aldrig veta vem dom körde på och anhöriga får inte veta vem som körde. Själv vet jag inte hur jag skulle reagera, men jag skulle inte säga att det var jag som körde tåget. Vad skulle ni gjort?
Citera
2011-02-13, 22:52
Medlem
MrDDDs avatar
Citat:

Ponera att ni kört ihjäl en självmordshoppare. På en fest så träffar du en nära anhörig till en person som avslutade sitt liv framför tåget som berättar; "Min pojkvän kastade sig framför tåget 1 Augusti för två år sedan vid brofästet bakom Ica" - Du vet att det var du som körde ihjäl personen ifråga. Berättar du att det var du eller håller du tyst?

Detta har faktiskt hänt en lokförare som jag känner i Fredags. Han var på ett kalas där han mötte en kvinna som hade två barn, kvinnan berättade att hennes make tog självmord framför tåget och det var denna lokförare som körde tåget. Han höll iaf masken och beklagade. Men att se dessa två faderslösa barn fick honom att bryta ihop, en kort stund senare gick han hem.

Detta fick jag veta nyss. Lokförare får aldrig veta vem dom körde på och anhöriga får inte veta vem som körde. Själv vet jag inte hur jag skulle reagera, men jag skulle inte säga att det var jag som körde tåget. Vad skulle ni gjort?

Jag skulle nog beklagat sorgen och försökt undvika de anhöriga resten av kvällen alternativt gått hem ifall det känns bäst med tanke på situationen men oavsett vilket skulle jag nog inget säga eller alternativt berätta att man varit med om liknande fast som förare av tåget men i en annan del av landet så inte den anhörige i fråga kan koppla de två händelserna till samma tid och plats. Tänker mest att då kanske man kan lite oskyldigt knyta med den anhörige, den kanske vill veta hur lokföraren känner sig efter en sån händelse.

Personligen kan man alltid lägga skulden på hastigheten ifall ens egna psyke vill anklaga en för det inträffade men i de hastigheterna har man aldrig en chans i världen att stanna i tid så.

Men jag har svårt att säkert säga hur jag skulle agera hypotetiskt på en sån här situationen, är så känslokall i allmänhet så för mig skulle det troligen inte vara några problem. Haft nära anhöriga som dött och jag har mest rykt på axlarna och gått vidare, sörjde en av mina närmaste vänner i 15 min sen försvann hon ur mitt huvud samt när jag väl sörjde henne var det inte henne per se som jag sörjde utan grubblade mest över livet hur ung man kan vara när man väl dör (hon var fortfarande tonåring) och det kan även drabba en själv.

Kan tilläggas att jag inte är utbildad ännu utan endast är på delproven inför ev. studier för att bli lokförare
Citera
2011-02-14, 23:43
Medlem
Citat:

Jag hade aldrig talat om att det var jag som körde, utan jag hade nog bara beklagat sorgen.
Citera
2011-02-17, 13:52
Medlem
bastard.s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=5Ps9BOV89pI

Är det bara jag som finner detta klipp spännande att se? sitta där och njuta och se omgivningen

Kanske är det någon av oss som sitter där i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in