Citat:
Ursprungligen postat av Ununoctium
Du kan ju alltid försöka igen men dessa uppgifter är något man antingen har i huvudet i början och till stor del inget man kan öva fram. Så uppfattade jag det i alla fall och det sa testledaren när jag gjorde proven på plats.
Mitt problem är att jag missat flera år i grundskolan av olika orsaker, även att jag missat många grundläggande saker som vad verb är, vilket jag idag har en någorlunda koll ungefär vad det är. Jag har märkt stor skillnad på mig själv när det gäller skriftspråket, ordförråd, logik och mattematik sedan jag fyllde 18 år. Och denna skillnad då jag dels fått lite erfarenhet i livet, läst tidningar, läst flashback och även skrivit en hel del på Forum. Från 18-25 år; stor skillnad.. typ 150%, från att särskriva, inte kunna stava korrekt; ("att" stavade jag "at", "tack" stavade jag "takk", punkter osv använde jag aldrig.)
Jag har ingen diagnos så som ADHD utan det är det där stora glappet från yngre år som är boven i dramat. Hela min familj har gjort förtesten för lokförare och alla har klarat dem, utom jag då. Så jag tror att man kan öva upp sig till en viss del faktiskt, typ träna sitt ordförråd genom att göra dessa övningar som finns för högskoleprovet, göra en mattekurs för att aktivera de matimatiska kunskaper jag har och klura sig igenom lite hjärngymnastik-tidningar.
Inte säkert att det funkar, men förtestet kan man nog klara och även förbättra sina chanser på de andra proven med en väldigt liten ökning, 2-3 % kanske.
Många tycker att jag verkar väldigt allmänbildad, smart och påläst. Men ska sanningen fram så finns det ett stort glapp i mina skolår som fattas som gör att jag inte kan vissa grundläggande saker. Men jag har iaf lätt att lära mig och läser för tillfället upp betyg med VG resultat. Men jag ska som sagt ge det hela ett försök och öva upp mig. Har ju trots allt en chans till på mig