2011-11-23, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thecookie85
´tecken på beroende av narkotika?´ Har du lust att definiera svaret? Det kan inte finnas spår kvar.
Edit: Googlade runt lite. Det är läkarundersökning + drogtest. Så länge man inte missbrukar några månader innan bör det va lugnt.
Edit: Fast... "Droger som till exempel cannabis, amfetamin, kokain, heroin och GHB kan göra dig både fysiskt och psykiskt beroende. Både påverkan och abstinensfas kan medföra medicinskt allvarliga symtom och komplikationer i efterförloppet. Den beroendes hela tillvaro påverkas negativt."

__

"Fysiskt beroende innebär att ämnesomsättningen i kroppen förändras på grund av missbruket. Man får även fysiska symtom som kramper, hjärtklappning eller svettningar om man slutar att ta drogen."
Hos mig är ämnesomsättningen helt rubbad och jag lider av svettningar. Kan de fatta att det beror för att man hållit på??? Eller kan man skylla på nått annat så länge det inget visar på ett drogtest?

Menade att i läkarundersökningen så ställs frågan som ex. "Hur ofta dricker du?" Till följd av "När du dricker, hur många glas dricker du då?" Med de frågorna så testas då om det kan finnas tecken på att man har ett alkoholberoende i detta fallet.

http://www.transportstyrelsen.se/Glo...g_20090513.pdf
Där har du kopian av en läkarundersökning som skall genomföras inför en lokförarutbildning.
Citera
2011-11-23, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWikstrom
Menade att i läkarundersökningen så ställs frågan som ex. "Hur ofta dricker du?" Till följd av "När du dricker, hur många glas dricker du då?" Med de frågorna så testas då om det kan finnas tecken på att man har ett alkoholberoende i detta fallet.

Där har du kopian av en läkarundersökning som skall genomföras inför en lokförarutbildning.
Citat:

"har du under de två senaste åren använt narkotika. Om ja.. Ange vad och när.." Det kan man fiffla lite med va? Ingen lär ju få veta något ändå så. och vad kan hända om jag svarar ja? Sen är det en fråga ang om man varit sjukskriven och det har jag också varit. Det kan dom ta reda på. Fan också! Vad är det värsta som kan ske om man råkar dra en liten lögn? Jag vill verkligen det här! Huvudsaken är att man inte röker hasch nu!
Citera
2011-11-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thecookie85
"har du under de två senaste åren använt narkotika. Om ja.. Ange vad och när.." Det kan man fiffla lite med va? Ingen lär ju få veta något ändå så. och vad kan hända om jag svarar ja? Sen är det en fråga ang om man varit sjukskriven och det har jag också varit. Det kan dom ta reda på. Fan också! Vad är det värsta som kan ske om man råkar dra en liten lögn? Jag vill verkligen det här! Huvudsaken är att man inte röker hasch nu!

Mjo, men visar det sig sen att du ljugit så är det förfalskning. Inget roligt straff då.
Det jag rekommenderar dig till att tala sanningen och i så fall se ifall det på något sett kan övertyga. För ljuga löser inget.
Citera
2011-11-26, 16:03
Medlem
BizzareAdvokado1989s avatar
Hur söker man till utbildningen som SJ håller i? Hittar bara massa information men inget om att söka den..
Citera
2011-11-26, 21:36
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizzareAdvokado1989
Hur söker man till utbildningen som SJ håller i? Hittar bara massa information men inget om att söka den..

Det är för att de har hittat alla sina kandidater och håller på nu att sortera ut dem.

Vänta tills nästa omgång när nu det blir om några år kanske.
Citera
2011-11-27, 00:22
Medlem
skogsbärets avatar
Jag har klarat psykologdelen nu. Var rätt roliga test, pricken var ett riktigt sömnpiller dock! Simultanförmågetestet var roligt och korttidsminnestestet var fan inget minnestest öht.
Citera
2011-11-27, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Det är för att de har hittat alla sina kandidater och håller på nu att sortera ut dem.

Vänta tills nästa omgång när nu det blir om några år kanske.

Men det var väl som fan då, visste att jag skulle söka tidigare.. Då får man väl hoppas TCC låter en göra testen en tredje gång...
Citera
2011-11-27, 18:06
Medlem
Hejsan!'

jag tänkte bra smita in en fråga och se om nån kan svara .

Jag är intresserad av lokföraryrket ,, men har ett problem

Jag lider av Tinnitus vilket gör att jag inte mår så bra i allt för bullriga miljöer så min fråga är

Hur mycket buller utsätts man för som lokförare ?

är loken idag tystgående eller bullrar det rejält ? ,, är det ungefär som att sitta och köra bil på motorvägen eller något att jämnföra med ?

Hoppas nån kan svara med erfarenhet av yrket =)

Tack på förhand !
Citera
2011-11-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BizzareAdvokado1989
Men det var väl som fan då, visste att jag skulle söka tidigare.. Då får man väl hoppas TCC låter en göra testen en tredje gång...

Tror jag inte att du kommer få tyvärr
"Varför man får söka bara två gånger

Du får göra förtestet två gånger och det måste gå minst sex månader mellan testtillfällena.

Arbetet som lokförare är ett säkerhetsjobb, detta är bakgrunden till att man bara får söka till utbildningen och göra förtestet två gånger. Detta enligt Transportstyrelsens krav. "
Citera
2011-11-27, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennistheman
Hejsan!'

jag tänkte bra smita in en fråga och se om nån kan svara .

Jag är intresserad av lokföraryrket ,, men har ett problem

Jag lider av Tinnitus vilket gör att jag inte mår så bra i allt för bullriga miljöer så min fråga är

Hur mycket buller utsätts man för som lokförare ?

är loken idag tystgående eller bullrar det rejält ? ,, är det ungefär som att sitta och köra bil på motorvägen eller något att jämnföra med ?

Hoppas nån kan svara med erfarenhet av yrket =)

Tack på förhand !

Har ingen erfarenhet men kan nog ge dig ett ganska så gott svar ändå.
Kraven på hörsel är bara att du ska höra de angivna frekvenser vid rätt decibel.
Sedan buller och så vidare varierar ju beroende på typ. Motorvagnar har inte en så farlig ljudnivå medan lokens ljudnivå är ett par steg högre. X2 som exempel är på 70db i förarhytten.
Citera
2011-11-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
Jag har klarat psykologdelen nu. Var rätt roliga test, pricken var ett riktigt sömnpiller dock! Simultanförmågetestet var roligt och korttidsminnestestet var fan inget minnestest öht.

Kan man få några tips inför proven? Hur ser proven ut?
Citera
2011-11-28, 02:52
Medlem
Citat:
Tror jag inte att du kommer få tyvärr
"Varför man får söka bara två gånger

Du får göra förtestet två gånger och det måste gå minst sex månader mellan testtillfällena.

Arbetet som lokförare är ett säkerhetsjobb, detta är bakgrunden till att man bara får söka till utbildningen och göra förtestet två gånger. Detta enligt Transportstyrelsens krav. "

Saken är den att andra gången så klarade jag faktiskt testen men jag fick hjärnsläpp och tackade nej till utbildningen, vilket jag nu i efterhand ångrar något otroligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in