2011-08-25, 16:38
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Nu har jag gjort mitt förtest och fick följande svar "Tyvärr var ditt resultat inte tillräckligt för att gå vidare.".

De två testen på Svenska klarade jag men talföljderna på Matematik föll jag hårt på. Tycker det är riktigt svårt att fylla i om det står olika tal och sedan _ _.

Men men, livet går vidare

Jag blev också kuggad första gången. Nu har det gått 6 månader och då får jag göra om testet. Har gjort lite olika sånna här test under tiden fram till idag och övat, men sen om detta ger någon effekt vet jag inte. Det sägs att man kan öva upp sig med 2-4%. Och det är väldigt lite.
Citera
2011-08-27, 21:37
Medlem
bastard.s avatar
Kan uppdatera lite:

"Tack för ditt svar på del 2 på TCC's internetbaserade tester för "järnvägspersonal".
Tyvärr räcker ditt resultat på pussel- och plåtmodellerna inte till för att gå vidare i "järnvägs" urvalet. Tack för din medverkan!

Ett e-mail har även skickats till dig med denna information."

Ja som sagt. Gjorde testet för 6 månader sedan. Då fick jag göra först en svenskadel, sedan en mattedel och tillsist en till svenskadel. Har man goda resultat här så får man ett nytt mail med en ny kod för att kunna logga in på pussel & plåtdelen, efter detta får man skriva ett personligt brev. Första gången misslyckades jag brutalt på dessa första tre delar och kom inte ens till pusselbiten.

Nu har jag under helgen gjort detta test. Blev helt ställd när jag fick ett mail att jag gått vidare till pusselbiten, sagt och gjort gjorde jag denna och tyckte väl att det gick lite halvdåligt, tänkte liksom att jag kommer få nobben när detta är över. Men nej, efter pusselbiten fick jag skriva ett personligt brev och då tänkte jag "wtf vad har hänt med min hjärna på detta halvår?!?!". Men sedan när jag var färdig fick jag ett mail med ovanstående i kursiv stil.

Jaja. Finns mycket man kan göra här i livet och jag önskar er andra som ska göra detta test; lycka till!
Citera
2011-09-12, 16:39
Medlem
Ja nu har man då installerat sig i sin lya i Boden. En vecka till skolstart. Börjar känna mig lite lätt sugen på någon form av social gemenskap. Ingen av er som ska till att börja i skolan här i Boden?
Citera
2011-10-10, 15:49
Medlem
Leavess avatar
Första delen av hemmatestet avklarat, hurra Var mycket lättare än jag trodde, får hoppas nästa del med problemlösning också går bra.

Någon mer som håller på med uttagningarna till Hallsberg/Huddinge/Mjölby i vår? Själv söker jag till Mjölby i första hand
Citera
2011-10-12, 15:45
Medlem
Vi har likheter, Leaves! Första testet avklarat, och det var lättare än jag trodde för mig med. Jag har Mjölby som förstahandsval. När gör du andra delen? Säg om den med var lättare än du trodde :-)
Citera
2011-10-12, 23:44
Medlem
Leavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cooostanza
Vi har likheter, Leaves! Första testet avklarat, och det var lättare än jag trodde för mig med. Jag har Mjölby som förstahandsval. När gör du andra delen? Säg om den med var lättare än du trodde :-)

Roligt Jag tänker göra det på fredag så kan uppdatera då.
Citera
2011-10-13, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaves
Roligt Jag tänker göra det på fredag så kan uppdatera då.
Ja, gör det
Citera
2011-10-13, 15:13
Medlem
Ni som gjort första testet. Kan ni ge exempel på saker som kommer? Är lite tveksam på om jag kommer klara av testet.
Citera
2011-10-13, 20:00
Medlem
Leavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mofftre
Ni som gjort första testet. Kan ni ge exempel på saker som kommer? Är lite tveksam på om jag kommer klara av testet.

Står beskrivet flera gånger redan i tråden. Lite kort kan man säga att det består av en svenskadel, en mattedel och sen ytterligare en svenskadel.

I första svenskadelen ska man hitta det ordet som är synonymt med ett ord de valt ut, exempelvis "förstå". Då kanske de har som svarsalternativ "predika" "begripa" "förmoda" och "anse". Rätt svar i detta fall är då "begripa". De flesta ord på själva provet kanske inte används så ofta i vanligt tal så då blir det lite svårare.

Mattedelen består av talföljder, dvs. 5 7 9 11 _ _. Detta var ett väldigt förenklat exempel av det som kommer på själva provet så räkna med att det blir aningen svårare än så. Det skadar inte att få in vanan lite grann först på liknande test på nätet, även om det inte går att öva upp själva förmågan särskilt mycket.

Sista delen är som sagt också svenska och här gäller det att hitta ord som hör ihop på ett speciellt sätt, till exempel kanske de valt ut orden "ko" och "kalv". I svarsalternativen gäller det då att hitta de 2 ord som hör ihop på samma sätt som "ko" och "kalv", bland exempelvis "farmor" "mor" "faster" "barn" "moster" och "far". Rätt svar är då alltså "mor" och "barn".

Klarar man detta med godkänt resultat får man omedelbart ett mail med inlogg till nästa provdel.
Citera
2011-10-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaves
Står beskrivet flera gånger redan i tråden. Lite kort kan man säga att det består av en svenskadel, en mattedel och sen ytterligare en svenskadel.

Tack så mycket!
Citera
2011-10-14, 13:15
Medlem
Dags för första praktiken om en vecka då! 6 veckor på Stockholmståg! Wooho
Citera
2011-10-14, 20:52
Medlem
Leavess avatar
Nu har jag gjort del 2 på hemmatestet. Den var ungefär så som jag tänkt mig, tyckte plåtmodellerna var svårare än pussel. Tyvärr gick det inte så jättejättebra

Det stod efteråt när jag var färdig att jag var på gränsen och att TCC skulle kolla närmare på mina resultat, fick ett mail också om att jag skulle svara på vad som lockar i lokföraryrket och vad jag gjort efter gymnasiet.

Någon som vet hur lång tid det brukar ta när det står att man är "på gränsen" till det att man får besked?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in